IMPORTANT:
Recomanem llegir les notícies de la secció
Fem-ho fàcil des de l'ordinador
perquè el format s'ajusta a les pautes de Lectura Fàcil.
En cas de fer-ho des del mòbil, cal posar-lo en format horitzontal.
Hi ha moltes truites als rius Segre
i Noguera Pallaresa
Dia 28 de maig de 2026
Dos exemplars de truita de riu a la Noguera Pallaresa. Foto: Departament d'Agricultura
La Generalitat de Catalunya ha publicat una eina
per conèixer on viuen les truites de riu
i quants exemplars hi ha als rius de Catalunya.
Aquesta eina és interactiva
i dona informació sobre les truites.
Les truites viuen en diversos rius.
Per exemple, el Noguera Pallaresa,
el Segre, el Noguera Ribagorçana,
el riu Llobregat i el Ter.
Els rius Noguera Pallaresa i Segre tenen moltes truites.
La nova eina utilitza 2 mesures:
la densitat i la biomassa.
La densitat es refereix al nombre de truites
que hi ha al riu.
La biomassa calcula el pes de les truites.
Aquestes dades ajuden a saber
la qualitat de l’aigua i la quantitat d’aliment.
També explica l’impacte de les persones
en la població de truites
i de quina manera es poden protegir els rius.
Les dades sobre l’estat dels rius
i les truites han variat els últims anys.
L’any 2016 hi havia molta biomassa.
Els anys 2017 i 2019 també tenen valors alts.
Els anys 2018, 2020 i 2024 tenen valors més baixos.
Els anys 2016, 2017, 2019 i 2021
hi havia moltes truites als rius.
Però l’any 2022 i 2024,
va baixar molt el nombre de truites.
Per exemple,
el 2016 hi havia més de 20.000 truites per hectàrea.
En canvi, 2024 el nombre va baixar gairebé a la meitat.
Els rius amb més truites són el Segre
i el Noguera Pallaresa.
L’any 2021, aquests rius tenien més de 5.000 truites
Hi ha diferents mides de truites.
La majoria són molt petites.
La Pobla de Segur estrena una nova escultura
Dia 29 de maig de 2026
Detall de l'escultura instal·lada al cim de Santa Magdalena. Foto: ACFPPS
La Pobla de Segur estrena una nova escultura
per homenatjar la festa de les falles.
L’Associació Cultural de Fallaires
i Pubilles de la Pobla de Segur
ha instal·lat l’escultura
a la muntanya de Santa Magdalena.
El cim d’aquesta muntanya és un lloc important
per a l’associació.
Els fallaires es reuneixen aquí
abans de baixar al poble.
Baixen les falles quan es fa de nit.
La nova escultura és de metall
i té forma de silueta.
És una escultura buida.
A través de l’escultura es poden contemplar les vistes
de la Pobla de Segur i de la vall.
La gent pot pujar a la muntanya
i gaudir d’aquest mirador.
Isaias Sánchez, soci de l’associació,
ha pagat aquesta escultura.
L’escultura uneix l’art, el paisatge i la tradició.
La festa de les falles se celebra cada any
el dia 17 de juny.
Denuncien guies furtius als rius del Pallars
Dia 1 de juny de 2026
Control dels Agents Rurals a la Noguera Pallaresa, en imatge d'arxiu. Foto: Agents Rurals
El sector de la pesca ha denunciat
que hi ha guies de pesca il·legals
al riu Noguera Pallaresa.
Molts d’aquests guies son estrangers,
sobretot venen de França.
El problema és que hi ha massa pesca
i això pot fer mal als peixos i al riu.
Quan en un lloc s’hi pesca massa
hi ha sobreexplotació.
Els guies il·legals no compleixen la normativa
i treballen sense permís i sense assegurança.
Això també passa en altres rius.
Per exemple, el riu Ter ha sofert molts danys
pel mateix problema.
El sector pesquer denuncia
que hi ha poca vigilància.
Diuen que el problema
es dona sobretot durant les tardes i el vespre.
El sector demana més control,
més inspeccions i sancions més dures
contra els guies il·legals.
També volen que els guies
facin formació més específica i obligatòria
en centres autoritzats.
L’equip infantil del Club Futbol Sala Tremp
ha pujat de categoria
Dia 2 de juny de 2026
Jugadors i entrenador celebrant amb les famílies l'ascens aconseguit. Foto: FCF
El Club Futbol Sala Tremp ha aconseguit un gran èxit.
L’equip infantil ha pujat a la Divisió d’Honor Infantil.
Aquesta és la categoria més alta.
El Tremp va pujar de categoria
després de guanyar a l’equip d’Alcanar
per 3 gols a favor i 2 en contra.
El partit va tenir lloc a Palamós.
Va ser un partit intens i molt igualat.
No es va aconseguir el desempat fins al final.
El Club Futbol Sala Tremp està orgullós de la victòria.
També han explicat
que serà difícil jugar la temporada que ve
a la nova categoria.
Alguns jugadors actuals
deixaran de ser de la categoria infantil.
Per això necessitaran més jugadors
per completar l’equip.
El mes de maig arriba a temperatures rècord
al Pallars
Dia 2 de juny de 2026
Una dona es protegeix de la calor mentre camina, en imatge d'arxiu. Foto: R. Segura / ACN
Els últims dies de maig,
Catalunya va viure una calor molt intensa.
Al Pallars, aquesta calor va ser espectacular.
Els termòmetres van registrar 6 rècords de temperatura.
Les estacions de Sort, Tírvia, Bonabé
i Montsec d’Ares van tenir la temperatura màxima
més alta en un mes de maig.
Per exemple, Sort va superar els 34 graus.
La Pobla de Segur i Bonabé van registrar
les temperatures més altes durant la nit
en un mes de maig.
Per exemple, la Pobla va arribar a més de 18 graus
durant la nit.
També hi va haver temperatures molt altes durant tot el dia.
A Tremp, la Pobla de Segur i Sant Romà d’Abella
les temperatures van superar els 35 graus.
Arreu de Catalunya,
es van registrar temperatures rècord
en 66 estacions meteorològiques.
Per exemple, a Vinebre, a la comarca de Ribera d’Ebre,
es va arribar gairebé als 40 graus.
És la temperatura més alta registrada a Catalunya
en un mes de maig.
AMB EL SUPORT DE:
Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!
A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.
Subscriu-t'hi