Dissabte, 29 d'agost de 2026
Fem-ho fàcil

Les notícies més destacades del 2 al 8 de juliol en Lectura Fàcil

Suplement setmanal de Pallars Digital i Alba Jussà amb el suport de la Diputació de Lleida

Pallars Digital Pallars Digital Pallars | 12 de juliol de 2026 a les 08:15


 IMPORTANT:
Recomanem llegir les notícies de la secció Fem-ho fàcil des de l'ordinador 
perquè el format s'ajusta a les pautes de Lectura Fàcil.
En cas de fer-ho des del mòbil, cal posar-lo en format horitzontal. 
 

Mor ofegat un home de 74 anys
a l’embassament de Sant Antoni

Dia 2 de juliol de 2026
 

Imatge de l'embassam,tn de Sant Antoni, a l'altura d'Aramunt. Foto: Arxiu


El dijous 2 de juliol,
un home de 74 anys de Barcelona
va morir ofegat.

Els fets van passar a l'embassament de Sant Antoni,
a prop del poble d'Aramunt,
al municipi de Conca de Dalt.

Cap a la 1 del migdia, 
algú va treure l’home de l’aigua sense consciència. 
Aquesta zona de bany no té socorristes. 

Les persones que estaven a la zona
van trucar molt de pressa a emergències
al telèfon 112.

Al lloc dels fets hi van anar: 
- El Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM)
amb 2 ambulàncies i 1 helicòpter. 
- Els Bombers de la Generalitat amb 2 equips. 
- Patrulles dels Mossos d’Esquadra. 

Els serveis d'emergències
van intentar reanimar l'home,
però no van poder salvar-li la vida.

Aquesta és la primera mort per ofegament
en llacs, rius i embassaments
des que va començar la temporada de bany,
el 15 de juny.

Des d'aquella data, 6 persones més 
han mort ofegades a la platja.

Protecció Civil de la Generalitat
recorda que cal tenir molta precaució
a les platges, piscines i zones de bany interiors.

Si veus que algú que té dificultats dins l'aigua,
has de fer 2 coses:
- Avisar el socorrista més proper.
- Trucar al 112.

Com més aviat truquis,
més possibilitats hi ha de salvar la persona.

 

El rei Felip VI entrega els despatxos 
a més de 560 nous sergents a Talarn

Dia 3 de juliol de 2026
 

El rei Felip VI passant revista a la tropa, aquest divendres, a Talarn. Foto: M. Lluvich / ACN


El divendres 3 de juliol, 
el rei Felip VI va presidir 
una cerimònia militar a Talarn.

La cerimònia es va fer  
a l'Acadèmia General Bàsica de Suboficials.

Aquesta acadèmia forma els futurs sergents 
de l'Exèrcit de Terra Espanyol.
Va ser creada l'any 1974.

En aquesta cerimònia van rebre el despatx
els 563 nous sergents de l’exèrcit. 
Només 60 eren dones. 

Aquesta promoció són la número 51,
han estudiat durant 3 anys. 
Al final dels estudis obtenen la titulació militar
i també un títol de tècnic superior

Un títol de tècnic superior és un títol d'estudis professionals
de nivell avançat.
Es pot obtenir després de fer 2 anys d'estudis
en un institut o centre de formació.
A la cerimònia hi van assistir el rei Felip VI;
el president de la Generalitat, la consellera d'Interior,
l'alcaldessa de Tremp, l'alcalde de Talarn.
Així com altres autoritats civils i militars.

També hi han assistit centenars de familiars i amics
dels nous sergents.

La cerimònia ha durat gairebé 2 hores.

Al final, els nous sergents han llançat
les gorres enlaire.
És una tradició per celebrar
l'acabament dels estudis.

El nou director de l'acadèmia
que es diu Antonio Pérez Díaz
ha fet un discurs. 

Pérez Díaz ha felicitat els nous sergents
per haver acabat els 3 anys de formació.

Els ha recordat que ser sergent
significa tenir un compromís
amb el servei a Espanya.

També els ha demanat que siguin
bons líders: propers, responsables
i que donin exemple.

 

Els Raiers de la Noguera Pallaresa 
celebren la seva diada numero 48

Dia 6 de juliol de 2026
 

Descens d'un rai sota l'atenta mirada del públic al pont de Claverol. Foto: A. Mor / ACN


La Diada de Raiers és una festa que recorda
l’antic ofici de transportar fusta pel riu. 

Els raiers eren les persones 
que transportaven troncs de fusta
navegant pel riu dalt dels rais.

Un rai és una embarcació feta de fusta.
La baixada de raiers està reconeguda per la Unesco
com a patrimoni cultural immaterial de la humanitat.

La Unesco és una organització de les Nacions Unides
que protegeix la cultura i l'educació.
El diumenge 5 de juliol,
es va celebrar la Diada 48 dels Raiers
a la Pobla de Segur i el Pont de Claverol.

Durant 3 dies, la Pobla de Segur
ha celebrat activitats culturals,
concerts i mercats.

La baixada dels raiers
ha estat el punt final de la festa.

Uns 30 raiers van navegar 6 quilòmetres
pel riu Noguera Pallaresa.
Van sortir de la presa de Llania
i van arribar al Pont de Claverol.

Van navegar en 4 rais,
cada rai tenia 3 trams units.

Durant el recorregut, els raiers van esquivar
roques i corrents d'aigua.

La baixada d’aquest any
va anar sense complicacions.

Aquest any ha fet molta calor.
Tot i això, moltes persones van anar
a veure i a aplaudir la baixada.

Algunes persones portaven
barrets, gorres i paraigües
per protegir-se del sol.

El lloc amb més públic
va estar el Pont de Claverol,
on arriben els raiers al final del recorregut.

 

Un incendi crema 32 hectàrees
al coll de Comiols

Dia 7 de juliol de 2026
 

Imatge de l'incendi al coll de Comiols. Foto: Bombers


El dilluns 6 de juliol cap a les 4 de la tarda
va començar un incendi forestal
a la part alta del coll de Comiols. 

Aquest coll, separa els termes municipals
d'Artesa de Segre i d’Isona i Conca Dellà. 

L’incendi va cremar 32 hectàrees
de bosc i de terreny agrícola. 

Una hectàrea és una mida de terreny
que equival a un camp de futbol.
Quan va començar l’incendi,
el foc va avançar molt de pressa
des dels camps fins al bosc. 

Els Agents Rurals van investigar les causes
de l’incendi i van descobrir que va ser un accident.

El va provocar una màquina
que treballava en una zona agrícola.

Durant l'incendi, es va tallar el trànsit
a la carretera C-1412b.
Cap a les 9 del vespre,
els Bombers van controlar l’incendi. 

Per poder-lo apagar hi van treballar: 
- Més de 100 bombers. 
- Uns 30 equips per terra. 
- Uns 4 avions o helicòpters. 

L'Ajuntament d'Isona i Conca Dellà
van demanar ajuda als pagesos de la zona.

Molts pagesos van portar
tractors, maquinària pesant i cubes d'aigua.

Van llaurar camps i van obrir tallafocs.

Un tallafoc és una franja de terreny
sense vegetació que impedeix que el foc avanci.
A causa de la calor extrema
i el perill d'incendi, la Generalitat ha tancat
alguns espais naturals aquest dimarts.

Els espais tancats al Pallars i la Noguera són:
- El Montsec d'Ares.
- El Montsec de Rúbies.

Les autoritats demanen a tota la ciutadania:
- Evitar qualsevol acció que pugui provocar un incendi.
- Trucar al 112 si es veu qualsevol columna de fum.

 

Faust Clotet, subcampió del món de piragüisme 
a Polònia

Dia 7 de juliol de 2026
 

Faust Clotet, durant la competició celebrada a Cracòvia. Foto: RFEP


El pallarès Faust Clotet ha guanyat la medalla de plata
al Campionat del Món de piragüisme
en la prova K1 eslàlom.

Clotet competia en la categoria Sub-23.
La categoria Sub-23 és per a esportistes
menors de 23 anys.

En el K1 eslàlom, el palista va sol en un kayak
i ha de passar per portes 
mentre baixa per un riu ràpid.
Ha de ser el més ràpid possible
sense tocar les portes.

És la primera temporada de Clotet
en aquesta categoria.

La competició es va fer a Cracòvia, Polònia,
entre el 30 de juny i el 5 de juliol.

Clotet forma part de l'Associació Esportiva Pallars.

Clotet va fer un descens molt fluid i precís.
No va tocar cap porta.
El seu temps va estar de 84,26 segons.
Durant bona part de la prova,
Clotet era el primer de la classificació.

Al final, el britànic Sam Leaver
va acabar una mica més ràpid que Clotet
i va guanyar la medalla d’or. 

La medalla de bronze la va guanyar l’italià Pistoni. 

En aquest mundial també hi havia
altres esportistes Pallaresos
de l’Associació Esportiva Pallars. 

Els esportistes són Magí Moyes, Dídac Foz
i Ian Puy. 

Els palistes de l'Associació Esportiva Pallars
ja es preparen per a la pròxima competició.

Serà el Campionat d'Europa
de la categoria júnior i Sub-23.
Es disputarà a Épinal, França,
del 6 al 9 d'agost.

 
AMB EL SUPORT DE:

    
 

Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació