IMPORTANT:
Recomanem llegir les notícies de la secció
Fem-ho fàcil des de l'ordinador
perquè el format s'ajusta a les pautes de Lectura Fàcil.
En cas de fer-ho des del mòbil, cal posar-lo en format horitzontal.
Sort tindrà 30 pisos de lloguer social
Dia 13 d'agost de 2026
Imatge de l'edifici situat al barri de la Solana. Foto: Ajuntament de Sort
L'
Institut Català del Sòl (Incasòl)
ha comprat un edifici inacabat
al barri de la Solana, a Sort.
L'Institut Català del Sòl
és un organisme de la Generalitat
que gestiona habitatges públics.
També es coneix com a Incasòl.
L'edifici estava abandonat des de feia anys.
Ara tindrà 30 pisos de lloguer social.
Això vol dir que el preu del lloguer
serà més baix i assequible.
L'any 2023,
l'Ajuntament de Sort volia vendre l'edifici a la Generalitat
perquè el destinés a habitatge social.
Sort va ser l'únic municipi de l'Alt Pirineu
que va participar en aquesta iniciativa.
Durant 3 anys,
hi ha hagut negociacions
entre els antics propietaris de l'edifici i l'Incasòl
per la venta de l’edifici.
Gràcies a aquesta negociació,
s'ha pogut fer la compra.
Trobar un pis de lloguer al Pallars és molt difícil.
Hi ha pocs pisos
i els preus són molt alts.
Això fa que sigui molt complicat
viure a la comarca.
Aquests 30 pisos nous
ajudaran a millorar aquesta situació.
El Govern millorarà els camins
i els accessos als pobles de muntanya
Dia 21 d'agost de juliol de 2026
Obres de renovació a la carretera d’accés a Tendrui i Sant Adrià. Foto: Ajuntament de Tremp
El Govern ha posat en marxa un pla
per millorar els accessos als pobles.
Aquest pla arreglarà els camins
que arriben als pobles de les comarques de muntanya
i de la Vall d'Aran.
Aquestes zones tenen molts quilòmetres de camins.
Els ajuntaments petits tenen pocs recursos
per fer el manteniment o resoldre urgències.
Per exemple, esllavissaments.
La consellera Sílvia Paneque
diu que la mesura vol assegurar
que la població es pugui moure
de manera còmoda i segura.
Millorar els camins farà
que les persones puguin viure als pobles.
El pla es desplegarà en diverses fases.
Primer es farà un mapa de tots els camins
per identificar els trams
amb més risc de patir esllavissades.
Per fer aquesta feina es comptarà amb l'ajuda
de l'Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya.
També es coordinaran totes les subvencions
per a no repetir ajuts.
A finals de l'any 2026 es traurà un protocol
per a les urgències.
Tot el pla de millora s’aplicarà l'any 2030.
Un jove de 23 anys mor
en un accident laboral a Esterri d'Àneu
Dia 21 d'agost de 2026
Una ambulància del SEM per atendre emergències mèdiques Foto: L. Fíguls / ACN
Una ambulància del SEM per atendre emergències mèdiques Foto: L. Fíguls / ACN
Un jove de 23 anys ha mort a Esterri d'Àneu.
El jove treballava en les obres d'una casa
i una paret de pedra li ha caigut a sobre.
L'accident ha passat cap a les 10 del matí
del divendres 21 d’agost.
Els Mossos, els Bombers i els Serveis d’Emergències
han anat molt ràpid fins el lloc de l’accident,
però l’equip mèdic no li ha pogut salvar la vida.
Ara els Mossos investiguen les causes de l'accident.
També han informat al jutjat de Tremp
i al Departament de Treball de la Generalitat.
Hi haurà talls de trànsit al Port de la Bonaigua
per arreglar la carretera
Dia 24 d'agost de 2026
Talls de trànsit per les obres al Port de la Bonaigua. Foto: ACN
Comencen les obres a la carretera C-28.
Aquesta carretera té un tram afectat
per l’esllavissada del mes de febrer.
Les obres provocaran talls de trànsit de 45 minuts.
Després es podrà passar durant 15 minuts.
Els talls es faran de dilluns a diumenge.
L'horari de les obres serà de 8 a 1 del migdia
i de 3 a 8 del vespre.
Fora d'aquest horari
els cotxes podran passar d'un en un.
Les obres costaran entre 5 i 10 milions d'euros.
Els alcaldes del Pallars estaven molt preocupats
per aquests talls.
La consellera Sílvia Paneque ha dit
que la carretera no es tancarà del tot.
A més, la Generalitat farà un estudi
per construir un túnel a la Bonaigua
de cara el futur.
La serradora hidràulica d'Alós d'Isil
torna a funcionar després de 13 anys
Dia 25 d'agost de 2026
Els veïns d'Alt Àneu mirant la serradora d'Alós Isil 13 anys després Foto: M.Lluvich/ ACN
La
serradora hidràulica d'Alós d'Isil
tornarà a girar el dia 28 d'agost.
Una serradora hidràulica és un lloc
on es tallen troncs d’arbre per fer fusta i bigues.
Aquesta serradora utilitza la força de l’aigua del riu
per fer funcionar les eines.
La serradora d’Alós no funcionava
des de la riuada de l'any 2013.
L'associació FustÀneu i el Parc Natural l'han arreglat.
També han netejat el canal
per on passa l'aigua.
Així la gent la podrà visitar
i veure com funciona.
La serradora s'estrenarà
en unes jornades de divulgació.
L'objectiu és recordar
com es tallava fusta
amb la força de l'aigua.
Fa molts anys aquestes serradores
eren molt importants.
Servien per transformar la fusta
i ajudar a l'economia local.
La serradora d'Alós d'Isil
és un edifici de fusta i pedra
situat al costat del riu.
L'any 1953 es va cremar
i els veïns la van tornar a construir.
Ara funcionarà una altra vegada
per ensenyar la seva història.
L'Associació Esportiva Pallars guanya 2 medalles de bronze
al Campionat d'Europa
Dia 25 d'agost de 2026
Els esportistes pallaresos al Gran Campionat d’Europa Júnior i Sub-23 a Épinal Foto: AEPallars
L'Associació Esportiva Pallars
ha aconseguit grans resultats.
L'equip ha participat
al Campionat d'Europa de piragüisme.
Aquest campionat s’ha celebrat a França.
Hi ha 4 esportistes del Pallars
que han guanyat medalles.
El piragüista Faust Clotet ha estat el gran protagonista.
Faust Clotet ha guanyat 2 medalles de bronze:
una medalla en la prova individual
i una altra en la prova per equips.
Dídac Foz ha aconseguit la tercera posició
en una prova de caiac.
Els piragüistes Magí Moyes i Ian Puy
també han fet un bon paper a la competició.
El club està molt orgullós dels seus esportistes.
També agraeixen el suport de les famílies i dels entrenadors.
El Museu de l'Aigua de Tavascan tanca les portes
per falta de guia
Dia 25 d'agost de 2026
Una visita guiada al Museu de l'Aigua i l'Energia de Tavascan Foto: Tavascan 360
El Museu de l'Aigua i l'Energia de Tavascan
ha tancat de manera indefinida.
El dissabte 22 d'agost
va ser l’últim dia amb visites guiades.
El motiu del tancament és
que s’han quedat sense guia.
L'Ajuntament de Lladorre no ha trobat ningú
per fer les visites.
A l'estiu és difícil trobar personal preparat
als pobles de muntanya.
El museu estarà tancat fins a nou avís.
Mor un ciclista de Tremp
en un accident a Isil
Dia 25 d'agost de 2026
El dimarts 25 d’agost,
un ciclista de 59 anys ha mort
quan anava amb bicicleta.
L'home era veí de Tremp.
L'accident ha passat a la carretera C-147,
al terme municipal d'Alt Àneu.
El ciclista ha caigut a la carretera.
Els Mossos investiguen les causes de l’accident.
L'accident ha passat cap a la 1 del migdia.
Els Mossos, un helicòpter de Bombers
i el servei mèdic del SEM han anat al lloc dels fets.
La carretera ha quedat tallada durant una estona.
Aquest any han mort 89 persones
a les carreteres catalanes.
La piscina de Talarn tornarà a obrir
al setembre per a la població
Dia 26 d'agost de 2026
Entrada a l'AGBS de Talarn, en imatge d'arxiu. Foto: M. Lluvich / ACN
La piscina climatitzada de l'acadèmia de Talarn
tornarà a obrir al setembre.
És l'única piscina coberta de tot el Pallars Jussà.
Estava tancada des del gener
per problemes tècnics amb l'aigua.
Ara les avaries ja estan arreglades.
Les activitats de natació
començaran el dia 21 de setembre.
El Consell Esportiu ja ha obert les inscripcions.
Les inscripcions s'han de fer
a la web del Consell Esportiu.
La piscina es pot utilitzar
gràcies a un acord
entre el Consell Comarcal
i el Ministeri de Defensa.
AMB EL SUPORT DE:
Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!
A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.
Subscriu-t'hi