1 de 10
tren de capdella

La Vall Fosca engega la locomotora que va funcionar fins al 1990 a les obres d'interconnexió dels llacs

El tren i una vagoneta feia 12 anys que no sortien de la vitrina on estan exposades

L’alcalde i darrer conductor de la locomotora, Josep Maria Dalmau, conduint el tren | ACN
per Redacció, La Torre de Capdella | 18 de maig de 2022 a les 14:44 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 18 de maig de 2022 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La locomotora dièsel i la vagoneta que es troba a les instal·lacions del Museu Hidroelèctric de Capdella, a la Vall Fosca, han sortit aquest dimecres de la vitrina on estan exposades des de fa 12 anys i s'han tornat a posar en marxa. L’acte, celebrat en motiu del Dia Internacional dels Museus, ha estat senzill, però molt emotiu pels veïns de la vall que havien treballat conduint aquest vehicle o s’hi havien desplaçat per anar a treballar a les obres.

El tren va funcionar entre 1951 i 1990 per transportar els materials que calien en les obres d'interconnexió dels llacs de la conca superior de la Vall de Capdella. L'alcalde de la Torre de Capdella, Josep Maria Dalmau, ha anunciat que estudiaran la possibilitat de fer un petit recorregut turístic amb la locomotora i la vagoneta.

Casualment, l'alcalde de la Torre de Capdella va ser l'últim conductor de la locomotora. Visiblement emocionat, ha sigut l'encarregat de fer girar la manovella i tornar a posar en marxa el motor. La locomotora arrossega una vagoneta, coneguda popularment amb el nom de La Rubia. I per què se li deia així? Perquè originàriament, la vagoneta era de color groc, fet que feia que als tècnics i visitants els recordés als taxis de fusta que hi havia a la ciutat de Barcelona i també a la Pobla de Segur.


Molts treballadors d'aquelles obres recorden com més d'un cop, per l'orografia del terreny, descarrilava. Jaume Santos, extreballador de Fecsa, recorda que aquest era el seu mitjà de transport per anar a treballar, a 2.000 metres d'altitud, i en més d'una ocasió havia descarrilat. Santos ha contat que algun dia fins a tres cops. En aquell moment els treballadors o viatgers, baixaven de la vagoneta i a pes la tornaven a posar al carrilet i continuaven el viatge.

L’equipament és propietat de la Fundación Endesa, qui ho va cedir a l'ajuntament per al projecte de museïtzació l'any 2010. Ara es troba en procés de ser declarat Bé Cultural d'Interès Nacional (BECIN).


Locomotora i vagoneta han recorregut avui uns pocs metres, per demostrar que encara funciona i recordar els anys que cada dia feia el trajecte de gairebé cinc quilòmetres. Això no obstant, l'alcalde ha dit que aquest acte no ha de quedar en un fet simbòlic i des de l'Ajuntament estudiaran la viabilitat de fer un petit recorregut turístic, entorn del Museu Hidroelèctric, perquè La Rubia altre cop torni a circular per la Vall Fosca.
 

Extreballadors de Fecsa i veïns no s’han volgut perdre l’acte. Foto: ACN

 

Altres notícies que et poden interessar



 

Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Fes-te subscriptor per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació