Dijous, 13 d'agost de 2026
Fem-ho fàcil

Les notícies més destacades del 23 al 29 de juliol en Lectura Fàcil

Suplement setmanal de Pallars Digital i Alba Jussà amb el suport de la Diputació de Lleida

Pallars Digital Pallars Digital Pallars | 2 d'agost de 2026 a les 07:15


 IMPORTANT:
Recomanem llegir les notícies de la secció Fem-ho fàcil des de l'ordinador 
perquè el format s'ajusta a les pautes de Lectura Fàcil.
En cas de fer-ho des del mòbil, cal posar-lo en format horitzontal. 
 

Troballes importants a les excavacions 
de la ciutat romana d'Aeso, a Isona

Dia 23 de juliol de 2026
 

Els arqueòlegs i les arqueòlogues a l'Hort del Cavaller. Foto: Centre d'Estudis d'Isona i Conca Dellà


Aeso és el nom d'una antiga ciutat romana.
Estava situada on avui hi ha Isona,
al Pallars Jussà.

A Isona hi ha diverses zones d'excavació.
Una d'aquestes zones és l'Hort del Cavaller.

En aquesta zona concreta,
les arqueòlogues i els arqueòlegs
hi treballen sense parar des de l'any 2019.

La campanya d'excavacions d'aquest any
ha durat 15 dies,
del 13 al 25 de juliol.

L’equip ha adaptat els horaris de feina
a causa de la calor intensa. 

Les arqueòlogues i els arqueòlegs
han excavat una gran casa romana.
En llatí, una casa particular romana es diu domus.

Aquesta casa es va construir fa uns 1.900 anys.

Han fet 2 troballes molt importants:

Un paviment de morter de calç blanc
en una part de la casa.
És el primer paviment d'aquest tipus
que es troba en aquesta zona.

2. Una estructura circular
al pati central de la casa 
feta amb un material especial 
de morter de terrissa i calç. 

Aquestes troballes confirmen 
que la casa es va construir per parts
i en èpoques diferents.

El pati central es va afegir
més tard que la resta de la casa.

En la seva millor època, 
la casa era molt luxosa.
Ho demostren les restes de cornises 
i plaques de marbre trobades.

Fa uns 1.500 anys,
la casa ja estava abandonada.

Per això avui és difícil saber 
com era exactament la casa en aquella època.

La campanya forma part d'un projecte d'arqueologia
de la Generalitat de Catalunya per als anys 2026 a 2029.

El projecte compta amb el suport 
de la Universitat de Barcelona.

Han ajudat a pagar la campanya
el Centre d'Estudis d'Isona i Conca Dellà,
l'Ajuntament i el Museu d'Isona i Conca Dellà
i el Programa estatal d'Acció Rural.

El dijous 23 de juliol a les 9 del vespre,
es va celebrar una Jornada de Portes Obertes
al jaciment de l'Hort del Cavaller.

Els visitants van poder veure les troballes
i parlar amb l'equip d'investigació.

 

Els ramaders del Pallars 
denuncien 3 atacs d'os en menys d'una setmana

Dia 24 de juliol de 2026
 

Un dels animals morts per l'os. Foto: Marcel Ticó


El ramader Marcel Ticó, de Lladorre,
ha denunciat un atac d'os al seu ramat.

L'atac ha deixat 1 vaca morta
i 2 vaques desaparegudes.

Les vaques de Ticó porten
un dispositiu de localització al collar.

Un dispositiu de localització és un aparell
que indica en tot moment on és l'animal.
El dia de l'atac, les vaques van fugir molt de pressa.
En 1 hora van fer més de 1.100 metres de desnivell.
Els dispositius van registrar aquest moviment.

Des d'aquell dia, 
les vaques es comporten de manera diferent.

En menys d'una setmana, 
el sector ramader ha denunciat 3 atacs d'os 
al nord del Pallars.

El primer atac va ser dimecres 15 de juliol.
Un os va matar 3 ovelles en una granja
a prop del poble d’Isil.

El segon atac va ser aquest dilluns 20 de juliol.
Un os va matar 2 animals i en va ferir un altre,
també a la muntanya d'Isil.

Els Agents Rurals van aixecar acta dels fets.
El Departament de Territori de la Generalitat
diu que està estudiant els atacs, 
però de moment no ha confirmat que siguin atacs d'os.

Marcel Ticó diu que la situació és insostenible.
Ell i altres ramaders se senten impotents.

El motiu és que l'Administració
sol negar que els atacs siguin d'os.

Si no es confirma que és un atac d'os,
els ramaders no rebran cap indemnització 
pels animals perduts.

Una indemnització és una compensació econòmica
per un dany rebut.

 

Els llamps i els treballs agrícoles 
provoquen 4 incendis al Pallars

Dia 27 de juliol de 2026
 

Bonbers treballant en l'extinció de l'incendi agrícola de Fígols de Tremp. Foto: Bombers


Entre el divendres 24 de juliol i el diumenge 26 de juliol,
els Bombers han apagat 4 incendis al Pallars.

Els incendis han estat causats per llamps
i per treballs agrícoles. 

El divendres 24 de juliol, 
un llamp va provocar un incendi
a la serra de Roques Codolles, a Farrera.
Farrera està dins del Parc Natural de l'Alt Pirineu.

L'incendi ha cremat unes 36 hectàrees.

Una hectàrea és una superfície de terreny
equivalent a un camp de futbol.
Els Bombers hi van desplegar 34 equips.
D’aquests, 12 eren avions i helicòpters.
També van comptar amb l'ajuda dels Bombers d'Andorra.

El divendres mateix l'incendi es va estabilitzar
però encara no el van extingir.

El diumenge 26 de juliol,
els Bombers encara hi treballaven
amb 11 equips per terra i 1 helicòpter.

El mateix dia hi va haver un altre incendi 
a Fígols de Tremp,
dins del terme municipal de Tremp.

L'avís s'ha rebut a al migdia.
El foc ha cremat més de 4 hectàrees 
de camps de conreu.

Els Bombers hi han enviat 13 equips per terra
i un avió de vigilància.
Unes 2 hores després,
l'incendi ja estava estabilitzat.

Durant l'emergència, 
l'Ajuntament de Tremp ha demanat l'ajuda de tractors
per donar suport als Bombers.

 

Gerri de la Sal torna a produir sal
després de 2 anys d’aturada

Dia 29 de juliol de 2026
 

Procés d'amuntegament de la sal perquè s'acabi d'escórrer l'aigua. Foto: M. Lluvich / ACN


L’Ajuntament de Baix Pallars ha tornat a produir sal
a les salines de Gerri de la Sal.

Les salines estaven aturades
des de fa 2 anys.

Abans, un matrimoni del poble feia sal
per mantenir l’ofici.

Ara, l’Ajuntament ha agafat el relleu.
Aquest any ja han fet 3 recollides de sal.

La producció de sal a Gerri
és una tradició molt antiga
de més de 1.000 anys.

L’ofici de saliner té 4.000 anys d’història. 

A finals dels anys 70,
la producció de sal va disminuir 
fins que es va aturar.

Com es fa la sal?

L’Ajuntament ha produït la sal
seguint la manera tradicional.

Hi ha 4 passos:

1. L’aigua salada brolla
i s’acumula en una bassa gran.

2. L’aigua passa en una piscina més petita
que es diu arcabota.
Allà elimina les impureses
i augmenta la quantitat de sal de l’aigua.´

3. L’aigua arriba a l’era.
L’era és un espai obert 
on l’aigua s’evapora
i queda la sal en forma de cristalls.
Cal trencar els cristalls
perquè no s’enganxin entre ells.

4. La sal es porta a la Caseta,
un edifici on s’emmagatzema la sal.

Aroa Yagüe és la directora del Museu de la Sal.

Ella explica que abans de vendre la sal,
s'ha d’assecar i netejar.

L’Ajuntament vol vendre la sal
en les caixes tradicionals. 

La sal de Gerri és molt apreciada 
en el món de la cuina.

Es pot trobar en algunes botigues del Pallars. 

L’alcaldessa de Baix Pallars, Anna Sentinella,
diu que recuperar la producció de sal
era una prioritat del seu mandat. 

Ella creu que les salines de Gerri
són la identitat del poble. 

El dissabte dia 1 d’agost,
celebraran la Festa de la Sal.

És un dia per donar a conèixer la tradició salinera.

 

La Pobla de Segur limitarà el preu 
del lloguer dels habitatges

Dia 29 de juliol de 2026
 

Vista de la Pobla de Segur. Foto: Ajuntament de la Pobla de Segur


La Generalitat de Catalunya té una llista de municipis
que tenen limitat el preu del lloguer.

S’ha actualitzat aquesta llista
i la Pobla de Segur hi ha entrat
per primera vegada.
Tremp i Sort ja hi eren i s’hi mantenen.

Això vol dir que aquests 3 municipis del Pallars
hauran de regular el preu dels lloguers.

Tindran un topall que no podran superar.

Els municipis formen part d’aquesta llista
perquè tenen uns lloguers molt alts
o perquè les famílies es gasten massa diners 
en el lloguer de casa seva.

A Catalunya hi ha 302 municipis en aquesta situació.

Què canviarà a la Pobla de Segur?

A partir d’ara,
els propietaris no podran pujar el preu 
quan renovin els contractes de lloguer. 

A més, els propietaris de 5 o més pisos
hauran de respectar el preu màxim 
que poden cobrar.

L’alcalde de la Pobla, Marc Baró, explica
que al municipi hi ha molts pocs pisos disponibles
i molta gent que en busca.
Això fa que el preu sigui molt alt. 

Baró espera que amb aquesta mesura
puguin rebre més ajudes
per oferir més habitatges.

L’Ajuntament de la Pobla destina 100.000 euros
a un programa d’habitatge
i 1 milió i mig d’euros en reformar habitatges.

 
AMB EL SUPORT DE:

    
 

Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació