Dilluns, 10 d'agost de 2026
Meteorologia

Un fort temporal amb ventades de més de 110 km/h deixa nombrosos danys al Pallars

Un possible esclafit tomba desenes d'arbres a la zona de l'Hostal d'Aidí mentre una esllavissada inutilitza l'aparcament del Prat de Pierró, a Espot

Jordi Ubach Llorens Jordi Ubach Llorens Llavorsí | 10 d'agost de 2026 a les 08:12
Arbres tombats a terra pel possible esclafit a la zona de l'Hostal d'Aidí | PNAP
Una forta tempesta d'intensitat torrencial ha afectat aquest dissabte a la tarda bona part del país, deixant un balanç d'importants destrosses materials al Pallars, tot i que sortosament no s'han hagut de lamentar danys personals. Els xàfecs han anat acompanyats de pedra, calamarsa i ratxes de vent de caràcter excepcional, que han assolit registres de 111 km/h a Sant Romà d'Abella i 110 km/h al Montsec d'Ares.

L'episodi més virulent va tenir lloc a la zona de l'Hostal d'Aidí, al terme municipal de Llavorsí, a la carretera C-13. En aquest punt, un fenomen compatible amb un esclafit -una ventada no giratòria molt intensa que baixa del núvol a gran velocitat i s'expandeix de forma radial en impactar amb el terra- va tombar nombrosos arbres com si fossin de joguina damunt del monument als afusellats.
 
Fins diumenge al matí, el telèfon d'emergències 112 havia rebut 129 trucades relacionades amb la tempesta, de les quals el 13,6% van ser des del Pallars Sobirà i el 8,8% des del Pallars Jussà. Els Bombers van atendre nombrosos avisos per inundacions de baixos, neteja de calçades i retirada d'elements urbans inestables.
 

Afectacions en el trànsit

La virulència del temporal va complicar la mobilitat a la xarxa viària. La C-13 va romandre tallada durant unes quatre hores entre els quilòmetres 144 i 145 a Llavorsí, a la zona de l'Hostal d'Aidí, per la caiguda de quatre arbres que van bloquejar la circulació. La mateixa via va patir talls a la Guingueta d'Àneu per inundacions i a Rialp per la presència d'arbres a la calçada. A la LV-9121, a Llimiana, també s'hi van registrar obstacles per branques caigudes.

A Rialp, a més de les destrosses al mobiliari urbà, la tempesta va malmetre el camp de futbol municipal, on se celebrava la Rialp Summer Competition Agility. L'organització d'aquest certamen internacional d'agility caní es va veure obligada a anul·lar la jornada de diumenge.
 

Afectació a l'accés al Parc Nacional a Espot

Al Pallars Sobirà, una de les incidències més greus ha estat el tancament del pàrquing del Prat de Pierró, principal accés al Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici des d'Espot. Una allau de terra i pedres al barranc del Pui de Linya va deixar inutilitzat l'espai.
 

Afectacions pel temporal al pàrquing del Prat de Pierró, a Espot. Foto: PNA


Personal del parc, l'Ajuntament d'Espot, bombers voluntaris i treballadors de l'estació d'esquí han treballat intensament per retirar el material amb la previsió de reobrir-lo parcialment aquest dilluns "si les condicions ho permeten", segons el director del parc, Lluís Florit.

El pàrquing del Prat de Pierró és el més gran del parc nacional amb capacitat per 150 vehicles. Aquest accés dona entrada al 40% dels 600.000 visitants que el parc rep anualment. Precisament, el mes d’agost és el més concorregut.


Altres notícies que et poden interessar








Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació