Dimecres, 25 de març de 2026
Educació

​Una maleta pedagògica dona a conèixer l'ofici de raier i la importància dels rius

La Càtedra Pirineus de la UdL posa a prova el recurs en escoles de la Pobla de Segur i Coll de Nargó per validar-ne els continguts

Pallars Digital Pallars Digital La Pobla de Segur | 18 de desembre de 2025 a les 09:32
Els responsables de la Càtedra Pirineus mostrant la maleta fallaire, que també han elaborat | O. Bosch / ACN
Conèixer els oficis vinculats al treball de la fusta que transportaven els raiers, l'evolució dels rius amb la construcció dels embassaments o les espècies invasores que afecten la seva biodiversitat són alguns dels continguts que formen part de la nova maleta pedagògica creada per la Càtedra Educació i Patrimoni Immaterial dels Pirineus de la Universitat de Lleida (UdL).

L'objectiu és posar aquest material a disposició dels Centres de Recursos Pedagògics, per tal que els alumnes puguin aprofundir coneixements sobre aquest element patrimonial. Abans, però, s'ha decidit fer una prova a l'Escola Els Raiers de la Pobla de Segur i a l'escola Sant Climent de Coll de Nargó (l'Alt Urgell) per validar-ne els continguts.

El director de la Càtedra Pirineus de la UdL, Marc Ballesté, explica que l'eix temàtic de la maleta dels raiers és la divulgació de l'antic ofici i la diada que el commemora cada any als municipis de Coll de Nargó i la Pobla de Segur. En aquest sentit, el seu objectiu és incorporar continguts patrimonials a les aules de primària i, a la vegada, donar recursos pedagògics als docents que treballen a l'Alt Pirineu.
 

Diferents temàtiques

La idea, segons Ballesté, és que, a partir dels raiers, es doni a conèixer tant la part més biològica dels rius -explicant les espècies que hi habiten- com la importància d'aquesta tradició, reconeguda com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat per la Unesco. També hi ha una activitat pensada per a treballar les matemàtiques, a més d'altres per aprofundir en el llenguatge específic d'aquest antic ofici.

El director de la Càtedra Pirineus apunta que la maleta pedagògica està pensada per utilitzar tant en centres de municipis raiers com en d'altres del Pirineu i de la resta de Catalunya. Així, en el cas que hi hagi alumnes que ja coneixen els raiers, aquests poden convertir-se en "protagonistes" i explicar la tradició en primera persona, amb l'acompanyament del professor.

A banda de la dels raiers, des de la creació de la Càtedra Pirineus, l'any 2016, s'han fet maletes sobre la reintroducció de l'os al Pirineu, la festa de les falles del Pirineu i la fauna local de les comarques de muntanya. A més, es treballa en l'elaboració d'una col·lecció de contes que anirà vinculada a aquest recurs pedagògic, ja que una part d'aquests tractaran les mateixes temàtiques i d'altres vinculades amb el patrimoni pirinenc.


Altres notícies que et poden interessar








Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació