Dimarts, 30 d'abril de 2024
agroalimentació

El futur i el relleu generacional de la carnisseria i la xarcuteria al Pallars, en perill

L'Escola Agrària del Pallars i l'Ajuntament de Tremp, a través del programa "Al teu gust", han celebrat una jornada per reflexionar sobre aquesta problemàtica

Pallars Digital Talarn | 11 d'abril de 2024 a les 11:17
Imatge d'una de les sessions de la jornada | EA Pallars
L’Escola Agrària del Pallars, juntament amb l’Ajuntament de Tremp a través del seu programa Al teu gust, aliments del Pallars, han celebrat aquest dimecres la jornada tècnica L’Artesania Alimentària en joc. El futur de la carnisseria i xarcuteria al Pirineu. L'objectiu era reflexionar i conèixer quines són les perspectives de futur, la importància del relleu generacional i quines haurien de ser les línies de treball prioritàries per assegurar-lo.

Durant els darrers anys, el relleu generacional d'aquests oficis a la zona del Pirineu i el Pallars s'ha convertit en una problemàtica. Segons una prospecció del programa Al teu gust, aliments del Pallars, en els pròxims cinc anys es podria passar de 12 a cinc carnisseries a la zona del Pallars.
 
La sessió ha comptat amb la participació de carnissers del Pirineu que han pres el relleu d’un negoci d’aquest sector, o bé, hi treballen des de fa molts anys i els preocupa el futur del sector. També, n’han format part d’altres professionals que fan bandera de la seva feina i de la carnisseria de taulell, i són exemple en diferents pràctiques, especialment pel que fa a la comunicació i la sensibilització.
 
Representants d’empreses d’arreu de Catalunya han destacat durant l’acte la manca de reconeixement del sector per part de la ciutadania, la necessitat de crear una oferta formativa més específica, estandarditzada i especialitzada, i aconseguir més professionals qualificats en el sector carnisser i xarcuter.
 

La comunicació, clau per al futur del sector

Els germans Andreu i Josep Coll han apuntat des de Can Fanera que "és necessària la formació, el reconeixement i referents en el sector", i que cal "lluitar i col·laborar més entre nosaltres perquè els carnissers assoleixin aquest reconeixement". La comunicació també ha estat un aspecte comentat durant la jornada, un factor clau per prestigiar el sector. En aquest sentit, Carlos Català de la Carnisseria Català d’Aldaia, ha compartit que "saber transmetre els valors de l’ofici de xarcuter, el respecte pel producte de proximitat i de qualitat és fonamental, la nostra feina també és educar al client del valor dels productes i fer pedagogia".

Durant la sessió, també s’ha apuntat que, actualment, l'ofici de carnisser engloba diferents perfils professionals. A banda de carnisser, també és necessari ser comptable, empresari, tenir una mentalitat oberta i donar una bona imatge, entre d'altres. També, que durant els últims anys, els professionals del sector s'han hagut d'adaptar a noves línies i formes de treball. Arran de la Covid-19 i altres casuístiques, les comandes per WhatsApp, trucada telefònica i en línia han augmentat considerablement.
 

El treball en xarxa

Una de les oportunitats que s’ha emfatitzat al llarg de la jornada és la col·laboració i el treball en xarxa entre professionals de la carnisseria i la xarcuteria per avançar i afrontar el futur, així com amb altres professionals de l’hostaleria, una aposta per a l’augment del reconeixement i prestigi del sector. Antonio Gálvez, de Cárnicas Merche de Castellar del Vallès, ha puntualitzat que "les carnisseries estan anant a buscar aprenents a les escoles de cuina perquè no hi ha escoles de carnissers".

Empreses de la zona del Pallars i del Pirineu també han compartit la seva experiència. Jaume Badia, de Badia Xarcuters, i Jaume Montanuy, de Carns Batlle, han remarcat la importància d’apostar pel territori i el producte de proximitat, combinant la tradició i la innovació per garantir una diferenciació i la continuïtat del sector. 
 
Quant a les persones que han pres el relleu, totes els uneixen els mateixos valors: territori, tradició, xarxa, col·laboració, impacte al territori i retorn als orígens. Laura Gordó, de Cal Tomàs, ha comentat que "és necessari projectar un relat i una imatge atractiva, real i moderna del sector, que incentivi a les persones joves a introduir-se en l’ofici". També ha estat acompanyada d’Eduard Bastús de Carns Bastús, Damià Obach d’Embotits Obach i Miquel Utgé de la Carnisseria Pujol.

Tots els ponents han coincidit en el fet que és fonamental adaptar-se a les necessitats i actualitat del sector per mantenir la carnisseria de taulell. La innovació, el reciclatge, la formació i la comunicació són essencials per garantir la continuïtat i l’èxit d’aquest. Per finalitzar la jornada, Cristina Padulles i Teresa Colell, tècniques del Pla Estratègic de l’Alimentació de Catalunya del DACC, han presentat les accions de suport al relleu generacional per part del PEAC.


Altres notícies que et poden interessar







 

 

Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Fes-te subscriptor per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

Participació