Dimecres, 24 d'abril de 2024
carreteres

La nova carretera a Sant Esteve de la Sarga combinarà nous traçats amb l'actual via per millorar la seguretat

El projecte, que contempla una inversió de 3 milions d'euros i un període d'execució de 18 mesos, s'ha presentat aquest dimarts des de Moror

Redacció Moror | 19 de juliol de 2022 a les 14:32
Els diversos representants locals durant la presentació del projecte a Moror | Diputació de Lleida
El poble de Moror, a Sant Esteve de la Sarga, ha acollit aquest dimarts la presentació del projecte de millores locals i estabilització de talussos a la carretera LV-9124, que uneix el municipi amb la C-13, a Guàrdia de Noguera. L'actuació, que es durà a terme entre els punts quilomètrics 3+085 i 7+560, preveu eixamplar la via actual fins als 7,4 metres de plataforma en tots els trams on sigui possible.

On no sigui factible, la nova plataforma de la carretera, que fins al moment mantenia una amplada d'entre 5 i 5,5 metres, es deixarà en sis metres. Les obres tenen un pressupost d'execució per contracte de 2.915.865,18 euros i es preveu que les obres acabin en 18 mesos. Abans, però, el projecte haurà de ser aprovat aquest dijous dia 21 pel ple de la Diputació de Lleida.

Per altra banda, el nou traçat de la carretera no contempla grans variants a excepció del tram comprès entre el PK 4+200 i PK 4+700, on l'actual recorregut presenta una seqüència de corbes i contracorbes amb radis molt petits –de menys de 10 metres-, que milloraran amb aquest projecte.
 

Plànol de la nova carretera entre Sant Esteve i Guàrdia de Noguera. Foto: Diputació de Lleida


El president de l'ens provicinal, Joan Talarn -acompanyat pel diputat de Serveis Tècnics, Marc Baró- ha explicat que aquestes obres "han d'aportar seguretat i tranquil·litat als veïns de Sant Esteve de la Sarga, que cada any es veuen obligats a mirar els talussos i els moviments de les pedres". Talarn ha afegit que "al final es tracta de facilitar la mobilitat de les persones, no només d'aquelles que tenen aquesta zona com a destinació turística, sinó especialment per a les persones que aquí hi viuen per que aquí tenen arrelats els seus projectes de vida".


En aquest sentit, l'alcalde de Sant Esteve de la Sarga, Jordi Navarra, ha recordat que es tracta d'una carretera "molt necessària pels municipis i per la comarca i molt esperada". En primer lloc, afirma, "perquè millorarà la seguretat de la get que hi circula", així com "la qualitat de vida dels veïns del nostre municipi, ja sigui per cotxes particulars o camions que donen servei a les explotacions agrícoles de la zona".

En aquesta mateixa línia s'ha manifestat el president del Consell Comarcal del Jussà i alcalde de Castell de Mur, Josep Maria Mullol, que ha dit que "fa molt de temps que s'està treballant una solució  i al final s'ha optat per un trajecte que passa, en bona part pel nostre municipi, cosa que fa que ens sentim molt satisfets". També s'ha felicitat per l'amplada de la carretera que donaran accés a d'altres carreteres de propietat municipal".
 

Imatge de la gran esllavissada de l’any 2018 prop de Moror. Foto: ACN


Posar fre a les esllavissades


Donada l'alçada del terraplè i del desmunt que es genera en alguns trams, també s'ha projectat la construcció de murs d'escullera concertada amb formigó per tal de limitar el vessament de terres sobre el talús natural existent en aquell indret, així com l'establització in situ dels talussos sobre el vessant, augmentant el factor de seguretat davant de possibles esllavissades.

Així s'ha manifestat el director dels Serveis Tècnics, Joan Mas, que ha explicat que "aquí hi ha terrenys argilosos expansius dels quals, inicialment, els ajuntaments havien proposat fer unes altres opcions de traçat, però les preexistències han aconsellat que ens centréssim, el màxim possible, en la traçada actual que és on, inicialment s'havia construït aquesta carretera".


Des de l'any 2018 s'han produït varis despreniments de terres i roques, un amb greus conseqüències, com la mort de dos veïns de Sant Esteve de la Sarga l'abril de fa quatre anys a causa d'un gran esllavissada. Per aquest motiu, el projecte contempla un capítol específic amb la finalitat d'evitar nous despreniments i protegir la carretera LV-9124.

El trànsit que suporta la via és de 238 vehicles al dia -en un punt anterior al nucli de Guàrdia de Noguera- dels quals set són vehicles pesants, d'acord amb les dades de l'últim pla d'aforaments publicat l'any 2019.

Obres de reparació al pont de Monarés


Posteriorment, Joan Talarn, acompanyat de l'alcalde de Llimiana, Josep Terré i del diputat Marc Baró, s'ha desplaçat fins al pont de Monarés, al tram de Cellers, on la Diputació de Lleida hi està fent unes obres de reparació des del passat mes de juny.

Es tracta de la rehabilitació del pont, inclosa l'adequació de la plataforma per habilitar l'ancoratge sobre el tauler amb suficients garanties d'un sistema de contenció, i per generar un espai addicional suficient per al pas de vianants. Una rehabilitació que permetrà també validar l'ús del tauler per a càrregues majors a les de la normativa vigent en el moment del seu projecte, molt més semblants a les normatives d'accions actuals.
 

Al pont de Monarés, a Llimiana, s'hi estan realitzant obres de reparació. Foto: Diputació de Lleida


Addicionalment també es construeix una via verda des de l'estrep est del pont fins al punt quilomètric 0+720 de la carretera local. Es tracta de perllongar la via verda construïda recentment al marge dret de l'embassament de Terradets, aprofitant l'obra de rehabilitació del pont i portant-la més enllà, on se situa una petita platja i també un pantalà per activitats aquàtiques a l'estiu.

El pont de Monarés es va construir als vols dels anys trenta del segle passat i pateix de greus patologies associades a la seva antiguitat i a la falta de conservació. El pont presentava danys propis de durabilitat, alguns amb caràcter greu, per estar immersa en un clima molt humit provinent de l'embassament i estar situada en una zona de muntanya.

El projecte constructiu té un pressupost d'execució per contracte d'1.105.484,36 euros i està previst que es faci en 12 mesos. Amb motiu dels traspassos amb la Generalitat de Catalunya de determinades carreteres de la xarxa comarcal i local, la Diputació de Lleida va assumir l'any 2011 la titularitat del pont i accessos sobre el pantà de Terradets, situant el nou PK 0+000 de la LV-9121, sobre la intersecció amb la C-13.
 

Altres notícies que et poden interessar



 

Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Fes-te subscriptor per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

Participació