IMPORTANT:
Recomanem llegir les notícies de la secció
Fem-ho fàcil des de l'ordinador
perquè el format s'ajusta a les pautes de Lectura Fàcil.
En cas de fer-ho des del mòbil, cal posar-lo en format horitzontal.
Sant Esteve de la Sarga rebutja el projecte
del Parc Natural del Montsec
Dia 30 de juliol de 2026
El Montsec d'Ares des de prop de Moror, a Sant Esteve de la Sarga. Foto: Gustau Erill
L’Ajuntament de Sant Esteve de la Sarga
ha votat en contra del projecte
per crear el
Parc Natural del Montsec.
El Parc Natural del Montsec és un projecte
de la Generalitat de Catalunya
per protegir l’espai natural de la serra del Montsec.
S’ha fet una consulta a la ciutadania
per recollir opinions sobre com ha de ser el parc.
La consulta acabarà el dia 11 d’agost de 2026.
Tots els regidors i regidores
han votat en contra del parc natural.
L'alcalde de Sant Esteve de la Sarga es diu Jordi Navarra.
Navarra explica que Sant Esteve de la Sarga
és el municipi amb més hectàrees
dins el futur parc.
Per això, demana tenir més veu
a l’hora de prendre decisions
sobre aquest tema.
L'Ajuntament té 3 raons per rebutjar el projecte:
1. El Montsec ja està protegit d’altres maneres.
Per exemple, forma part de la Xarxa Natura 2000. La Xarxa Natura 2000 és una xarxa europea d'espais naturals protegits. Per això, l'Ajuntament creu que un parc natural és innecessari.
2. S’hauran de fer molts tràmits
i es gastaran molts diners públics.
3. El parc l’han de gestionar persones
que coneguin bé el Montsec. Segons l’alcalde,
els ajuntaments de la zona han de tenir més veu en la gestió.
L’Ajuntament de Sant Esteve
també demana que el Parc Natural del Montsec
sigui compatible amb l’agricultura
i la ramaderia de la zona.
El Parc Natural del Montsec
afecta 8 municipis del Pallars Jussà:
- Sant Esteve de la Sarga
- Castell de Mur
- Llimiana
- Gavet de la Conca
- Abella de la Conca
- Isona i Conca Dellà
- Talarn
- Tremp
També afecta 6 municipis de la Noguera.
El dia 10 de juny,
es va obrir una consulta a la ciutadania
per opinar sobre el tema.
Qualsevol persona o entitat
pot presentar queixes o propostes.
La consulta acaba el dia 11 d’agost.
Sort construirà una passarel·la
per vianants i ciclistes
al pont del riu Noguera Pallaresa
Dia 30 de juliol de 2026
Recreació virtual de l’actuació sobre el pont de l'N-260 sobre el riu, a Sort. Foto: Ajuntament de Sort
La Generalitat de Catalunya reformarà
el pont de Sort sobre el riu Noguera Pallaresa.
El pont està a la carretera N-260
a la sortida cap al port del Cantó.
Les obres costaran més d’1 milió d'euros
i sortiran a
licitació aquesta tardor.
Una licitació és un concurs públic
perquè les empreses constructores
presentin les seves ofertes per fer les obres.
L’empresa que guanya el concurs
s’encarregarà de fer les obres.
El pont actual té 46 metres de llarg
i 6 metres d’amplada.
Aquesta amplada és massa petita.
Els ciclistes i vianants no poden circular
de manera còmoda i segura.
Les obres del pont tindran 2 millores:
1. Es farà una nova passarel·la
de 4 metres d’amplada.
Només serà per ciclistes i vianants
2. Es reformarà el pont actual.
L'Ajuntament de Sort fa més de 3 anys
que demanava aquesta reforma.
Les obres formen part d'un pla més gran
per millorar la carretera N-260,
coneguda com l'Eix Pirinenc.
Aquest pla preveu una inversió
de 260 milions d'euros
per aquesta carretera fins al 2033.
Es reformarà el monestir
de Santa Maria de Gerri de la Sal
Dia 31 de juliol de 2026
El pla d'actuacions s'ha presentat aquest dijous al mateix monestir. Foto: Cultura
El Monestir de Santa Maria de la Sal
és un dels monestirs medievals
més antics de Catalunya.
Es va fundar fa més de 1.200 anys.
Durant molts segles hi van viure monjos,
però l’any 1835 van marxar
i el monestir va quedar buit.
Des de l’any 1995,
el monestir és un bé cultural d’interès nacional.
Això vol dir que és un edifici important
que s’ha de protegir.
Actualment, el monestir està tancat
perquè hi ha risc que caiguin trossos de les voltes.
Les voltes són les parts corbes
del sostre de l’església.
S’ha aprovat un pla
per restaurar el monestir.
Les obres costaran 3 milions i mig d’euros
i duraran 5 anys.
Els objectius del pla són:
fer un estudi sobre l’estat del monestir,
plantejar quines millores s’han de fer
i definir quan costen les obres.
El Bisbat d'Urgell,
l'Ajuntament de Baix Pallars
i l'Agència Catalana del Patrimoni Cultural
han signat un acord.
El Bisbat d'Urgell cedirà el monestir
a les institucions públiques durant 60 anys
perquè el restaurin i el gestionin.
El pla per restaurar el monestir
té 5 fases:
1. Fer les primeres millores de seguretat.
Aquestes obres començaran el 5 d’agost
i permetran obrir les portes del monestir
mentre continuen les obres.
2. Estudiar l’estat del monestir.
Això inclou l’entrada, el campanar
i els voltants del monestir.
3. Millorar l’interior de l’església.
Es treballarà les voltes
i es controlarà la humitat
per evitar que l’edifici es degradi.
4. Restaurar les pintures del monestir.
També s’excavaran les zones arqueològiques
i s’adequaran els voltants.
5. Recuperar les pintures dels absis,
és a dir, de les parets del fons de l’església
que tenen forma semicircular.
També es renovarà la il·luminació
i es farà un recorregut per als visitants.
Neix Lo Joc, un joc de taula
per aprendre i mantenir viu el parlar del Pallars
Dia 4 d'agost de 2026
Imatge promocional de Lo Joc. Foto: Lo Joc
Lo Joc és un joc de taula
creat per posar en valor
el parlar del Pallars.
El parlar del Pallars
és una manera de parlar el català
pròpia de les comarques
del Pallars Jussà i el Pallars Sobirà.
Té paraules, expressions i dites
que no es troben en altres llocs.
Lo Joc ha estat creat per
la Maria Admella i la Júlia Fumàs,
2 joves de Tremp,
i també l'Associació Cultural Cambuleta.
Moltes paraules i expressions del Pallars
s'estan perdent.
Els canvis socials i culturals
fan que la gent jove
les faci servir cada vegada menys.
Lo Joc vol ajudar a que infants i adults
aprenguin i recordin el vocabulari del Pallars
d'una manera divertida.
L'equip ha posat en marxa
una campanya de finançament
a la plataforma
Verkami.
Verkami és una plataforma d'internet
on la gent pot aportar diners
per fer realitat projectes creatius.
L'objectiu és recollir 10.000 euros.
En el moment de publicar aquesta notícia,
ja s'havien fet 62 aportacions
i s'havien recollit més de 2.800 euros.
El joc costarà 35 euros,
però les 100 primeres persones
que facin una aportació al Verkami
els costarà 30 euros.
Les empreses i comerços del Pallars
també hi poden participar com a patrocinadors.
Els patrocinadors podran posar
el seu logotip al taulell del joc.
L'objectiu és repartir els jocs
el desembre de 2026.
Els punts de recollida seran a Tremp,
la Pobla de Segur, i Sort.
També es podrà rebre a casa
per enviament postal.
Els Bombers desallotgen 2 campaments escoltes
a Alins per les tempestes
Dia 4 d'agost de 2026
Frontal d'un camió dels Bombers. Foto: Bombers
El dilluns 3 d’agost,
els Bombers van desallotjar 2 campaments escoltes
al municipi d'Alins.
Ho van fer per les fortes tempestes
que van caure a la zona.
El primer campament que van desallotjar era de Fraga.
Els responsables del campament
van trucar al 112 a les 4 de la tarda.
Tenien por que la zona s'inundés.
El campament tenia 68 infants i 20 monitors.
Els Bombers i l'Ajuntament d'Alins
els van traslladar a la sala polivalent d'Alins.
Passada la tempesta, el grup va tornar al campament
i s'hi quedaran una setmana més.
Cap a les 6 de la tarda,
els Bombers van rebre un altre avís.
Era d'un campament d’un grup del Pla de la Selva,
també dins del terme d'Alins.
El campament tenia 46 infants
i diversos monitors.
Els Bombers els van evacuar
fins a la casa de la vila d'Àreu.
Aquest grup marxarà
aquest dimarts 4 d’agost a les 4 de la tarda.
Un altre grup del mateix campament
feia una excursió per la zona.
Eren 17 infants i 3 monitors.
Els Bombers els van localitzar
amb l'ajuda d'un helicòpter
i d'un equip especialista en rescats.
Estaven bé. Van passar la nit
al mateix lloc on eren.
L'alcalde d'Alins es diu Manel Pérez.
Pérez diu que el municipi
s'ha vist completament desbordat.
Alins té uns 270 habitants.
La setmana passada hi havia unes 500 persones
Repartides en diferents campaments a la vall.
Pérez explica un problema important:
els permisos dels campaments
els dona la Generalitat de Catalunya.
Però quan hi ha una emergència,
la responsabilitat recau en l'ajuntament.
Per això, Pérez reclama més planificació.
Vol que es tingui en compte
quanta gent poden acollir els municipis petits.
L'Ajuntament d'Alins
estudia aprovar una
ordenança municipal.
Una ordenança és una norma local
que aprova l'ajuntament.
Aquesta ordenança limitaria el nombre d'infants
que poden estar als campaments del municipi.
AMB EL SUPORT DE:
Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!
A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.
Subscriu-t'hi