Dimecres, 17 de juny de 2026
Fem-ho fàcil

Les notícies més destacades del 4 al 10 de juny en Lectura Fàcil

Suplement setmanal de Pallars Digital i Alba Jussà amb el suport de la Diputació de Lleida

Pallars Digital Pallars Digital Pallars | 14 de juny de 2026 a les 07:07


 IMPORTANT:
Recomanem llegir les notícies de la secció Fem-ho fàcil des de l'ordinador 
perquè el format s'ajusta a les pautes de Lectura Fàcil.
En cas de fer-ho des del mòbil, cal posar-lo en format horitzontal. 
 

Antoni Elvira será el nou Vicari General
del Bisbat d’Urgell

Dia 4 de juny de 2026
 

El trempolí Antoni Elvira, en una imatge recent. Foto: Bisbat d'Urgell


El Bisbat d’Urgell ha fet canvis
en la manera d’organitzar-se.

El bisbe d’Urgell, Josep-Lluís Serrano, 
ha nomenat Antoni Elvira
com a nou Vicari General. 

Un Bisbat és el territori que dirigeix un bisbe.
El Vicari és la persona que ajuda al bisbe a dirigir el bisbat.
Antoni Elvira va néixer a Tremp l’any 1970.

Va estudiar filosofia i teologia a Catalunya
i va continuar la seva formació a la ciutat de Roma. 

Elvira ha estat vicari a Balaguer i Guissona
i rector a Sort i altres pobles del Pallars Sobirà. 

L’any 2012 va començar a treballar a Andorra
i va ser rector d’Encamp.
L’any 2024 va passar a ser el rector 
d’Escaldes-Engordany. 

Actualment també és Vicari Episcopal 
per a l’acció pastoral
i dirigeix l’Escola Diocesana 
de Formació Permanent d’Urgell. 

Antoni Elvira serà vicari del Bisbat d’Urgell
a partir del dia 1 de setembre del 2026
i substituirà a Josep Maria Mauri. 

Mauri deixarà el càrrec 
després de molts anys de servei,
però continuarà treballant al Bisbat.

Canvis al Pallars

El Bisbal d’Urgell també ha aprovat
una nova organització del territori al Pallars.

Fins ara existien l’Arxiprestat del Pallars Sobirà
i l’Arxiprestat del Pallars Jussà. 

Un Arxiprestat és l’agrupació de diverses parròquies.
Amb la nova organització,
els 2 Arxiprestats s’uneixen.

Només n’hi haurà un
i es dirà Arxiprestat Els Pallars.

L’objectiu és millorar la coordinació entre parròquies 
i facilitar el treball de les persones que hi col·laboren. 

El nou arxiprest serà mossèn Alfons Velásquez.
Actualment és el rector de Tremp.

 

El Govern farà l’estudi del túnel de la Bonaigua

Dia 5 de juny de 2026
 

La comitiva del Pallars Sobirà reunida amb Sílvia Paneque. Foto: CCPS


La consellera de Territori, Sílvia Paneque,
s'ha reunit amb els alcaldes del Pallars Sobirà
i el president del Consell Comarcal.

La reunió ha tingut lloc al Parlament de Catalunya.

La consellera s’ha compromès 
a redactar un estudi informatiu 
sobre el túnel de la Bonaigua. 

Un estudi informatiu és un document
que analitza si una obra o projecte en un lloc
és adequat o possible.
La reunió també ha servit per parlar
sobre les obres de la carretera C-28.

Les obres repararan la calçada i el talús
i mantindran la carretera oberta.

Es deixarà un pas alternatiu
perquè passin els vehicles. 

La carretera C-28 és una carretera important
perquè uneix el Pallars Sobirà amb la Val d’Aran
a través del Port de la Bonaigua. 

Pels alcaldes era molt important
assegurar el pas dels vehicles
durant les obres de la carretera. 

Els últims mesos 
hi ha hagut despreniments i esllavissades
que han afectat la circulació per la Bonaigua.

La carretera actual no és segura
ni els mesos d’estiu ni d’hivern.

Per aquest motiu, 
els alcaldes demanen la construcció d’un túnel
a la carretera de la Bonaigua. 

El túnel milloraria la comunicació
entre les comarques del Sobirà i Val d’Aran. 

Fer l’estudi informatiu és el primer pas
per preparar el projecte del túnel.

 

Sacrifiquen 200 animals
per un cas de tuberculosi al Pallars Sobirà

Dia 8 de juny de 2026
 

Ramaders concentrats a Sort. Foto: M. Lluvich / ACN


Pilar Hervás i Ramon Vidal 
són ramaders de Soriguera, al Pallars Sobirà.

Han hagut de sacrificar tots els seus animals
per un cas de tuberculosi. 

Entre els animals hi havia vaques i vedells,
alguns d’ells només tenien 1 mes de vida. 

Els animals s’han traslladat a l’escorxador.

Per aquests ramaders la pèrdua és molt important.
Sacrificar els animals ha significat perdre el treball 
que han fet durat molts anys.  

La ramaderia és la seva activitat principal. 

Un grup de gairebé 100 ramaders
s'han concentrat a Sort
davant els Serveis Territorials d’Agricultura. 

Han donat suport a les famílies afectades
i han mostrat la seva preocupació per la situació. 

El grup de ramaders han tallat la carretera 
durant uns minuts.

Han rebut el suport d’organitzacions
com Revolta Pagesa, l’Associació de Defensa Sanitària,
l’Associació Vaca Bruna del Pirineu
i l’Associació de Joves Agricultors. 

També han rebut el suport
de diferents alcaldes del Pallars Sobirà. 

Els ramaders demanen més actuacions
sobre la fauna salvatge.

Diuen que alguns animals salvatges
poden transmetre la tuberculosi bovina 
als seus ramats.

També defensen que falten mesures 
per prevenir aquesta situació.
Per exemple, revisar els protocols sanitaris actuals. 

El Conseller d’Agricultura, Òscar Ordeig,
afirma que el Govern està en contacte
amb la família afectada.

Els ajudaran a superar les pèrdues.
La família rebrà ajuts econòmics
amb el valor dels animals sacrificats
i dels ingressos que deixaran de rebre
ara que no tenen ramat.

L’objectiu és que puguin continuar
amb la feina ramadera.

El Govern ha detectat que 5 de cada 100 proves
que es fan de la malaltia han donat positiu. 

Aplicaran mesures per controlar la malaltia.

 

Han començat les Proves d’Accés a la Universitat

Dia 9 de juny de 2026
 

Alumnes pallaresos començant el primer examen aquest dimarts al matí. Foto: INS Tremp


El dia 10 de juny han començat
les Proves d’Accés a la Universitat (PAU).
Duraran fins el dia 11 de juny.

Aquestes proves es coneixen 
amb el nom de selectivitat.

Al Pallars, 99 estudiants fan aquestes proves
per entrar a la universitat.
Les proves es fan a l’Institut de Tremp.

Hi ha estudiants dels Instituts de Tremp,
la Pobla de Segur i Sort.

També hi ha estudiants que hi van per lliure 
i estudiants de l’Institut Obert de Catalunya.  

A Catalunya hi ha gairebé 46.000 estudiants
que fan la selectivitat. 
És la xifra més alta registrada fins ara.

Aquest any, hi ha una prova pilot 
per detectar aparells electrònics durant la prova.
Per exemple, telèfons mòbils, rellotges intel·ligents,
auriculars o bolígrafs digitals. 

L’objectiu és garantir que els exàmens siguin justos
i que l’alumnat no copiï durant la prova.

Els alumnes que utilitzin aquests aparells
rebran sancions, com ara, suspendre l’examen.

Les proves de la selectivitat tenen 2 fases:
una fase obligatòria i una fase voluntària.

La fase obligatòria té 5 exàmens.

La fase voluntària serveix per fer més exàmens
i millorar la nota. 

En total hi ha exàmens de 35 matèries diferents. 

El primer examen de la selectivitat
és el de Llengua Castellana i Literatura. 

Els resultats dels exàmens es publicaran
el dia 23 de juny de 2026.

 

El Pallars es prepara per a la temporada de falles

Dia 9 de juny de 2026
 

La falla major d'Alins cremant després de l'arribada dels fallaires. Foto: TGE


Les falles és una festa tradicional al Pirineu.

Els fallaires baixen per la muntanya 
amb unes torxes de foc
que es diuen falles.

Les falles marquen l’arribada de l’estiu.
La temporada de falles comença el mes de juny.

Els primers pobles a baixar falles són
Sort i la Pobla de Segur.

El calendari de falles al Pallars 

- 13 de juny: Sort
Sort celebra la baixada de falles
des de fa 7 anys.
La tradició es va recuperar l’any 2018.

La festa uneix diferents pobles 
de la Vall d’Àssua i del Batlliu.

Els fallaires es troben al voltant
d'una gran falla major.

- 17 de juny: la Pobla de Segur
A la Pobla,
les falles se celebren durant la festa
de la Mare de Déu de Ribera.

Els fallaires preparen les seves torxes
amb fusta i tea.

La tradició existeix des de l’any 1950. 

- 23 de juny: Isil, Alins i Espot
La nit de Sant Joan,
els pobles d'Isil, Alins i Espot
celebraran les seves falles.

Les falles d'Isil i Alins
són de les més conegudes
i amb més participació de tot el Pallars.

A Alins, els fallaires baixaran amb les falles
des del Botanal i l'ermita de Sant Quirc.

A Isil, els fallaires baixaran des del Faro.

El recorregut dels dos pobles
acaba a la plaça del poble
on hi ha la Falla Major.

Els fallaires encendran la Falla Major
abans de començar la festa.

A Espot,
els fallaires també celebraran
la baixada de falles
durant la nit de Sant Joan.

- 27 de juny: València d’Àneu i Llavorsí
València d'Àneu celebra les falles
prop de la festa de Sant Pere.

La tradició es va recuperar
a principis dels anys 1980.

Els fallaires baixen amb unes falles 
fetes amb un tronc d'avellaner o de bedoll
que mesura 1 metre. 

Llavorsí també celebrarà les falles el 27 de juny.
Ja fa 2 anys que celebren aquesta festa. 

Els fallaires baixaran
des del mirador del Burganàs.

El recorregut passa per un camí
que es va arreglar l'any 2024.

- 4 de juliol: Alós d’Isil
Alós d'Isil celebrarà les falles el dia 4 de juliol.

La gent del poble va recuperar aquesta tradició 
i també uns balls tradicionals.
Per exemple: el ball pla o l’esquerrana d’Alós. 

Les falles ajuden a mantenir la identitat 
i les tradicions locals.

- 11 de juliol: la Guingueta d’Àneu
La Guingueta d'Àneu celebrarà les falles
el dia 11 de juliol.

Seran les últimes falles de la temporada
al Pallars.

La festa coincideix
amb la festa major del poble.

Molts veïns i visitants participen
en aquesta celebració.

 
AMB EL SUPORT DE:

    
 

Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació