Dilluns, 9 de juny de 2025
memòria històrica

La Guerra Civil al Pallars reviu durant unes hores al Tossal de Sant Joan de Vilamur

Prop de 300 persones han pogut conèixer de més a prop algunes de les unitats d’ambdós exèrcits que van combatre al Pirineu

Pallars Digital Pallars Digital Soriguera | 9 de juny de 2025 a les 11:00
Una trentena de recreadors han participat en l'activitat | Oriol Riart
Unes 300 persones han assistit aquest dissabte a la recreació històrica de la Guerra Civil al Pallars celebrada al Tossal de Sant Joan de Vilamur. L'activitat organitzada per l'Ajuntament de Soriguera, han culminat amb èxit, segons l'historiador Oriol Riart, responsable de la posada en valor dels espais de memòria històrica del municipi.

Riart, que també ha realitzat dos visites guiades per a contextualitzar el complex defensiu, considera que l’objectiu de la recreació era fer una aproximació la més fidedigna possible de les principals unitats que van romandre al front del Pallars, tant republicanes com franquistes, i especialment com que era la vida a les trinxeres.
 

S'han recreat unitats dels dos bàndols que van participar al conflicte. Foto: Oriol Riart


A l'activitat hi han participat una trentena de recreadors que formaven part de quatre grups diferents: l’Associació Catalana de Col·leccionistes d'Uniformes Històrics (ACCUH), l’Associació de Recuperació Històrica del Montserratí (ARHM), el Grup de Recreació Històrica Última Trinxera i el Grup d’Estudis de Muntanya Antiga (GEMA).
 
Pel costat de l’exèrcit franquista s’ha recreat el post de comandament amb tota mena de detalls d’una companyia del 8è Batalló San Marcial, de la 62a Divisió, una de les unitats que més temps va passar al centre de resistència de Sant Joan de Vilamur. Pel costat republicà, els visitants han pogut veure la formació d’una companyia de la 19a Brigada Mixta i la lectura de l’ordre del dia.

També han estat atents a les explicacions d’Albert Sangenís, del Grup d’Estudis de Muntanya Antiga, sobre la importància de la intendència en els exèrcits, a més també va donar a conèixer l’origen i evolució del Regiment Pirinenc Núm. 1, unitat creada per la Generalitat de Catalunya que va estar per la zona de l’Alt Pallars ja integrada a l’Exèrcit de l’Est republicà com a Batalló Pirinenc.
 

L'Ajuntament de Soriguera ja estudia repetir l'activitat l'any que ve. Foto: Oriol Riart

 

Un lloc idoni per recrear la Guerra Civil

Els recreadors han valorat molt positivament poder actuar i explicar la guerra civil en un indret com aquest. Alejandro Braña d’ACCUH, afirma que "és un dels llocs més idonis de Catalunya, sense cap mena de dubte". Braña, a més, creu que el dia i l’entorn han acompanyat i complementat la jornada de la millor manera possible.

Per la seva banda, l’alcalde de Soriguera, Josep Ramon Fondevilla, creu que la jornada organitzada de manera preparada i mig improvisada "ha superat totes les expectatives". Ben aviat, explica el batlle, es reuniran i analitzaran l’activitat per valorar repetir-la l’any que ve.
 


Altres notícies que et poden interessar







 

Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació