1 de 10
mobilitat

El Pallars s'integra al sistema tarifari del transport públic de Lleida

Territori incorpora l'Alt Pirineu i Aran a la nova fórmula, que suposarà la creació de les zones 3 i 4, on s'hi troben les comarques pallareses, amb estalvis de prop del 50%

Ester Capella, aquest divendres, durant la trobada amb els alcaldes a l'ICGC de Tremp | Territori
per Pallars Digital, Tremp | 6 d'octubre de 2023 a les 15:07 |
El Departament de Territori integrarà els desplaçaments en transport públic de les comarques de l'Alt Pirineu i Aran a Lleida dins del sistema tarifari de l'Autoritat Territorial de la Mobilitat (ATM) de Lleida a partir del gener de 2024. Així ho ha anunciat aquest divendres la consellera de Territori, Ester Capella, en la reunió que ha mantingut amb els alcaldes de la zona al Centre de Suport Territorial de l'Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC) a Tremp.

El cost de la integració tarifària se situa al voltant dels 800.000 euros anuals, que seran aportats pel Departament de Territori i l'Institut per al Desenvolupament i la Promoció de l'Alt Pirineu i Aran (IDAPA). La integració suposarà la creació de la zona 3, que estarà formada per les comarques del Pallars Jussà i l'Alt Urgell, i de la zona 4, que estarà formada per l'Alta Ribagorça, el Pallars Sobirà, l'Aran i la Cerdanya.
 

Nou tarifari amb les 4 zones de l'ATM. Foto: Territori


La incorporació d'aquestes comarques permetrà estalvis de fins al 78% en el preu d'alguns desplaçaments. És el cas, per exemple, del trajecte Puigcerdà-la Seu d'Urgell, que amb bitllet senzill té un cost de 7,05 euros i amb la T10 passarà a valdre 1,55 euros. Al Pallars l'estalvi no serà tant important, però si força destacable. El trajecte Sort-Lleida té un cost de 10,30 euros amb bitllet senzill i amb la T-10 passarà a valdre 7 euros, una rebaixa del 32%. El viatge Tremp-Lleida, per exemple, té actualment un cost de 7,15 euros amb bitllet senzill i amb la T-10 passarà a valdre 5 euros, una disminució del 30%.

L'estalvi més gran serà en els trajectes entre Esterri d'Àneu-Lleida, que actualment tenen un cost de 13,40 euros i amb la T-10 passarà a costar 7 euros, amb una rebaixa del 47%. Les noves tarifes no contemplen les actuals bonificacions que finalitzen al desembre de 2023. Així mateix, els ciutadans del Pirineu i Aran podran disposar del títol T-jove per als menors de 30 anys i també del títol de transport T-16 per als menors d'edat.

Els desplaçaments pel territori integrat permeten els transbordaments amb una única targeta. Els viatges es poden fer amb els autobusos urbans, els autobusos interurbans i el tren de la Pobla de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) que uneix Lleida i la Pobla de Segur. En queda exclòs el transport intern d'Aran, que depèn del Conselh Generau d'Aran.

Garantir els drets de "l'accessibilitat, l'equitat i l'arrelament"


La consellera de Territori ha recalcat que es tracta d'un "pas endavant i molt significatiu pel transport públic i per la mobilitat sostenible del Pirineu" que garanteix els drets de "l'accessibilitat, l'equitat i l'arrelament". Ha puntualitzat que "l'Alt Pirineu i Aran és una àrea molt singular del país, molt extensa, amb densitat de població baixa i condicions orogràfiques que fan més difícil la mobilitat".

Però això, ha subratllat, "no ha de ser un impediment perquè el Govern compleixi amb les seves obligacions, que és oferir serveis i garantir els drets als ciutadans del país visquin on visquin". En aquest sentit, ha explicat que l'objectiu és també "lluitar contra el despoblament i garantir l'equilibri territorial".

Aquesta actuació s'emmarca dins de les mesures contingudes a l'Estratègia del Pirineu i ha de contribuir no només a potenciar la mobilitat sostenible sinó també a afavorir el desenvolupament econòmic del territori i contribuir a la lluita contra el despoblament de les zones rurals.

Enquesta de mobilitat


El Departament de Territori i l'IDAPA tenen previst elaborar una enquesta de mobilitat quotidiana abans d'acabar l'any. L'objectiu, ha dit la consellera, és "saber com funciona el transport públic i conèixer quines són les necessitats de mobilitat de la ciutadania".

L'enquesta, ha afegit, "és un primer pas per dibuixar un pla de mobilitat específic per l'Alt Pirineu i Aran i per la creació d'una taula de mobilitat del Pirineu, que n'haurà de garantir el seu desenvolupament". La informació que s'obtingui de l'enquesta es completarà amb el seguiment de les dades de mobilitat amb tecnologia Big Data i intel·ligència artificial.


Altres notícies que et poden interessar







 

Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Fes-te subscriptor per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació