Divendres, 31 de juliol de 2026
Patrimoni

El pla d'actuacions del monestir de Santa Maria de Gerri preveu una inversió de 3,5 milions

S'executarà en cinc fases, amb una durada prevista de cinc anys, i començarà aquest mateix estiu

Pallars Digital Pallars Digital Gerri de la Sal | 31 de juliol de 2026 a les 09:35
El pla d'actuacions s'ha presentat aquest dijous al mateix monestir | Cultura
El pla d'actuacions del monestir de Santa Maria de Gerri de la Sal preveu una inversió estimada de 3,5 milions d'euros amb cinc anys. El document defineix les intervencions que es duran a terme al conjunt monumental durant els pròxims anys per garantir-ne la conservació, la restauració i la seva posada en valor.

Aquesta iniciativa dona continuïtat al conveni subscrit el passat mes de gener entre el Bisbat d’Urgell, l’Ajuntament de Baix Pallars i l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural. En virtut d’aquest pacte, el bisbat cedeix durant un període de 60 anys l’ús del monestir a les institucions públiques per impulsar-ne la recuperació i la gestió patrimonial.
 
Actualment, el temple es troba tancat a l'ús públic a causa del risc de despreniment de fragments de les voltes. Les primeres actuacions previstes han de garantir les condicions de seguretat necessàries per recuperar-ne l'ús i les visites.

El pla d'actuacions té tres objectius principals: sistematitzar el coneixement existent sobre el monument i les intervencions realitzades fins ara; establir criteris comuns per a les futures actuacions de conservació i restauració, i definir i valorar econòmicament les actuacions necessàries per recuperar el conjunt.
 

Les cinc fases del pla

El pla està compost de cinc fases: la primera fase correspon a les actuacions immediates de seguretat i d'impermeabilització del monument, que permetran reobrir el temple mentre es desenvolupen les obres de restauració. La col·locació d'aquestes primeres mesures està prevista per a principis d'agost.

La segona fase contempla els estudis previs necessaris per disposar d'una diagnosi completa de l'estat de conservació del conjunt i definir les actuacions sobre l'atri, el campanar d'espadanya i l'entorn immediat.

 
La tercera fase se centrarà en la consolidació de l'interior de l'església, les voltes i el control de les humitats, amb l'objectiu d'estabilitzar l'edifici i reduir els processos de degradació provocats per la humitat i les sals. Posteriorment, com a quarta fase, es duran a terme les actuacions sobre l'embolcallament del monument, la restauració de les pintures, les intervencions arqueològiques i l'adequació de l'entorn.

Finalment, i com a cinquena fase, el pla preveu la recuperació dels elements pictòrics dels absis, la renovació de la il·luminació i la implantació d'un recorregut museogràfic que faciliti la interpretació del conjunt per part dels visitants.
 

Un dels primers monestirs medievals de Catalunya

El monestir de Santa Maria de Gerri de la Sal va ser fundat l'any 809 i és un dels primers monestirs medievals de la Catalunya comtal. La comunitat benedictina hi va romandre fins a l'exclaustració de 1835. L'any 1935 el conjunt va ser declarat monument històric artístic i, des de 1995, té la consideració de Bé Cultural d'Interès Nacional (BCIN).


Altres notícies que et poden interessar








Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació