Dilluns, 10 d'agost de 2026
Fem-ho fàcil

Les notícies més destacades del 19 al 25 de març en Lectura Fàcil

Suplement setmanal de Pallars Digital i Alba Jussà amb el suport de la Diputació de Lleida

Pallars Digital Pallars Digital Pallars | 28 de març de 2026 a les 09:05


 IMPORTANT:
Recomanem llegir les notícies de la secció Fem-ho fàcil des de l'ordinador 
perquè el format s'ajusta a les pautes de Lectura Fàcil.
En cas de fer-ho des del mòbil, cal posar-lo en format horitzontal. 
 

Els docents del Pallars fan vaga 
i surten al carrer

Dia 19 de març de 2026
 

Els manifestants tallant el trànsit a l'N-230. Foto: Pallars Digital


El dimecres 18 de març, 
els docents del Pallars van fer vaga.
Van sortir al carrer per protestar.

En la protesta hi van participar mestres
i docents dels centres educatius.
La vaga forma part d’unes protestes a tot Catalunya.

Un grup de docents es va concentrar a la carretera N-230,
que uneix el Pont de Suert i Vilaller.
Els docents van tallar el trànsit,
portaven pancartes i cridaven consignes.
Moltes persones portaven samarretes grogues.

Els docents estan en contra d’un acord recent
entre el govern i els sindicats
Unió General de Treballadors (UGT)
i Comissions Obreres (CCOO). 

Aquest acord inclou un augment del salari
i la reducció d’alumnes per classe,
però els docents pensen que no n’hi ha prou.

Demanen més millores i menys burocràcia.

El seguiment de la vaga no és igual a tot arreu.

Segons el govern, 
hi han participat 32 de cada 100 docents.

En canvi, segons el sindicat USTEC 
hi han participat 65 de cada 100 docents.

Les escoles van obrir amb serveis mínims.
Això vol dir que hi havia 1 docent per cada 3 classes.
Aquest sistema permet atendre l’alumnat.

El divendres 20 de març, 
hi va haver una nova vaga a tot Catalunya. 

Els sindicats volen negociar un nou acord
i millorar les condicions de treball.

 

Eduardo Marín rep 
el Premi Nacional d’Artesania 2025

Dia 20 de març de 2026
 

L'artesà Eduardo Marín mostra una pell d'ovella a l'Ecomuseu de Llessui. Foto: M. Lluvich / ACN


Eduardo Marín ha rebut un Premi Nacional d’Artesania 2025.

Aquest premi el dona la Generalitat de Catalunya. 

Marín ha rebut el Premi Restaura.
El premi reconeix la recuperació de l’artesania.
Marín comparteix el premi amb l’Ajuntament de Forallac.

Eduardo Marín viu i treballa a Peramea, 
el seu taller es diu Artetu. 
Fa més de 20 anys que treballa el cuir
a través de tècniques antigues en risc de desaparèixer. 

Aquestes tècniques inclouen cosir a mà
o tallar el cuir manualment.

El projecte premiat de Marín 
recupera roba dels pastors del Pirineu 
i conserva la cultura de muntanya.
Marín ha dit que el premi és un honor al Pallars.

Marín ha treballat amb museus del territori
per recrear peces tradicionals.

Les peces inclouen el pelló, el sarró i les polaines.
Aquestes peces representen la vida dels pastors.

Els museus utilitzen aquestes peces 
per explicar la història.
Les peces ajuden a entendre 
la vida a la muntanya.

L’acte d’entrega dels premis tindrà lloc 
el 25 de març de 2026 a les 5 de la tarda,
al Palau de la Generalitat a Barcelona.

El president Salvador Illa presidirà l’acte
i el conseller Miquel Sàmper també hi assistirà.

 

S’han celebrat els premis joves 
del Pallars Jussà

Dia 23 de març de 2026
 

Roc Altimiras, d'Hípica Boumort, guanyador del Premi Jove Emprenedor/a del Pallars Jussà 2025. Foto: CCPJ


L’Oficina Jove del Pallars Jussà
cada any organitza els premis joves.
Serveixen per premiar joves emprenedors 
i projectes de la comarca. 

El divendres 20 de març al vespre,
es va fer la gala d’entrega de premis
a la Fàbrica Ctretze de la Pobla de Segur. 
A l’acte hi van assistir 140 persones. 

Els premis tenen 2 categories: 

La categoria iniciativa jove, 
premia projectes fets per joves durant l’any.
Volen promoure l’organització 
i el treball en grup del jovent del Pallars Jussà. 

Aquest any, es van presentar 7 projectes
i es van donar 3 premis: 

- La guanyadora va ser la Fira d’Entitats Trempolines,
organitzada per l’Ateneu del Pallars.

- El segon premi va ser per l’Aixecada del Ninot,
organitzada per La Casa del Sol Naixent. 

- El tercer premi va ser Collanades,
organitzada per la T25620. 

La categoria jove emprenedor,
premia a joves que emprenen negocis a la comarca. 

Aquest any es van presentar 6 joves. 
Es van donar 3 premis: 

- El primer premi de 1.500 euros
va ser per Roc Altimiras, de la Hípica Boumort. 
Ofereix rutes a cavall, classes d’equitació
i fa un turisme sostenible. 

- El segon premi de 1.000 euros
va ser per Maria Admetlla, 
de l’Encamada Sunset School.
Un centre que combina l’aprenentatge
amb la natura i l’esport. 

- El tercer premi de 500 euros
va ser per Leonardo Melgarejo, 
de La Manigua Estudio.
Un taller de disseny floral 
i organització d’esdeveniments. 

Els projectes i joves premiats de les 2 categories
els van decidir un jurat format per empresaris del Pallars,
membres del Consell Comarcal del Pallars Jussà 
i la Direcció General de Joventut.

 

Un senglar fa ferides greus a un caçador

Dia 23 de març de 2026
 

El caçador en el moment de ser evacuat en helicòpter. Foto: Bombers


El diumenge 22 de març,
un senglar va ferir un caçador 
que l’havia disparat.

Els fets van passar durant una batuda de caça
al coll de Faidella, al municipi d’Abella de la Conca.

L’home ferit té 62 anys i és d’Andorra. 

Després de disparar,
l'home es va acostar al senglar.

El senglar va reaccionar de manera sobtada,
va envestir al caçador 
i li va fer ferides greus a la cama.

Un helicòpter dels Bombers
i un metge del Sistema d’Emergències Mèdiques
van atendre al caçador. 

El van traslladar a l’aeroport de la Seu d’Urgell
on esperava una ambulància
per portar-lo al Sant Hospital de la Seu.

 

Es construirà una passarel·la per a vianants
a l’estació de Cellers-Llimiana

Dia 24 de març de 2026
 

Imatge de l'estació de tren de Cellers-Llimiana. Foto: FGC


Fa molts anys que el veïnat
del municipi de Castell de Mur
demanen una passarel·la per creuar les vies
a l’estació de tren de Cellers-Llimiana.

Aquest dilluns s’ha tret un concurs
per escollir quina empresa construirà la passarel·la.

La passarel·la permetrà creuar les vies
de manera segura.

Les obres costaran més de 500.000 euros
i duraran 6 mesos.

La passarel·la farà més de 5 metres d’alçada,
uns 20 metres de longitud
i tindrà una amplada de més de 2 metres.

El disseny de la passarel·la tindrà en compte l’entorn
on estarà instal·lada.

A banda de les rampes,
hi haurà una escala feta amb materials naturals
que permetrà escurçar el recorregut.

Pel que fa al turisme,
la passarel·la connectarà la ruta dels Llacs
amb el sender que porta fins al mirador de Roca Regina.

 
AMB EL SUPORT DE:

    
 

Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació