Dimecres, 24 d'abril de 2024
RETORN A L'ESCOLA

Transport escolar gratuït: un bastió per frenar el despoblament

El Pallars veu perillar el dret dels alumnes d'arribar a escola per la taxa imposada des d'Educació, que els consells comarcals no assumeixen i que podria eliminar places de transport

Tomàs Garcia Espot Pallars | 17 de setembre de 2022 a les 10:00
Infants pujant al transport escolar en una localitat del Pallars Sobirà | ACN
Anar a l'escola és un dret fonamental per als alumnes catalans. Tanmateix, per a molts dels que resideixen al Pirineu i al Pallars -especialment aquells que viuen en nuclis allunyats dels centres escolars- aquest dret sembla estar en perill. En aquests territoris, el transport és una eina indispensable tenint en compte que la població a les comarques pallareses es troba molt disseminada.

Durant aquest curs escolar al Pallars Jussà, per exemple, un total de 286 alumnes fan ús d'aquest servei, que opera en un total de 24 rutes en direcció a les escoles i instituts de Tremp, la Pobla de Segur, Isona i Conca Dellà, la Plana de Mont-ros i Espluga de la Serra. D'aquests trajectes, 17 es realitzen amb taxis -vehicles de menys nou passatgers- mentre que set són amb autobusos.


En els darrers anys, però, la gratuïtat d'aquest servei ha estat posada en qüestió per part de l'administració catalana. De fet, el Departament d'Educació va instar als diversos consells comarcals de muntanya a cobrar 1,5 euros per dia a aquells alumnes que utilitzessin el transport escolar des del mateix municipi on tenen el seu centre, així com a aquells que cursen estudis no obligatoris (Batxillerat i cicles). Alguns consells comarcals ho subvencionen per complet, com és el cas del Ripollès o el Bages. 
 

Un autocar de transport escolar estacionat a la Pobla de Segur. Foto: Franch Grup


Al Pallars Sobirà, la mesura està en vigor des del curs 2011-2012. Per la seva banda, al Jussà, només ha estat aplicada parcialment, tal com expliquen des de l'ens comarcal, i per "imperatiu legal". En aquest cas, només 21 alumnes de Batxillerat i cicles han de pagar l'import, però la taxa no es cobra a cap dels 67 que fa ús del transport des del mateix municipi on resideix.

 
Des del Consell Comarcal, a més, afirmen que el Departament va requerir que també paguessin els alumnes d'educació obligatòria que fessin ús del transport. Una demanda a la qual la institució tampoc ha decidit donar compliment, ja que es considera una mesura "contrària a l'equilibri territorial i que fomenta el despoblament".

De fet, el passat mes de febrer els ambdós consells pallaresos van assenyalar que la mesura es va imposar "a desgrat i sota pressió de la Generalitat". En aquest sentit, el president del Jussà, Josep Maria Mullol, va declarar que el transport escolar gratuït "contribueix a mantenir les famílies als seus pobles", mentre que la taxa "pot propiciar el canvi de domicili de moltes d'elles".

 
La raó principal és, com apunten des del Consell del Jussà, la Generalitat també demana que s'adaptin les contractacions del transport tenint en compte només a aquells alumnes que canvien de municipi per anar a escola. Una mesura que deixaria sense plaça i fins i tot sense alternativa de transport a molts d'ells, al voltant d'una setantena al Sobirà i prop d'un centenar al Jussà.

Per aquest motiu, els consells pallaresos i de la resta de comarques del Pirineu van sol·licitar una reunió amb el conseller d'Educació, Josep Gonzàlez-Cambray, per tal d'abordar aquesta problemàtica. Una petició, però, que de moment no ha estat atesa pel Departament. Mentrestant, alumnes que, per exemple, van a escola a Tremp i no viuen a la mateixa ciutat, però sí dins del municipi -el més extens de Catalunya amb 302,8 quilòmetres quadrats i 29 nuclis habitats-, veuen com el seu dret d'arribar als centres escolars està en perill.


Altres notícies que et poden interessar







 

 

Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Fes-te subscriptor per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

Participació