fem-ho fàcil

Les notícies més destacades del 26 d'agost a l’1 de setembre en Lectura Fàcil

Suplement setmanal de Pallars Digital i Alba Jussà amb el suport de la Diputació de Lleida

per Redacció, Pallars | 4 de setembre de 2022 a les 19:07 |


 IMPORTANT:
Recomanem llegir les notícies de la secció Fem-ho fàcil des de l'ordinador 
perquè el format s'ajusta a les pautes de Lectura Fàcil.
En cas de fer-ho des del mòbil, cal posar-lo en format horitzontal. 

Denunciades varies persones per acampar
al Parc Nacional d’Aigüestortes


Dia 27 d'agost de 2022
 

Persones acampades amb l’agent rural. Foto: Agents Rurals


Els Agents Rurals han denunciat a vàries persones
per acampar dins el Parc Nacional d’Aigüestortes. 

El Parc Nacional és un espai protegit.
Per això, l’any 2003 es va prohibir dormir 
fora dels refugis del parc.

Una de les persones, a més d’acampar,
també va cuinar amb un fogonet de gas
i va fer volar un dron.
No tenia l’autorització per fer foc ni utilitzar el dron.

Un dron és un aparell aeri que es controla
a través d’un comandament.
Normalment els turistes l’utilitzen per fer fotos
i vídeos des de l’aire.

La línia de la Pobla a Lleida 
aconsegueix un tren nou

 
Dia 27 d'agost de 2022
 

Persones acampades amb l’agent rural. Foto: FGC


El dissabte 27 d’agost va començar a funcionar
un nou tren a la línia que va des de la Pobla 
fins a Lleida. 

Aquest tren substituirà els altres 2 trens
quan tinguin alguna averia.
Ha passat totes les proves tècniques 
i té tots els permisos per circular. 

El model del nou tren és el mateix que els altres. 
Fa 41 metres de llarg i hi caben 201 persones. 
Per dins és lluminós perquè té finestres grans. 

Les plataformes per pujar al tren són amples 
i està adaptat per a persones amb mobilitat reduïda. 
També disposa d’una zona per cotxets, 
bicicletes i cadires de rodes. 

El nou tren té sistemes de climatització
que permeten mantenir el tren a la temperatura desitjada.  
També té aparells per informar als viatgers
i endolls per carregar les bateries dels mòbils i tauletes.

El supermercat Esclat tancarà 9 mesos per obres


Dia 30 d'agost de 2022
 

Supermercat Esclat. Foto: Bonpreu Esclat


El dia 11 de setembre, l’Esclat tancarà
i començarà les obres per ampliar el supermercat. 
Aquestes obres duraran 9 mesos.

El supermercat ampliarà la superfície 
cap a la zona d’aparcament vell.  
Es vendrà més varietat de productes. 

Amb les obres es milloraran els aïllaments de les parets
i els sistemes de climatització seran més sostenibles. 
Un sistema de climatització permet mantenir 
la temperatura desitjada a tot el supermercat. 

Mentre durin les obres, les persones treballadores 
tindran dret a l’atur.

Es coneixen els 6 projectes guanyadors
del Matchfunding Arrela’t a l’Alt Pirineu.


Dia 30 d'agost de 2022
 

Trobada de l’edició 1 d’Arrela’t. Foto: Arrela't


Matchfunding Arrela’t és una iniciativa 
per donar suport a persones emprenedores 
del Alt Pirineu i Aran.

Aquestes persones presenten nous projectes 
relacionats amb el territori.

Aquest any, es va celebrar l’edició 2 de l’Arrela’t.
Es van presentar 14 projectes
i un jurat en va escollir 6 de guanyadors. 

Els projectes guanyadors treballaran 2 mesos
amb la Fundació Goteo.
Pensaran com aconseguir diners pel projecte.
A més, cada projecte comptarà amb 4000 euros 
de fons públics. 

Els projectes guanyadors son: 

· Cultivar bolets per conrear futur a la comarca
de l’Alt Urgell

Es tracta d’un projecte que pretén cultivar fongs
gràcies a l’energia del sol i a l’aigua de la font Bordonera.

· Espai d’encontre comunitari Copsant 
al Pallars Sobirà

És un projecte per rehabilitar el paller de Casa Cossant 
perquè es converteixi es un espai per compartir 
activitats, tallers i altres projectes.

· Huma Slow Broths a l’Alta Ribagorça
L’objectiu és fer brous hiperproteics de forma artesanal 
a partir d’ossos de vedella i pollastre.
Un brou hiperproteic és un brou fet amb aliments 
que contenen proteïna, com ara la carn i els ous. 

· El refugi de la Feixa a la Cerdanya
Es tracta d’un pla per fer més sostenible 
aquest espai. 

· Consolidació de la xarxa de senders 
per a la pràctica de BTT al Pallars Jussà

Projecte per convertir la Conca de Tremp 
en una zona coneguda per recórrer senders 
amb bicicleta o caminant. 

· Husta Skis a la Vall d’Aran.
Un projecte per fabricar i vendre esquís 
de bona qualitat fets a mà.

Un ramader denuncia un possible atac d’os


Dia 30 d'agost de 2022
 

El port de Salau. Foto: Salvem Salau


Un ramader d’Isil, al Pallars Sobirà, ha denunciat 
l’atac d’un os a una euga de 6 anys.
L’euga pasturava amb el seu poltre 
i 13 cavalls més al port de Salau. 

El port de Salau connecta el Pallars Sobirà
amb Coserans, una regió de França.

AMB EL SUPORT DE:

    

 

Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Fes-te subscriptor per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació