patrimoni

Especialistes, guies i població local coincideixen en el gran potencial del barroc a les valls de Cardós

Un curs organitzat pel Parc Natural de l’Alt Pirineu i la Comunitat de Municipis Cardosencs posa de manifest l’elevada concentració de barroc popular a les valls i la seva excepcionalitat

per Redacció, Valls de Cardós | 7 de juny de 2022 a les 11:29 |
L'església de Sant Bartomeu de Tavascan | Xevi V
Durant aquest mes de maig el Parc Natural de l’Alt Pirineu ha organitzat, juntament amb la Comunitat de Municipis Cardosencs, un curs sobre el llegat barroc a les valls de Cardós, dirigit fonamentalment a professionals del guiatge i la interpretació, però també a públic general interessat en aquest període al Pirineu.

El curs va comptar amb una vintena de participants i va portar a especialistes en aquesta època que van poder conèixer en directe l’art que es guarda en bona part de les esglésies de la vall. Les impressions recollides, tant de l’alumnat com del professorat, posen de relleu el gran potencial d’aquestes esglésies, entre les que destaquen les d’Arròs de Cardós, Surri, Boldís Sobirà i Boldís Jussà, Tavascan, Ginestarre i Ribera de Cardós.


Una de les docents, Maria Garganté, professora d’art i musicologia de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), explica que "a les valls de Cardós hi ha la gran reserva de barroc pirinenc". També altres valls del Pirineu català tenen un llegat barroc popular important, com les valls d’Àneu, i es conserven obres molt rellevants en altres punts de Catalunya, però fins ara no s’ha detectat en cap altre lloc una concentració tant important com a la de Cardós. Aquest fet és molt singular, ja que gran part dels retaules i imatges d’aquesta època foren destruïts a l’inici de la Guerra Civil o espoliats posteriorment.


L’art d’època moderna que es conserva a Cardós està constituït sobre tot per retaules, imatges i pintures murals. Les seves datacions van des de finals del segle XVI fins a principis del XIX, raó per la qual es pot anar seguint l’evolució de les tècniques i les modes europees dels diferents moments. Aquests factors evidencien la connexió del Pirineu amb els principals fets històrics de l’època, fins i tot en el cas de valls com la de Cardós que es creien allunyades de tot.

S’hi poden trobar, per exemple, estructures de retaules segons els manuals italians del moment; pintures i escenes en relleu basades en làmines dels grans corrents pictòrics europeus; elements de fauna i flora d’inspiració americana o asiàtica; un santoral sovint impulsat per les ordes religioses més potents d’aquells segles i tècniques de policromies i daurats perfectament al dia.

Actualment, ja hi ha professionals del guiatge que estan oferint visites a les esglésies cardosenques i n’hi ha altres que tenen intenció de fer-ho en un futur immediat. Ivan Catena, un dels guies que ja està oferint visites, ens diu que el curs "era molt necessari i ha estat molt útil i eficient. Abans podia fer guiatges a tres esglésies, i ara ja puc ampliar-ho a 10. A més, uns dies després d’acabar el curs ja he estat fent les primeres visites”, ha assenyalat.

Catena es refereix a les que s’han organitzat a l’església d’Arrós de Cardós dins la programació de la Fira de productes del Parc Natural de l’Alt Pirineu, i que han comptat amb una bona acollida de públic. Helena Barril, també assistent al curs, ha manifestat que "reconèixer i conèixer el barroc m’ha fet adonar de l’autèntic tresor d’aquestes valls del Pirineu". Nara González ho resumeix com amb tres paraules: "descoberta, aprenentatge i territori".

 

Altres notícies que et poden interessar



 

Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Fes-te subscriptor per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació