Dimecres, 25 de març de 2026
Memòria històrica

​Els estudiants de secundària del Pallars recorden la figura de Conxita Grangé

Uns 250 alumnes de cinc instituts han treballat la vida i el compromís de les persones deportades de les tres comarques

Pallars Digital Pallars Digital Capdella | 11 de novembre de 2025 a les 09:59
El director del Memorial Democràtic, Josep Font, ha donat la benvinguda als estudiants | M. Lluvich / ACN
Gairebé 250 estudiants del Pallars Jussà, el Pallars Sobirà i l'Alta Ribagorça han aprofundit durant aquest curs sobre la vida i el compromís de Conxita Grangé, supervivent pallaresa dels camps nazis, i altres dones deportades de les tres comarques. Els alumnes han elaborat treballs que han exposat aquest dilluns a la Central de Capdella, a tocar de la casa de Grangé, al nucli d'Espui, on va néixer el 6 d'agost de 1925.
 
Aquest acte, organitzat conjuntament entre el Memorial Democràtic i el Departament d'Educació, s'emmarca dins dels actes de la commemoració dels 100 anys del naixement de Conxita Grangé.

L'acte ha comptat amb el director de Memorial Democràtic, Josep Font, qui ha destacat que Grangé va dedicar bona part de la seva vida a explicar la seva experiència com a resistent antifeixista i com a deportada als alumnes de secundària i batxillerat, contribuint a mantenir viva la memòria de les dones deportades.

Font ha parlat de "l'alt valor pedagògic" que tenen actes com els que s'han celebrat aquest dijous a la Vall Fosca amb la participació dels instituts de Tremp, la Pobla de Segur, Sort i el Pont de Suert.
 

Una història desconeguda

A la majoria d'escolars, treballar la figura de Grangé i altres deportades nazis, els ha servit per conèixer una part de la història, que han dit que desconeixien per complet.

El que més ha marcat als escolars és que Grangé va ser deportada l'any 1944, al camp de concentració per a dones de Ravensbrück, a Alemanya, amb només 19 anys. Una edad tan sols dos o tres anys inferior a la que tenen els alumnes que aquests dies han estudiat la seva figura. Els joves han pogut veure la casa on va néixer i es va criar a Espui.

  

La darrera catalana supervivent dels camps nazis

Nascuda a Espui, es va traslladar a Tolosa de Llenguadoc. Després de la Guerra Civil espanyola, va tornar a França on es va integrar a la resistència francesa juntament amb la seva tia i la seva cosina, fent tasques d'enllaç contra l'ocupació nazi.

El 1944, va ser detinguda, torturada i deportada al camp de concentració de dones de Ravensbrück (Alemanya). Va sobreviure al camp i a una marxa de la mort fins a l'alliberament.

Després de la guerra, es va establir a Tolosa de Llenguadoc, on va ser reconeguda amb la Legió d’Honor i la Medalla de la Resistència. Va dedicar la resta de la seva vida a la pedagogia de la memòria, explicant la seva experiència per advertir sobre els perills del feixisme i el nazisme.


Altres notícies que et poden interessar








Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació