L'
Associació d'Iniciatives Rurals i Marítimes de Catalunya (
ARCA) ha presentat una
cinquantena de propostes per a la millora de la
mobilitat en entorns rurals. Durant l'acte, celebrat a Barcelona, s'ha remarcat que cal impulsar la redacció d'una
nova llei de mobilitat que tingui en compte les diferents realitats territorials i permeti avançar de forma efectiva cap a una mobilitat
més sostenible a les àrees rurals.
Entre les propostes més destacades, s'inclou l'aposta per aprofitar el
transport escolar per al desplaçament de viatgers a les comarques rurals amb
poca oferta de transport públic regular; l'
ampliació de l'edat escolar per tal que els estudiants de
Batxillerat i
Formació Professional puguin gaudir també d'aquesta modalitat de transport públic o fomentar la
mobilitat compartida com una solució per reduir la circulació de vehicles privats.
D'altra banda, s'ha plantejat la planificació de punts de càrrega públics de
vehicles elèctrics en zones rurals; un canvi de paradigma en la
planificació de carreteres per tenir en compte totes aquestes noves vies de mobilitat, així com reforçar els serveis de
transport a demanda, com per exemple
Clic.cat, que dona cobertura a
736 nuclis de població a diverses comarques de Catalunya.
Mentrestant, el
Grup de Treball en Mobilitat Rural també reclama la reforma del
títol T-16, eliminant el caràcter unizonal, per garantir que els
infants i
joves residents a les àrees rurals puguin realitzar tots els seus desplaçaments quotidians -molts dels quals es produeixen entre zones diferents- utilitzant aquest títol bonificat de transport.
Una altra iniciativa remarcable és la creació de
nodes intermodals en àmbits no urbans, inspirada en models internacionals com el dels Països Baixos, per afavorir la
connexió entre nuclis petits i centres de serveis pròxims. Així mateix, es proposa la consolidació d'una
plataforma digital única que centralitzi
horaris, rutes i estat dels serveis, millorant-ne l'accessibilitat i la informació per a l'usuari a temps real.
També es valora en les propostes la possibilitat d'aprofitar els edificis de les
estacions de tren ubicades en entorns rurals i algunes d'elles,
abandonades, a través de nous usos i serveis, com ara habitatge, restauració i espais culturals. A més, es plantegen accions per incentivar la
sostenibilitat en el transport de zones rurals, com ara vetllar per la implementació de l'
Estratègia Catalana de la Bicicleta i promoure l'adaptació de pistes i camins rurals com a infraestructures de mobilitat activa.
Altres notícies que et poden interessar
Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!
A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.
Subscriu-t'hi