Dijous, 8 de maig de 2025
llibre

El pallarès Albert Elfa repassa la seva trajectòria com a corresponsal de guerra al llibre «Oh, la humanitat!»

És un relat cru i honest sobre com es viu i es veu el món des del punt de vista d'un periodista que ha retransmès durant dècades els conflictes i esdeveniments més rellevants del món contemporani

Pallars Digital Pallars Digital Pallars | 7 de maig de 2025 a les 10:24
Albert Elfa fent de corresponsal al Pròxim Orient | @albert_elfa
El periodista pallarès Albert Elfa és l'autor del llibre Oh, la humanitat!, un relat cru i honest sobre la mirada d'un corresponsal de guerra. Durant dècades, Elfa, nascut a Mont-ros el 1957, ha cobert alguns dels conflictes més rellevants del nostre temps, explicant històries que sovint queden silenciades.
 
Més enllà del periodisme, el llibre és una reflexió sobre el perill, l'ètica i l'empatia en situacions límit. Cada capítol es construeix al voltant d'una emoció. L'enuig es manifesta davant la precarietat del periodisme i la impunitat de les guerres, com les de Gaza. "M'enutja el món i com, de grat, admet que s'esdevinguin fets desmesurats".
 
L'excitació apareix en la immediatesa de la ràdio a Brussel·les, on la censura pot ser subtil però efectiva. "Ser periodista és, de vegades, convertir-se en una molèstia per als poderosos". La sorpresa arriba quan històries aparentment llunyanes, com la dels kurds de Calafell es troben més a prop del que sembla. "No sempre la història que busquem és la que trobem, però sovint la que trobem és la que més ens ensenya".

«Ser periodista és, de vegades, convertir-se en una molèstia per als poderosos»
 

La por es viu en primera persona sota el foc d'Estat Islàmic a Síria, on el perill és constant i real. "Quan el perill et mira als ulls, descobreixes si ets capaç de sostenir-li la mirada". La il·lusió i el desengany es barregen en la cobertura de les primaveres àrabs, on els ideals sovint xoquen amb la realitat. "Les revolucions neixen amb somnis i sovint moren amb realitats inassumibles".

Més enllà de la crònica periodística, Oh, la humanitat! és una exploració de les emocions que defineixen la condició humana en situacions extremes. Amb una narració que oscil·la entre la denúncia i la introspecció, el llibre ens recorda que darrere de cada notícia hi ha històries de vida, de lluita i de resistència. I que el periodisme, quan es fa amb compromís, continua sent una eina fonamental per entendre el món.
 


Altres notícies que et poden interessar







 

Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació