Divendres, 9 de maig de 2025
fem-ho fàcil

Les notícies més destacades del 25 al 31 d'agost en Lectura Fàcil

Suplement setmanal de Pallars Digital i Alba Jussà amb el suport de la Diputació de Lleida

Pallars Digital Pallars Digital Pallars | 2 de setembre de 2023 a les 10:47


 IMPORTANT:
Recomanem llegir les notícies de la secció Fem-ho fàcil des de l'ordinador 
perquè el format s'ajusta a les pautes de Lectura Fàcil.
En cas de fer-ho des del mòbil, cal posar-lo en format horitzontal. 
 

Els Bombers rescaten 3 excursionistes a Certascan


Dia 28 d'agost de 2023
 

Foto del rescat dels excursionistes. Foto: Bombers


El dia 27 d’agost, 3 excursionistes van quedar atrapats
a una zona d’alta muntanya a causa del mal temps.  
Es tracta de la zona del llac de Certascan,
a la Vall de Cardós (Pallars Sobirà). 

Els Bombers de la Generalitat els van rescatar
i els van portar fins al refugi més proper.

El rescat es va fer a peu perquè el mal temps 
no va permetre fer volar l’helicòpter. 
 
Dos d’ells presentaven una hipotèrmia greu. 
Entre el cos de bombers hi havia un metge
i professionals del grup de Recolzament 
d’Actuacions Especials (GRAE).

La hipotèrmia és una baixada 
de la temperatura del cos.
Passa quan algú està molta estona 
en un lloc on hi fa un fred extrem.
Degut al mal temps, van passar la nit al refugi.  
Amb el pas de les hores, els ferits van recuperar 
el bon estat de salut. 

L’endemà al migdia, va millorar el temps
i un helicòpter va poder arribar fins al refugi 
i treure als excursionistes.

Els va portar fins a l’heliport de Tírvia.
Allà els esperava una ambulància
per portar-los a l’hospital.

Els 3 excursionistes estaven fent la Porta del Cel.
És una ruta que passa pel Pallars Sobirà 
i el Pirineu Francès.
Quan estaven a la zona de Certascan
hi va haver un canvi de temps
amb pluges, boira, vent i molt fred.  

 

Un fort temporal deixa molta aigua 
i un vent molt fort al Pallars Sobirà


Dia 28 d'agost de 2023
 

Núvols de tempesta a Sort. Foto: Lionel Pla


L’últim cap de setmana d’agost, va arribar 
un fort canvi de temps al Pallars Sobirà. 

A la zona d’Espot es van registrar 
més de 100 litres per metre quadrat. 

Les pluges es van repartir per tot el territori. 

Aquest temporal va venir acompanyat 
d’una baixada de temperatures. 
A les estacions de Certascan i Salòria
van arribar a temperatures al voltant dels zero graus.      

 

Es detecta un terratrèmol al Pallars


Dia 28 d'agost de 2023
 

Epicentre del terratrèmol. Foto: ICGC


Hi ha hagut un terratrèmol a l’oest de la Val d’Aran,
a la zona de la Ribagorça aragonesa. 

La intensitat del terratrèmol en aquella zona
ha estat de 4,2 de magnitud. 
L’escala sismològica de magnitud s’utilitza 
per mesurar el grau d’intensitat d’un terratrèmol. 

L’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC)
ha informat que el terratrèmol ha passat 
a molt poca profunditat cap a tres quarts de 8 del vespre.

Les ones del terratrèmol han fet que la població 
el notés en altres punts de Catalunya. 

Veïns de la Vall Fosca, Pallars Sobirà 
i fins i tot, de Barcelona l’han pogut notar. 

El terratrèmol no ha causat cap dany ni destrossa.   
   
 

Un jove de 20 anys fa el rècord de pujar 
i baixar la Pica d’Estats


Dia 30 d'agost de 2023
 

Imatge del cim de la Pica d'Estats. Foto: Enric Llonch


Jan Ballbé és un jove de 20 anys 
que va néixer a Ullastrell, al Vallès Occidental.

Fa 3 anys va decidir anar a viure a la muntanya.

Ha treballat a diferents refugis, 
com ara el de la Vall Ferrera. 

Aquest agost, Jan Ballbé ha batut un rècord.
S’ha convertit en la persona que ha pujat 
i ha baixat la Pica d’Estats en menys temps. 

La Pica d’Estats és el cim 
més alt de Catalunya.
Està al municipi d’Alins 
i fa 3143 metres d’alçada.
En total, ha tardat 2 hores, 4 minuts i 19 segons 
en fer tot el recorregut de pujada i baixada. 
 
 

Arriben 17 nous agents dels Mossos al Pallars


Dia 31 d'agost de 2023
 

Un cotxe dels Mossos d'Esquadra. Foto: Mossos d'Esquadra


Aquest any s’han format 762 nous agents
de Mossos d’Esquadra a Catalunya.
D’aquests, 17 agents han arribat al Pallars
en període de pràctiques.

També s’han incorporat nous agents 
a altres zones com Vielha, Sort, Pont de Suert, 
la Seu d’Urgell i Puigcerdà. 

Aquesta nova promoció de Mossos d’Esquadra 
permet ampliar el cos policial a Catalunya. 

Es preveu que l’any 2030 hi hagi 
un total de 22.000 agents de Mossos 
repartits per tot el territori català. 

Durant aquest any de pràctiques, 
els nous agents posaran a la pràctica 
els coneixements que han après 
durant la seva formació.

També aprendran noves habilitats per fer de policia. 

 

AMB EL SUPORT DE:

    

Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació