Divendres, 7 d'agost de 2026
Fem-ho fàcil

Les notícies més destacades de l'11 al 17 de juny en Lectura Fàcil

Suplement setmanal de Pallars Digital i Alba Jussà amb el suport de la Diputació de Lleida

Pallars Digital Pallars Digital Pallars | 20 de juny de 2026 a les 12:48


 IMPORTANT:
Recomanem llegir les notícies de la secció Fem-ho fàcil des de l'ordinador 
perquè el format s'ajusta a les pautes de Lectura Fàcil.
En cas de fer-ho des del mòbil, cal posar-lo en format horitzontal. 
 

Ha mort un excursionista al port de Medacorba

Dia 14 de juny de 2026
 

Imatge d'un rescat de muntanya dels Bombers. Foto: Bombers


Un excursionista va morir aquest dissabte a la tarda.
L’home va patir una caiguda forta 
al port de Medacorba.

El port de Medacorba és a la zona d’Alins,
a prop de la frontera entre Andorra i França.
L’home va caure per un desnivell 
de 100 metres d'alçada.

Feia una excursió amb 2 persones més,
que van trucar als serveis d’emergència 
per demanar ajuda. 

Els Bombers de la Generalitat, 
els Bombers Especialistes en rescats de muntanya
i els Mossos d’Esquadra van anar al lloc de l’accident. 

Quan van arribar, 
no van poder salvar la vida de l’home. 

Els Bombers van rescatar amb l’helicòpter
les altres persones del grup.

Els Mossos d’Esquadra es van quedar al lloc dels fets
per guardar el cos de la víctima,
i per investigar les causes de la caiguda.

 

El tren de la Pobla circula per primer cop 
amb 2 trens units

Dia 15 de juny de 2026
 

El tren doble, aturat a l'estació de la Pobla aquest diumenge. Foto: Usuaris línia de la Pobla


El diumenge 14 de juny,
va passar una cosa nova
amb el tren de la Pobla de Segur.

Per primera vegada,
el tren va circular amb 2 trens units
que funcionen com 1 sol tren.

El tren unit mesurava 80 metres de llarg.
És una mida semblant a la d'un tren de rodalies.
Tenia més de 200 seients
i podia portar fins a 200 persones dempeus.

Ferrocarrils de la Generalitat ho va fer
perquè hi havia moltes persones 
que volien agafar el tren. 

Sobretot eren grups d’infants i estudiants
que viatjaven a Lleida. 

Unir 2 trens ajuda a portar més passatgers
sense haver de fer nous trajectes. 

L'Associació d'Usuaris del Tren expliquen 
que aquest dia ha estat molt important per a la línia.
També diu que les xifres de viatgers
demostren que el tren és molt útil.

L’Associació d’Usuaris del Tren de la Pobla de Segur 
és un grup de persones que defensen aquest servei de tren.
Tot i aquesta millora, 
els usuaris del tren demanen millores al servei.

Volen:
- Que els horaris del tren 
connectin millor amb els autobusos.

- Que el tren connecti millor
amb l'alta velocitat i altres trens a l'estació de Lleida.

- Un altre tren amb sortida de Lleida a les 8 del vespre
tots els dies de la setmana.

- Més trens durant el cap de setmana
per poder portar més turistes i estudiants.

 

Els Agents Rurals tindran una nova seu a Sort

Dia 16 de juny de 2026
 

La presentació del desplegament territorial s'ha fet aquest dilluns a Sort. Foto: Agents Rurals


Els propers 4 anys,
els Agents Rurals tindran més personal
i noves instal·lacions. 

La plantilla d’Agents Rurals a l’Alt Pirineu
passarà de 107 a 237 places.
Això vol dir que entraran 130 nous agents.

El personal es repartirà entre les comarques de l’Alt Pirineu:
Pallars Sobirà, Pallars Jussà, Alt Urgell, 
Alta Ribagorça i Cerdanya. 

L’augment de personal permetrà:
protegir millor el medi natural,
vigilar els espais naturals protegits
i donar resposta més ràpida davant d’emergències. 

La nova seu dels Agents Rurals s’obrirà a Sort. 

Hi haurà un edifici administratiu 
i un magatzem.

Les obres de la nova seu acabaran l’any 2028. 

També hi haurà noves bases
a la Cerdanya i al Pont de Suert.

 

Les persones viuen al Pirineu pallarès 
des de fa 10.000 anys

Dia 17 de juny de 2026
 

Restes de mur de fa 4.000 anys a l'Abric del Portarró, a Espot. Foto: GAAM-UAB


Un grup d'investigadores i investigadors
de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB)
ha fet un estudi molt important.

Han descobert que les persones viuen al Pallars
des de fa 10.000 anys.

Han estudiat 14 llocs on vivien persones 
de diferents èpoques de la història 
dins del Parc Nacional d'Aigüestortes.

Tots aquests llocs estan per sobre 
dels 2.000 metres d'altitud.

Per saber l'edat dels objectes trobats,
han usat una tècnica científica 
que s'anomena carboni 14.

El carboni 14 és una tècnica 
que ajuda saber quants anys té un objecte antic.
Els investigadors i les investigadores
han trobat 3 llocs on les persones hi vivim
des de fa molts anys:

- L'Abric de les Obagues de Ratera, a Espot.
Aquest és el lloc més antic
i està a 2.320 metres d'altitud.
Les primeres persones hi van viure fa 10.000 anys.
És un cas molt especial,
perquè hi van viure persones
en moltes èpoques diferents.

- La Cova del Sardo, a la Vall de Boí.
Les primeres persones hi van viure fa 7.500 anys.

- L'Abric del Portarró, a Espot.
Les primeres persones hi van viure fa 7.300 anys.
En aquest lloc,
s'han trobat construccions de pedra i fusta
de fa 5.000 anys.

Són les construccions de pedra més antigues
que es coneixen a tot el Pirineu.

El grup d’investigació també ha descobert 
que hi havia més persones en 2 moments concrets:

- Al final del neolític:
El neolític és una època prehistòrica
d'ara fa uns 5.000 anys.

En aquella mateixa època,
va viure l'home dels gels, 
conegut com Ötzi.

Ötzi és una persona prehistòrica
trobada congelada als Alps l’any 1991.
- Durant la tardoantiguitat:
La tardoantiguitat és una època
d'ara fa entre 1.500 i 1.700 anys.

Aquest estudi demostra una cosa molt important.
L'alta muntanya del Pirineu no era un lloc buit ni salvatge.

Les persones sempre hi han viscut,
en totes les èpoques.

L'estudi és el resultat de 20 anys de treball de camp.
Totes les dades estan disponibles
per a qui les vulgui consultar i estudiar.

 

Al Pallars hi ha 3.200 teulades amb amiant

Dia 17 de juny de 2026
 

Detall d'una teulada de fibrociment. Foto: R. Segura / ACN


El Parlament de Catalunya ha aprovat una llei
per eliminar l’amiant

L’amiant és un material de construcció.
Es va utilitzar durant molts anys per construir teulades.
Quan l’amiant es desgasta,
desprèn unes fibres molt petites
que poden provocar problemes de salut per a les persones.
La llei vol identificar i retirar l’amiant
perquè pot fer mal a la salut de les persones.

Aquest material està prohibit a Espanya
des de l’any 2001. 

Amb la nova llei,
els ajuntaments hauran de contar
quantes cases i edificis tenen amiant
i retirar aquest material dels edificis municipals.

Al Pallars hi ha més de 3.200 teulades amb amiant.

La major part d’aquestes teulades
es troben al Pallars Jussà,
amb un total de 2.600 teulades.

Els municipis amb més teulades afectades
són Isona i Conca Dellà i Tremp.

Molts dels edificis són granges, 
magatzems i edificis antics. 

Al Pallars Sobirà,
els municipis amb més amiant són Sort,
Soriguera i Baix Pallars. 

A Lladorre, Espot i Esterri d’Àneu
hi ha molt poques teulades amb amiant. 

La nova llei també preveu ajudes 
per retirar l’amiant de les teulades.

 
AMB EL SUPORT DE:

    
 

Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació