Dilluns, 28 de setembre de 2026
Cinema

El curt italià «Majonezë» triomfa a la 3a edició del Tabaca Film Fest de Gerri de la Sal

El certamen tanca 10 dies de projeccions i activitats culturals guardonant obres com "Abata", "Loquita por ti", "Señuelo" i estrenant el Premi al Mite Mutant

Pallars Digital Pallars Digital Gerri de la Sal | 28 de setembre de 2026 a les 09:49
Els guardonats a la 3a edició del Tabaca Film Fest | Sandra González
Gerri de la Sal s’ha tornat a convertir en el punt de trobada entre la creació cinematogràfica contemporània i l’imaginari de la mitologia amb la celebració de la 3a edició del Tabaca Film Fest. El palmarès d’enguany ha tingut com a gran protagonista la producció italiana Majonezë, de la directora Giulia Grandinetti, que ha aconseguit un destacat doblet en rebre el Premi Gea al millor curtmetratge internacional i el Premi del Públic.
 

La cinta, rodada a Albània, aborda una història d'amor i rebel·lió íntima davant un entorn rural profundament conservador. El jurat n'ha lloat la potència visual i simbòlica, així com la interpretació de Julian Jashar, encarregat de recollir els guardons en la cloenda del festival, que ha tingut lloc aquest dissabte.

L’arrelament a la serralada ha quedat reflectit en el Premi Biterna al millor curtmetratge de mitologia pirinenca, que ha distingit el documental Abata, d’Aner Etxebarria i Pablo Vidal. El jurat n’ha remarcat la capacitat d'emocionar a través d'una narració senzilla sobre la transmissió entre generacions, la comunitat i l’estima per la natura.

D’altra banda, el Premi Tabaca al millor curt estatal ha recaigut en Loquita por ti, de Greta Díaz, una obra que transita entre el costumisme i l'oníric per explorar la recerca d'identitat d'una jove. Pel que fa al Premi Ofita al creador emergent, avaluat per representants del municipi de Baix Pallars, el reconeixement ha estat per a Señuelo, debut en la direcció de Marta G. Ayerbe, produït per J. A. Bayona i Sergi Casamitjana.
 

Reconeixement als oficis i noves categories

Aquesta edició ha ampliat el seu ventall amb quatre nous guardons. Destaca l'estrena del Premi al Mite Mutant, concedit al director andorrà Marc Camardons per Per bruixa i metzinera, seleccionat prèviament a La Cinef del Festival de Cannes 2025, per la seva habilitat a l'hora de reescriure relats tradicionals i portar-los a la mirada del present.

En les categories professionals, s’ha premiat el guió d’Óscar Carrascal a El príncipe nigeriano, la interpretació d’Alexandra Pino a Gynoid i la fotografia d’Artur-Pol Camprubí a Mal de madre. L'edició s'ha completat amb quatre mencions especials per a My Mother Is a Cow, Fleurir, Mater Benefacta i Dissecció d’una incoherència en crisi.

El festival clou així 10 jornades amb 13 sessions i més de 20 hores de projecció. Entre les 466 propostes rebudes de 53 països, 60 títols han conformat la selecció oficial, combinada amb iniciatives com una ponència de l'historiador Pau Castell sobre bruixeria o teatre a càrrec de la cooperativa La Teia.


Altres notícies que et poden interessar








Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació