Dimecres, 24 d'abril de 2024
art

​L'art de les piques baptismals i d'oli de les Valls d’Àneu, al MNAC

Oriol Vilapuig situa "al mateix nivell" els baixos relleus redescoberts amb la simbologia religiosa icònica del període

Redacció 12 de març de 2020 a les 12:10
Panoràmica del cub dins el qual Oriol Vilapuig exposa les seves 'empremtes i figuracions’ | ACN
L'artista Oriol Vilapuig acaba de situar al bellmig de la col·lecció d'art romànic del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) un "imaginari" de l'època que no hi era present: el de dels baixos relleus esculpits a les piques baptismals i d'oli disseminades per les esglésies de les Valls d'Àneu.

Des de la contemporaneïtat, l'artista rescata totes aquestes representacions i simbologia que convivia amb altars i pantocràtors però que connecten amb una "veu diferent", més propera a la natura i el paganisme. Son (com el poble on va fer la primera descoberta) interpel·la així les icòniques pintures romàniques i genera una nova mirada a la pròpia col·lecció de la mà del MNAC.

Assidu de les Valls d'Àneu, Oriol Vilapuig (Sabadell, 1964) construeix un relat artístic al voltant dels baixos relleus que es troben en desenes de piques baptismals (o d'oli) a les esglésies de la zona. L'artista dona visibilitat a aquestes expressions d'art a través de la tècnica del frootage, que permet que les imatges apareguin per contacte. 

Complementàriament, Vilapuig obre l'estudi sobre aquest imaginari que troba en les piques dels segles XI al XIII amb altres camps i experiències, totes vinculades al mateix territori. Formes de la natura, esquerdes, terres de còdols, marques ancestrals o petjades d'animals.
"L'imaginari de la pintura romànica obeeix a un programa iconogràfic i ideològic molt determinat, que el de les piques, que el defuig i connecta amb una veu diferent", subratlla l'artista. 

El projecte té tres dimensions. D'una banda, totes les formes inventariades per l'artista són presentades a les sales del Romànic del MNAC amb un espai construït especialment per aqueta mostra, un habitacle de cinquanta metres quadrats amb vuitanta 'empremtes'. Això s'acompanya d'un muntatge audiovisual d'imatges procedents d'arxius i publicacions d'àmbits diversos, a les mateixes sales, i finalment d'un llibre que com un "atles visual" reforça les altres dues expressions artístiques. 

Son. Empremtes i figuracions de les Valls d'Àneu forma part dels projectes que porta a terme el MNAC per establir ponts entre la societat, el present i les obres que conserva el museu, convidant artistes contemporanis a treballar amb la col·lecció.

 

Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Fes-te subscriptor per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

Participació