Dilluns, 5 de maig de 2025
patrimoni

El Museu Hidroelèctric de Capdella torna a fer circular «la Rubia», parada des dels anys 80

L'Ajuntament de la Torre de Capdella es planteja crear un petit recorregut turístic per on el Tren de Capdella pugui circular periòdicament

Pallars Digital Pallars Digital La Torre de Capdella | 5 de maig de 2025 a les 10:28
La Rubia circulant aquest passat divendres | M. Lluvich / ACN
El Museu Hidroelèctric de Capdella ha tret aquest passat divendres de la seva vitrina la locomotora dièsel i la vagoneta coneguda popularment com la Rubia i l’ha tornat a fer circular. Més d’un centenar d’aficionats al ferrocarril, amants de la història industrial i famílies han pogut fer un breu trajecte a sobre d'aquest petit tren.

Aquest vehicle va circular a més de 2.000 metres d’altura durant la construcció del salt hidroelèctric de Capdella i servia per transportar els treballadors. Va funcionar des del 1912 fins a la dècada de 1980. L’alcalde de la Torre de Capdella, Josep Maria Dalmau, ha explicat a Pallars Digital que volen convertir la Rubia en un reclam turístic i que estan estudiant crear un petit recorregut. "És una cosa històrica que val la pena conservar i ensenyar-ho a la gent", afirma.
 

Un centenar de persones han testimoniat la posada en marxa del petit tren. Foto: M. Lluvich / ACN


La locomotora i la vagoneta ja es van treure de la vitrina del museu per primera vegada l’any 2022. En aquella edició solament es va engegar per comprovar que el motor encara funcionava. Enguany s’ha engegat i s’ha fet circular per un curt trajecte d’uns 20 metres. Dalmau, veient l’interès que desperta entre la gent, ha dit que aquest recorregut s’ampliarà en un futur i també els dies de funcionament.
 
Casualment, l'alcalde de la Torre de Capdella va ser un dels últims conductors de la locomotora. Originàriament, la vagoneta era de color groc, el mateix que els taxis de la Pobla de Segur, i pel qual la van batejar popularment amb el nom de la Rubia. L'any 2023, aquest tren històric va ser declarat Bé Cultural d'Interès Nacional (BCIN).
 

El Tren de Capdella durant els seus anys de funcionament. Foto: Museu Hidroelèctric de Capdella


Antigament feia un trajecte de gairebé cinc quilòmetres. L'alcalde ha dit que aquest acte no ha de quedar en un fet simbòlic i des de l'ajuntament estudiaran la viabilitat de fer un petit recorregut turístic, entorn del Museu Hidroelèctric, perquè la Rubia torni a circular de nou per la Vall Fosca o a la zona del telefèric d’Estany Gento.


Altres notícies que et poden interessar







 

Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació