Dimarts, 12 de maig de 2026
fem-ho fàcil

Les notícies més destacades del 4 al 17 de setembre en Lectura Fàcil

Suplement setmanal de Pallars Digital i Alba Jussà amb el suport de la Diputació de Lleida

Pallars Digital Pallars Digital Pallars | 19 de setembre de 2025 a les 16:56


 IMPORTANT:
Recomanem llegir les notícies de la secció Fem-ho fàcil des de l'ordinador 
perquè el format s'ajusta a les pautes de Lectura Fàcil.
En cas de fer-ho des del mòbil, cal posar-lo en format horitzontal. 
 

Les comarques de l’Alt Pirineu i Aran
s’organitzen per defensar els seus interessos

Dia 5 de setembre de 2025
 

Els alcaldes de les capitals de comarca de l'Alt Pirineu i Aran. Foto: Ajuntament de Tremp


Les capitals de les sis comarques
de l’Alt Pirineu i Aran han creat una xarxa
per defensar els interessos del territori de muntanya.
 
Aquesta xarxa vol treballar temes com:
- La dificultat d’accés a l’habitatge.
- Les dificultats de mobilitat.
- Els problemes derivats de desequilibri territorial.
 
Aquest moviment l’han impulsat els alcaldes
i alcaldesses de Sort, Tremp, la Seu d’Urgell,
Puigcerdà, Vielha e Mijaran i el Pont de Suert.
 
Les 6 capitals de comarca concentren un 42%
de la població total del territori.
Són motors econòmics i de serveis
però tenen moltes mancances estructurals.
 
Aquesta xarxa els permetrà:
- Difondre i defensar els seus problemes.
- Crear una agenda compartida.
- Impulsar accions conjuntes.
 
A través de la Xarxa de capitals Comarcals
de l’Alt Pirineu i Aran volen:
- Poder dialogar amb altres institucions.
- Participar en òrgans de govern territorials.
- Fer pressió davant dels poders públics.
- Crear un espai de treball col·laboratiu i estable.
 
Les primeres accions que volen fer són:
- Impulsar eines per garantir l’accés a l’habitatge
i que les persones puguin arrelar al territori.
- Reforçar el comerç local i de proximitat.
- Impulsar la mobilitat als pobles i entre les diferents comarques.
- Adaptar els pobles a la situació de crisi climàtica.
- Millorar la digitalització.
 
Des de la xarxa, han remarcat que només
es pot desenvolupar el territori 
d’una manera equilibrada i justa 
si es treballa en cooperació, consens i treball conjunt.

 

Arrenca un nou curs escolar al Pallars
amb menys infants a I3

Dia 8 de setembre de 2025
 

Primer dia de curs a l'Escola AESO d'Isona. Foto: Jeannine Abella


Aquest dilluns 8 de setembre,
ha començat el curs escolar 2025-2026.
A les classes d’I3,
hi ha menys infants que fa 10 anys.

Les classes d’I3 són les dels alumnes 
de 3 anys.
La baixada d’alumnes al Pallars
és més gran que a la resta de Catalunya.
- Pallars Sobirà: 43 infants a I3.
Són un 31% menys que fa 10 anys.
- Pallars Jussà: 78 infants a I3.
Són un 30% menys que fa 10 anys.
 
Aquesta davallada mostra els problemes del Pirineu:
- Neixen pocs infants.
- La població envelleix.
- Algunes famílies se'n van a viure
a zones amb més serveis.
 
Això afecta les escoles,
que han de buscar fórmules
per mantenir obertes les classes
i continuar fent escola als pobles petits.
 
A l’Alta Ribagorça la situació és més greu.
Aquest curs hi ha només 23 infants a I3.
És un 51% menys que fa 10 anys.
És la baixada més forta de tot Catalunya.
 
El problema no és només del Pirineu.
A tot Catalunya aquest curs hi ha
54.225 infants a I3.
Fa 10 anys eren més de 72.000.
 
El motiu principal és que han nascut pocs infants.
El 2022 hi va haver els mínims naixements
dels últims 30 anys.
 
Moltes escoles han perdut línies d’I3.
Tot i això, aquest curs hi ha 3.007 grups,
7 més que l’any passat.
 
Això passa perquè hi ha menys infants per classe.
Fa 8 anys hi havia uns 22 infants per classe.
Ara hi ha uns 17 infants per classe.
 
Això permet grups més petits
i una atenció més personalitzada.
 
Però al Pallars i al Pirineu, el repte és un altre,
mantenir les escoles obertes tot i la pèrdua de població.

 

Instal·laran 3 radars per preveure
inundacions als càmpings

Dia 9 de setembre de 2025
 

Un càmping al Pallars Sobirà Foto: ACN


La Generalitat de Catalunya 
vol instal·lar 3 radars meteorològics a l’Alt Pirineu
per preveure possibles inundacions als càmpings
i posar-hi mesures de protecció.
 
Els 3 nous radars es col·locaran
al Pic de l’Orri i a la Peülla, a la Bonaigua
els del Pallars Sobirà i a la Tossa d’Alp,
a la Cerdanya.
 
Aquests radars costaran uns 6 milions d’euros
i s’instal·laran l’any que ve.
 
Els radars seran adaptats a la muntanya,
la predicció de pluja i cabals serà molt precisa
i també farà pronòstic de nevades.
 
Aquesta setmana han presentat el nou decret
per avaluar el risc de cada càmping
i han comunicat que no se n’haurà de tancar cap.
 
Es crearà una comissió tècnica 
per revisar cada càmping i prendre mesures 
com reubicar bungalous o crear protocols d’evacuació 
per si mai calen.

El president de la Generalitat s’ha compromès
a donar suport econòmic al sector per fer
les millores que calguin.

 

Han trobat per primer cop un linx ibèric
al Pirineu català

Dia 9 de setembre de 2025
 

El linx ibèric fotografiat. Foto: ADLO Pirineu


Un linx ibèric ha estat enregistrat
per primer cop al Pirineu català.
L’animal es diu Secreto, té 4 anys i ve de Sevilla.
 
El linx fa molts anys que va desaparèixer del Pirineu.
 
L’han captat les càmeres de seguiment
de l’Associació per la Defensa del Llop
i l’Os al Pirineu (ADLO Pirineu).
Les imatges es van gravar el mes d’abril,
però les van descobrir a l’estiu.
 
El linx Secreto ha recorregut molts quilòmetres,
fa uns mesos es va veure entre les comarques
de la Noguera i el Pallars Jussà.
 
Que aquest linx hagi arribat al Pirineu,
és una bona notícia.
 
Aquest animal pot ajudar a controlar
la població de conills i ajudar a la pagesia
a reduir danys als cultius.

 

La Generalitat construirà un heliport a Sort

Dia 10 de setembre de 2025
 

Sílvia Paneque durant la seva visita a l'heliport de Tírvia. Foto: Territori


La consellera de Territori de la Generalitat
ha anunciat la construcció
d’un heliport d’emergències a Sort,
que funcionarà les 24 hores del dia.
 
Aquesta construcció forma part
de l’Estratègia d’Heliports d’Emergències H24.
La Generalitat vol crear o adaptar 42 heliports a tot Catalunya.
Invertiran uns 10 milions d’euros per fer-ho.
 
Tírvia, al Pallars Sobirà, i Tremp, al Pallars Jussà,
ja tenen un heliport que funciona les 24 hores.
 
Aquest tipus d’heliports
ajuden en emergències sanitàries,
en incendis i en altres situacions greus.
 
Al Pirineu són molt útils,
perquè l’orografia i les distàncies 
són complicades.

 

Declarats il·legals 54 pisos turístics al Pallars

Dia 16 de setembre de 2025
 

Interior d'un pis turístic, en imatge d'arxiu. Foto: ACN


El govern espanyol
ha declarat il·legals 54 pisos turístics al Pallars.
També ha demanat a les plataformes de lloguer per internet 
que retirin aquests anuncis.
 
Al Pallars Sobirà hi havia 29 pisos,
i al Pallars Jussà 25.
 
L’objectiu d’aquesta mesura
és que hi hagi més oferta de pisos de lloguer
i que els preus siguin més baixos.
 
A tot l’Estat, el ministeri ha demanat retirar 
gairebé 54.000 anuncis.
 
A Catalunya hi ha més de 7.000 pisos il·legals.
És la tercera comunitat amb més casos,
després d’Andalusia i les Canàries.
 
A la demarcació de Lleida hi ha 414 pisos il·legals,
la majoria a la Val d’Aran.

 

Adeu al plataner centenari de la plaça de l’Arbre
de la Pobla de Segur

Dia 17 de setembre de 2025
 

Membres de la brigada escapçant l'arbre centenari. Foto: Ajuntament de la Pobla de Segur


Aquest dimecres 17 de setembre,
l’Ajuntament de la Pobla de Segur
ha retirat el plataner centenari de la plaça de l’Arbre.
 
L’arbre va perdre una gran branca
la matinada de dimarts.
No hi va haver ferits,
però sí alguns danys materials.
 
Molts veïns i veïnes han seguit la tala
i han fet fotos del moment.
 
Una tècnica especialitzada en arbres
ha fet un informe i ha explicat
que el plataner estava molt malalt.
 
L’arbre tenia branques mal orientades
per podes antigues i mal fetes.
El tronc i les fulles tenien fongs.
També hi havia insectes
que s’alimentaven de la fusta en mal estat.
 
A més, la plaça és un lloc amb molta gent i cotxes.
Per això s’ha decidit retirar l’arbre de manera urgent.
 
Totes les branques ja s’han tallat,
però la soca encara queda a la plaça,
i es traurà ben aviat.
 
L’Ajuntament replantarà un arbre nou.
Potser es farà una consulta ciutadana
per triar l’espècie.
 
El plataner havia viscut més de 100 anys.
Era punt de trobada dels veïns
i un referent per totes les generacions de Pobla.

 
AMB EL SUPORT DE:

    
 

Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació