La nova empresa concessionària dels
helicòpters medicalitzats de
Tremp i Sabadell,
SAF Helicoptères, té previst
eliminar la figura presencial dels
tècnics de manteniment d’aeronaus (
TMA). Un
centenar de professionals sanitaris i persones vinculades a les empreses adjudicatàries del servei
han signat una carta en defensa de la continuïtat dels tècnics i han mostrat la seva
"preocupació" davant d'aquesta previsió.
Argumenten
raons "tècniques, operatives i de seguretat", i creuen que eliminar la figura del TMA
"suposa un pas enrere en els estàndards fins ara mantinguts pel SEM". Aquesta decisió afecta
sis mecànics, tasca que a partir d'ara
efectuaran els pilots i copilots, que han hagut de fer una formació prèvia.
A la carta que s'ha enviat a responsables del SEM s'exposa que
"igual que cap base d’Espanya opera sense mecànic, el SEM hauria de reforçar aquest model, no pas afeblir-lo". A més, argumenten que ni bombers, ni salvament, ni altres serveis d'emergències operen sense mecànic.
Una peça fonamental
La figura d'aquests professionals existeix des que es va inaugurar la primera base d'un helicòpter del Servei d'Emergències Mèdiques de Catalunya, i des de llavors
"és una peça fonamental en l’engranatge de l’operativitat", defensen. Per això,
insten a revertir aquesta decisió i que es mantingui la figura del TMA a les bases Tremp i Sabadell, com a part essencial del servei medicalitzat.
Entre molts altres arguments exposats hi ha el dels desplaçaments logístics imprescindibles per a
recanvis o materials i diuen que "només un TMA pot anar a buscar una peça, gestionar una
emergència tècnica fora de la base o buscar una solució logística amb coneixement aeronàutic".
Junts demana posar en marxa els tres heliports nocturns pendents, un al Sobirà
Paral·lelament, el Parlament de Catalunya una proposta de resolució de
Junts que insta el Govern a posar en funcionament dels
heliports nocturns de l’
Alta Ribagorça, el
Pallars Sobirà i
Móra d’Ebre durant el
primer semestre de 2026 per assegurar el servei del vol nocturn de l’helicòpter medicalitzat del SEM aquests territoris.
El diputat
Jordi Fàbrega ha ressaltat que "el Govern ha de compensar el Pirineu i les Terres de l’Ebre pel greuge de la
retirada de l’helicòpter medicalitzat". En aquest sentit, el partit reclama que els diners recaptats per les
sancions a Eliance arran del seu incompliment contractual -que ja superen els
2,4 milions d’euros- es destinin a construir els tres heliports.
Altres notícies que et poden interessar
Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!
A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.
Subscriu-t'hi