El
Parc Natural de l’Alt Pirineu ha editat un
catàleg de flora vascular que recull tota la informació disponible sobre les
plantes amb flor i les
falgueres que viuen a l’interior del parc i als territoris que l’envolten. A la pràctica, abasta la major part del
Pallars Sobirà i les valls de Santa Magdalena, d’Ars i de Civís, a l’Alt Urgell. El catàleg sintetitza les dades prèvies existents sobre flora, que han estat
analitzades, i n'aporta d'inèdites.
La nova publicació, que s'ha presentat aquest passat dissabte en un acte a l’Estudi de
Ribera de Cardós, permet obtenir una
visió global sobre les plantes d’una part molt important del Pirineu català, a les quals fins ara no s’havia dedicat cap treball d’aquest tipus. El catàleg recull informació sobre
1.765 plantes vasculars -sense comptar molses ni algues- de les quals 1.465 s’han trobat dins els límits del parc.
No obstant això, tal com apunten els autors de l’estudi
el nombre real segurament és més alt, perquè gairebé cada any s’hi van trobant espècies noves. En sentit contrari, també n’hi ha algunes que s’havien citat de forma errònia i ara
s’han exclòs de la llista. És probable que, quan es tingui un coneixement més complet de la flora, el nombre d’espècies del territori s’acosti a 1.900 i les que hi ha dins el parc natural superin les 1.500.
Amb les dades actuals, s’estima que al Parc Natural de l'Alt Pirineu i perifèria es troben una mica menys de
la meitat (47%) de les plantes autòctones de Catalunya i al voltant del 38% del total, sumant les introduïdes. És una
riquesa botànica important, que s’explica per l’extensió de la zona i per la gran diferència d’altituds entre els fons de vall i els cims.
A la zona estudiada hi ha
26 espècies que actualment es consideren com a amenaçades a Catalunya i 30 més qualificades de quasi amenaçades. D’aquestes, 26 tenen protecció legal a nivell molt alt. Algunes d’aquestes plantes amenaçades no es troben enlloc més de Catalunya o gairebé.
Aquestes plantes amenaçades,
protegides o gairebé exclusives són les que tenen un interès relatiu més alt i les de
conservació prioritària. El Parc Natural de l'Alt Pirineu està fent des de fa anys seguiments i actuacions de gestió de gran part d’aquestes espècies.
El nou Catàleg de Flora del Parc Natural de l’Alt Pirineu i zona d’influència ha estat elaborat pel biòleg
Pere Aymerich en col·laboració amb
Anna Seuba, que s’ha encarregat de l’elaboració dels mapes, i la dissenyadora gràfica
Ermínia Altarriba.
Altres notícies que et poden interessar
Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!
A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.
Subscriu-t'hi