Divendres, 21 d'agost de 2026
Fem-ho fàcil

Les notícies més destacades del 25 de juny a l'1 de juliol en Lectura Fàcil

Suplement setmanal de Pallars Digital i Alba Jussà amb el suport de la Diputació de Lleida

Pallars Digital Pallars Digital Pallars | 4 de juliol de 2026 a les 09:21


 IMPORTANT:
Recomanem llegir les notícies de la secció Fem-ho fàcil des de l'ordinador 
perquè el format s'ajusta a les pautes de Lectura Fàcil.
En cas de fer-ho des del mòbil, cal posar-lo en format horitzontal. 
 

Isil celebra la baixada de falles,
una tradició de foc que mai s'ha aturat

Dia 25 de juny de 2026
 

Els fallaires completant el recorregut a l'arribada al poble d'Isil. Foto: J. Borràs / ACN


Les falles del poble d’Isil, a l’Alt Àneu, 
són una de les baixades més espectaculars del Pirineu.
Els troncs són molt grans i la baixada és molt vertical.

Les falles més petites pesen 20 quilos.
Les falles més grans pesen més de 50 quilos.

El 23 de juny, per la revetlla de Sant Joan,
unes 60 persones del poble d’Isil 
i d’altres pobles del voltant, 
van baixar les falles.

Quan es va fer fosc,
van encendre la falla major a la plaça del poble.
Això va ser el senyal per començar.

Des de la muntanya, els fallaires van baixar en ziga-zaga 
per un camí poc marcat. 

Vistos des del poble,
semblaven una serp de foc.

Els fallaires, també fan servir una altra tècnica
que es diu tombar la falla. 

Dels 60 fallaires, 50 baixen amb la falla a l'espatlla.
i els altres 10 fan tombar la falla.

Tombar la falla vol dir llançar el tronc encès 
per una canal.

El tronc fa voltes uns 15 o 20 metres.
Després, el fallaire el recull més avall.

Des del poble es veuen els salts de foc
que fan els troncs.

Al final del recorregut, 
els fallaires van al cementiri i fan 3 creus a la porta.
Això es fa per recordar els fallaires que ja han mort.

En acabat, els fallaires recorren els carrers del poble
i llancen les falles a la foguera de la plaça.
La festa acaba amb balls i danses tradicionals.

La baixada d'enguany 
ha estat una de les més complicades.

L'herba de la muntanya estava molt seca i es va encendre,
això va tallar la fila de fallaires.
Els fallaires es van tornar a unir més avall.
La baixada de falles d'Isil mai s'ha deixat de celebrar,
tot i la Guerra Civil o la pandèmia de la covid.
És una tradició que es passa de generació
en generació.

 

Esterri d'Àneu construirà un pump track 
al passeig Vora Riu

Dia 26 de juny de 2026
 

Recreació virtual orientativa del nou pump track d'Esterri d'Àneu. Foto: Ajuntament d'Esterri d'Àneu


L'Ajuntament d'Esterri d'Àneu
construirà un pump track al final del passeig Vora Riu.

Fa temps que diversos grups de persones del poble 
demanaven un espai per practicar esports de 2 rodes.

Primer, l'Ajuntament volia construir
el pump track sense consultar els veïns.
Però alguns veïns van expressar els seus dubtes.

Per això, l'Ajuntament va aturar les obres
i va demanar l'opinió del veïnat amb unes votacions.

L'Ajuntament va estudiar 
diversos llocs per construir-lo.

Molts llocs es van descartar perquè
estaven massa a prop de cases,
eren llocs aïllats on ningú aniria,
el terreny no era de l'Ajuntament
o no complien les normes urbanístiques.

El dia 19 de juny, els veïns i veïnes d'Esterri d'Àneu
van poder votar.

Podien votar totes les persones
empadronades al municipi
que tinguessin 16 anys o més.

Hi havia 2 opcions:
- Opció A: construir-lo al passeig Vora Riu.
- Opció B: construir-lo a prop de l'Escola Llar.

Va guanyar l'Opció A amb 105 vots,
l’opció B va rebre 84 vots. 
Van votar 220 persones, 
però només 189 vots eren vàlids. 

Després de la votació, 
l'Ajuntament ja ha ordenat continuar amb les obres.
També ha donat les gràcies als veïns i les veïnes
per participar a la votació. 

Com serà el nou circuit?

El circuit serà familiar i fàcil d'arribar-hi.
Estarà integrat a la natura.

A més del circuit,
l’Ajuntament també millorarà l'entorn.

Trauran la grava que hi ha ara
al tram final del passeig,
i faran zones verdes i jardins al voltant de la pista.

 

Els Bombers troben mort un excursionista 
al pic de Baborte, a Àreu

Dia 27 de juny de 2026
 

Imatge d'arxiu del pic de Baborte. Foto: FEEC


El divendres 26 de juny, els Bombers de la Generalitat
van trobar mort un excursionista
al pic de Baborte a Àreu (Pallars Sobirà).

El dijous 25 de juny,
l'excursionista va sortir al matí a fer una ruta
pel pic de Baborte. 

Al migdia va trucar a la família
per dir que havia arribat al cim de la muntanya.
Aquesta va ser la seva última trucada.

Dijous poc abans de les 11 de la nit,
la família va denunciar la desaparició de l'home.

Durant la nit del dijous,
els Bombers van trobar el cotxe de l'excursionista
al pàrquing del Pont de la Farga.
Això els va ajudar a saber en quina zona buscar.

Al matí del divendres,
els Bombers van ampliar el dispositiu de recerca.

Van buscar a:
- Els voltants del pic de Baborte.
- Els estanys de la zona.
- Refugis i cabanes de muntanya.
- Diversos camins de muntanya.
- El barranc del Sotllo.

En la recerca de l’excursionista hi van participar: 
- Bombers especialistes en rescats de muntanya
de la Seu d'Urgell, Valls i Cerdanyola del Vallès.
- Un helicòpter de rescat.
- Equips de drons.
- Equips per terra de la regió de Lleida.

Un cop van trobar el cos de l’home, 
els Mossos d’Esquadra es van fer càrrec
de la investigació judicial.

 

Pep Guardiola visita el seu campus de futbol a Rialp

Dia 30 de juny de 2026
 

Pep Guardiola, aquest dilluns, visitant el seu campus a Rialp. Foto: Pep Summer Camp


El Pep Summer Camp és un campus de futbol
creat per Pep Guardiola.

Guardiola és un entrenador i exfutbolista
nascut a Santpedor, Catalunya.

Aquesta és l’edició número 6 del campus.

Aquest any hi participen més de 700 nens i nenes
d'entre 6 i 16 anys.

El campus dura del 28 de juny al 18 de juliol.
Es fa en 3 torns diferents.

Una novetat d'enguany
és la participació de 25 infants palestins.
El campus vol oferir una experiència solidària
on tots els infants convisquin junts.

El campus no busca formar grans futbolistes.
Busca que els infants creixin com a persones
i aprenguin a conviure.

Aquest dilluns 29 de juny,
Pep Guardiola ha visitat el campus.
Ha vist entrenar els infants i ha parlat amb tots ells.
Tots els nens i nenes d'aquest torn
s'han pogut fer una foto amb Guardiola.

Guardiola acaba de tancar
la seva etapa com a entrenador
del Manchester City, un club de futbol anglès.

Els infants entrenen al camp municipal Jaume Bonell,
el camp de futbol del FC Rialp.

Els infants i els monitors
s'allotgen a l'Hotel Condes del Pallars.

L'hotel és molt a prop del camp.
Per això els infants hi poden anar caminant, 
sense necessitat d'agafar cap autobús.

 

La falta de places a l'escola bressol de Tremp 
genera debat polític

Dia 1 de juliol de 2026
 

Imatge de la inauguració de l'Escola Bressol l'Estel de Tremp el passat mes d'abril. Foto: Ajuntament de Tremp


A Tremp hi ha un problema
amb les places d'escola bressol
per al curs 2026-2027.

L'escola bressol és per a infants
de 0 a 3 anys.

No és una etapa obligatòria,
però moltes famílies la necessiten
per poder anar a treballar.

Una escola bressol privada de Tremp,
Els Minairons, ha tancat de manera definitiva
aquest mes de juny. 

Per això, totes les famílies que hi anaven
han demanat plaça 
a altres escoles bressol públiques i concertades.

L'escola bressol pública de Tremp
es diu L'Estel.

A l'Estel hi ha 3 grups d'edat:
- I0: infants de 0 a 1 any. Hi ha 8 places. Ara n'hi ha 4 de lliures.
- I1: infants d'1 a 2 anys. Hi ha 13 places. Hi ha 23 sol·licituds.
- I2: infants de 2 a 3 anys. Hi ha 20 places. Totes cobertes.

El problema principal és a I1,
on hi ha més famílies que volen plaça
que places disponibles.

Però el procés de matriculació encara no ha acabat.

Algunes famílies han demanat plaça
en més d'un centre alhora.
Quan decideixin on volen anar,
quedaran places lliures per a altres famílies.

De fet, ja hi ha hagut més de 3 renúncies a l'Estel.

ERC creu que l'Ajuntament
no ha planificat bé la situació.
Diu que les dades de natalitat
permetien saber que hi hauria més demanda.

ERC demanarà al ple municipal
del pròxim dilluns:
- Ampliar el nombre d'infants per aula.
- Facilitar l'accés ràpid a les places lliures.
- Donar ajuts econòmics a les famílies
que hagin d'anar a una escola bressol privada.

ERC també demana 
més informació sobre la gestió
de l'escola bressol.

L'Ajuntament vol que una empresa externa
gestioni el servei, i ERC vol saber com afectarà
la qualitat de l'educació.

L'alcaldessa de Tremp defensa la gestió de l'Ajuntament.
Romero recorda que l'Ajuntament
ha construït un edifici nou
per a l'escola bressol L'Estel.

Amb el nou edifici, 
Tremp ha passat de tenir 19 places
a tenir 41 places.
Això és més del doble de places que abans.

A més, l'Ajuntament ha creat
els grups I0 i I1,
que abans no existien a Tremp.

Romero diu que el procés de matriculació
encara no ha acabat.
Per això no es pot saber ara
quantes places quedaran lliures.

Diu que les famílies no s'han d'angoixar
perquè la situació pot canviar.
Romero coincideix amb ERC
que cal atendre totes les famílies.
Però demana als regidors d'ERC
que coneguin bé el procés de matriculació
abans de fer declaracions.

 
AMB EL SUPORT DE:

    
 

Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació