Dijous, 25 d'abril de 2024

El Suprem avala l'arxivament del cas de les dietes de la Federació de Municipis

La fiscalia acusava els alcaldes de cobrar sobresous encoberts, entre ells l'exalcalde de Tremp

ACN / Jordi Ubach 12 de març de 2016 a les 12:04

Façana del Tribunal Suprem espanyol (TS). Foto: Flickr


El Tribunal Suprem ha confirmat l'arxivament definitiu del cas de les pressumptes dietes i sobresous irregulars cobrats per 40 alcaldes i regidors com a membres de la Federació de Municipis de Catalunya (FMC), un cas que afectava l'exalcalde de Tremp, Víctor Orrit. L'Audiència de Barcelona va decretar el sobreseïment lliure fa un any en considerar que es tracta d'un ens privat i no es pot aplicar el delicte de malversació de fons públics, però la Fiscalia Anticorrupció va recórrer la decisió. 

Ara el Suprem considera que la decisió de l'Audiència no es podia recórrer al Suprem perquè el tribunal barceloní només va resoldre un recurs contra interlocutòries d'imputació del jutjat de Sabadell, sense que aquest hagués fet prèviament cap escrit de processament formal dels imputats.

El Suprem no entra a valorar el fons de l'assumpte, sinó que considera que en tractar-se d'un procediment abreujat s'han d'aplicar certes normes processals. Així, el jutge de Sabadell, que instruïa totes les peces de l'anomenat cas Mercuri, no va arribar a fer cap interlocutòria de processament o de fi de la instrucció, on detallés els fets punibles, sinó que es trobava a l'inici de la instrucció, i només va fer interlocutòries d'imputació contra els alcaldes i regidors, amb pocs detalls.

Un cas que afectava Víctor Orrit

L'exalcalde de Tremp, Víctor Orrit, es va veure afectat pel cas dels sobresous encoberts de la FMC, fins al punt d'haver de declarar davant el jutjat d'instrucció número 1 de Sabadell. Orrit formava part de la llista de 41 alcaldes que es van veure involucrats en aquest afer i que van ser imputats el juliol de 2014 per un presumpte delicte contra l'administració pública. Des que va esclatar l'afer, Orrit ha desmentit rotundament haver cobrat dietes per un total de 2.249 euros.

La FMC, entitat privada 

L'Audiència considera que la FMC tot i rebre la major part dels seus ingressos de part dels ajuntaments i altres organismes públics, no és una administració pública, sinó una entitat privada, amb estatuts que regulen el seu funcionament intern, que està sota l'empara de la llei d'associacions i del dret privat i a la qual és voluntària la seva afiliació. Per això, afirma que els diners que procedeixen d'entitats públiques "perden" aquesta condició en el moment que ingressen a la FMC. Per tant, ja no es pot culpar ni els administradors de l'entitat ni els seus membres de malversar fons públics.

Com a exemple d'això, esmenta que els estatuts de la FMC preveuen que els fons romanents de l'entitat en cas de dissolució d'aquesta aniran a parar a una altra associació similar o a una entitat benèfico-cultural, i no tornaran als ajuntaments. A més, també recorda que la FMC no presta cap tipus de servei públic a la ciutadania, com sí podria fer una empresa municipal de serveis o una empresa privada concessionària d'un servei públic.

La fiscalia acusava els alcaldes de cobrar com a suposades dietes el que en realitat eren, segons el ministeri públic, sobresous encoberts. Així, denunciava que es pagaven quantitats fixes mensuals als batelles segons la seva posició en els òrgans de govern de l'entitat, independentment d'on visquessin. Els pagaments també es feien en mesos on no hi havia reunions.

 

Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Fes-te subscriptor per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

Participació