crisi d'ucraïna

El que no es veu dels periodistes de guerra a Ucraïna

El reporter de TV3 Òscar Armengol, actualment cobrint la invasió russa amb els pallaresos Lluís Caelles i Àlex de Barreda, explica en un fil de piulades l'experiència de treballar en un conflicte

per Redacció, Barcelona | 27 d'abril de 2022 a les 10:45 |
Òscar Armengol i Lluís Caelles amb el seu equip a Ucraïna | Òscar Armengol
La guerra a Ucraïna ha deixat imatges esfereïdores durant les últimes setmanes. A Catalunya l'hem viscut a través dels ulls dels periodistes de TV3 Manel Alias, Lluís Caelles i també Òscar Armengol. N'han passat de tots els colors, des de bombes explotant a pocs metres des d'on estaven fent un directe fins a detencions momentànies de les autoritats del país. 

Més enllà d'allò que hem pogut veure gràcies a les càmeres de la televisió pública, hi ha una part que no es veu, però que marca el dia a dia d'aquests professionals. Armengol que aquests dies comparteix equip amb Caelles, ha fet un fil de Twitter per explicar-ho ara que és l'última setmana a Ucraïna, segons detalla.
 
Els vehicles són un element "imprescindible" per als reporters que cobreixen una guerra. I, amb ells, els conductors que els acompanyen. Com qualsevol vehicle, els cotxes o furgonetes que Caelles i Armengol han utilitzat per desplaçar-se per l'interior d'Ucraïna han patit problemes tècnics: la primera furgoneta tenia un problema crònic de bateria que, explica, gairebé els va deixar "tirats”.

L'avaria més gran, però, va ser quan un dels cotxes amb què viatgen ara va punxar una roda i no trobaven taller mecànic on reparar-la. "Érem a un funeral, en un cementiri enmig del camp", detalla el periodista, escenificant el panorama desolador que es veu quan un circula per les carreteres ucraïneses.

No només serveixen per anar d'un lloc a un altre. Els vehicles són també un espai de treball. Els periodistes aprofiten els trajectes per, amb l'ajuda dels fixers, traduir entrevistes i editar les cròniques que després emeten als telenotícies. "Us asseguro que no és feina fàcil", escriu Armengol, i ho matisa amb dos exemples: "El pèssim estat de les carreteres i el 'peculiar' (i soc suau) estil de conducció ucraïnès".

La situació de guerra dificulta també l'accés a la cobertura. És, explica, una "aventura". Els cal fer quilòmetres endavant i endarrere per trobar un lloc on hi hagi cobertura -"com si busquéssim or", diu- i en alguns casos els és impossible.

I el menjar? En un país en guerra els restaurants estan tancats i els horaris no es corresponen amb la realitat de Catalunya, des d'on veiem en directe els reporters. Un dels membres de l'equip d'Armengol i Caelles, el Marc, és l'encarregat de mantenir "el rebost ben proveït" per menjar quan i on calgui. "Admetem-ho: cap nutricionista avalaria la nostra dieta", bromeja l'autor del fil. 

Tirar endavant en situacions tan complicades només és possible si hi ha un equip humà que fa pinya. Armengol ho diu clar: "Res seria el mateix sense un gran equip de professionals, però sobretot, de persones". Conductors i fixers ucraïnesos acompanyen els dos periodistes -Caelles i Armengol-, Marc i Jeremiah -encarregats de la producció- i Alex de Barreda com a ENG i pilot de drons.

Altres notícies que et poden interessar



​​​
​​

 

Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Fes-te subscriptor per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

 

Participació