Dijous, 28 de maig de 2026
Rius

La Noguera Pallaresa i el Segre concentren les principals poblacions de truita de Catalunya

La Generalitat publica una nova visualització interactiva per analitzar i comprendre l’estat de salut dels rius catalans

Pallars Digital Pallars Digital Sort | 28 de maig de 2026 a les 07:37
Dos exemplars de truita de riu a la Noguera Pallaresa | Departament d'Agricultura
El Departament d'Agricultura, a través de l’Observatori agroalimentari, rural i ambiental, ha publicat una nova visualització interactiva centrada en les poblacions de truites a Catalunya, amb l’objectiu d’analitzar i comprendre l’estat de salut dels rius. L’eina permet seguir l’evolució temporal de les poblacions a les principals conques fluvials del país, la Noguera Ribagorçana, la Noguera Pallaresa, el Segre, el Llobregat i el Ter.

Ho fa a través de dos indicadors, la densitat (individus per hectàrea) i la biomassa (quilos per hectàrea), paràmetres fonamentals per avaluar l’impacte de la qualitat de l’aigua, la disponibilitat d’aliment o la pressió antròpica, i per orientar les polítiques de gestió i conservació. Així mateix, la informació facilita la identificació de trams amb bona salut ecològica i de zones on cal intensificar les mesures de protecció. 

Així doncs, les dades del període 2016-2025 mostren una evolució variable. En conjunt, l’any 2016, la biomassa total se situava en 404,4 kg/ha, amb aportacions destacades de totes les conques, i els anys 2017 i 2019 van registrar valors elevats. En canvi, 2018, 2020 i especialment 2024 van registrar descensos.
 

Més de 5.000 individus

Per conques, la Noguera Ribagorçana va assolir un màxim de 123,9 kg/ha el 2022 abans de baixar fins a 57,8 kg/ha el 2024. El Segre va mantenir aportacions importants, amb 144,4 kg/ha el 2017 i 126,4 kg/ha el 2019. El Ter va presentar pics de 112,9 kg/ha el 2019, mentre que el Llobregat manté generalment valors inferiors.

Pel que fa a la densitat, el conjunt de conques mostra valors elevats els anys 2016, 2017, 2019 i 2021, amb una reducció a partir de 2022 que va arribar a un mínim el 2024, any en què el total va quedar clarament per sota dels 12.000 individus/ha respecte als més de 20.000 individus/ha de 2016.

El Segre i la Noguera Pallaresa acumulen una part molt rellevant de la densitat total. L’any 2021, el Segre va registrar 5.180,3 individus/ha i la Noguera Pallaresa va arribar als 5.082,0 individus/ha, mentre que el Llobregat presenta densitats més baixes de manera constant. L’anàlisi per classes de mida mostra que la densitat està dominada pels alevins de menys de 100 mm, seguits dels juvenils de 100 a 200 mm. 

 Consulta les dades sobre les poblacions de truita a Catalunya


Altres notícies que et poden interessar








Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació