La
CGT Ensenyament ha fet públic un
informe on denuncia la
"greu situació" en què es troba l'
escola rural catalana. Al document es recullen les
mancances comunes de les escoles rurals a conseqüència d'una
"insuficiència estructural de recursos" i d'una "
absència de polítiques educatives adaptades a les seves necessitats específiques".
L'informe s'ha elaborat a partir d'
entrevistes presencials amb treballadors de
Zones Escolars Rurals (
ZER) d'arreu del país i d'una
enquesta adreçada a totes les escoles rurals catalanes. La principal problemàtica detectada és la
falta de personal especialitzat. Tant és així que el
72% dels centres educatius rurals no disposen de personal d'atenció educativa, mentre que el
40% no disposen de
personal administratiu i el
82% considera insuficients les hores de
vetlladora.
Aquesta falta de personal, exposa el document, suposa una
"sobrecàrrega de feina" pels mestres que es veuen abocats a assumir
tasques que no els hi pertoquen, reduint així el temps disponible per a l'
atenció individualitzada de l'alumnat. Especialment preocupants són les mancances de personal d'atenció educativa i que dificulten la
inclusió de l'alumnat amb necessitats educatives especials.
L'informe també mostra l'
"escassetat crònica" de recursos materials i financers que pateixen les escoles rurals. El
70% dels centres afirma que les seves
instal·lacions no són adequades per oferir una educació de qualitat i el
80% consideren que els recursos econòmics disponibles són insuficients per cobrir les seves necessitats. Això repercuteix en què
tres de cada quatre escoles consideren que no poden sufragar sortides culturals i excursions per l'elevat cost del transport.
A tot això s'hi suma la
inestabilitat de les plantilles, la
precarització tant del personal de suport com del personal educatiu de les
llars d'infants integrades a les escoles rurals i uns
serveis mínims excessius que impossibiliten el lliure exercici del
dret a vaga dels treballadors.
"El Departament d'Educació està condemnant l'escola rural a la desaparició", asseguren des de CGT Ensenyament. Per revertir la situació, des del sindicat proposen un seguit de mesures urgents: en primer lloc, consideren essencial un
augment de personal d'atenció educativa i de personal d'administració; l'adequació de la categoria laboral i la
remuneració econòmica corresponent de les educadores de les llars d'infants integrades a les escoles rurals, així com la
internalització de les vetlladores i la millora de les infraestructures, entre altres mesures.
Els anarcosindicalistes han fet una crida a l'administració perquè
"abandoni la indiferència institucional i actuï amb responsabilitat per assegurar una educació pública, de qualitat i equitativa, també a les zones rurals".
Altres notícies que et poden interessar
Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!
A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.
Subscriu-t'hi