Dilluns, 22 de juny de 2026
Fem-ho fàcil

Les notícies més destacades del 23 al 29 d'abril en Lectura Fàcil

Suplement setmanal de Pallars Digital i Alba Jussà amb el suport de la Diputació de Lleida

Pallars Digital Pallars Digital Pallars | 2 de maig de 2026 a les 10:37


 IMPORTANT:
Recomanem llegir les notícies de la secció Fem-ho fàcil des de l'ordinador 
perquè el format s'ajusta a les pautes de Lectura Fàcil.
En cas de fer-ho des del mòbil, cal posar-lo en format horitzontal. 
 

Tremp inaugura una nova escola bressol

Dia 23 d'abril de 2026
 

Imatge de la inauguració del nou centre a Tremp. Foto: Ajuntament de Tremp


Tremp ha inaugurat el nou espai
de l’escola bressol L’Estel. 
A l’acte hi han anat famílies i veïns. 

L’escola està al carrer Tarragona,
al costat de l’escola pública Valldeflors.

L’edifici és més gran, modern i accessible.
Aquest espai respon a les necessitats 
dels infants i les famílies.

Gràcies al canvi d’espai, 
l’escola bressol tindrà 41 places:
- 8 places per a nadons de 4 a 12 mesos
- 13 places per a infants d’1 a 2 anys
- 20 places per a infants de 2 a 3 anys

Les obres del nou edifici han costat 
més de 380.000 euros.
Una part dels diners venen d’Europa
i la resta ho paga l’Ajuntament de Tremp.

 

El Parlament vol millorar les urgències
de Sort i Pont de Suert

Dia 24 d'abril de 2026
 

Imatge del CAP de Sort. Foto: TGE


El Parlament de Catalunya vol millorar l’atenció sanitària
de Sort i el Pont de Suert.

Vol que els Centres d’Atenció Primària (CAP)
es transformin en Centres d’Urgències d’Atenció Primària (CUAP). 

Els CUAP són centres de salut 
que poden obrir moltes hores,
entre 12 i 24 hores al dia. 

Aquest canvi donarà atenció urgent a les persones 
que viuen al Pallars Sobirà i a l’Alta Ribagorça.

Ara, quan hi ha una urgència, 
moltes persones han d’anar a hospitals llunyans.
Per exemple, han d’anar a Tremp o a Vielha.

El viatge pot durar uns 40 minuts.
Les carreteres són de muntanya i sovint fa mal temps.
Aquest canvi vol evitar aquests desplaçaments llargs.

Per obrir els nous CUAP calen més professionals sanitaris, 
recursos tècnics i una organització nova.

Això permetria donar atenció urgent 
de manera continuada.

La proposta ja ha estat aprovada pel Parlament.

Ara el Govern de Catalunya ha de decidir 
si la posa en marxa.

 

Sant Jordi té molt èxit al Pallars Jussà

Dia 24 d'abril de 2026
 

Lectors consultant llibres en una parada a la rambla Doctor Pearson de Tremp. Foto: Jordi Ubach


El Pallars ha viscut un Sant Jordi amb molta participació.
Els carrers s’han omplert de llibres i roses.

Moltes persones han sortit a comprar i passejar
perquè ha fet molt bon temps. 

Els llibres d’autors del Pallars han estat els més venuts.
Les persones del territori valoren
els llibres i autors propers.

També han agradat llibres sobre història, 
tradicions o territori.

Els llibres locals més venuts per a adults són:
- Regresión, de Lluna Iglesias
- La Màquina i la Boira, d’Albert Farré
- L’any del gel, de Glòria Tomàs
- Els crims de la mel, de Pep Coll

També destaquen llibres sobre territori i història:
- Àssua. El món en una vall, de Marta Lluvich. 
- Oli de muntanya, de Xavier Tarraubella i Laureà Pagarolas
- El biberón de la quinta, de Joan Corominas

També s’han venut llibres d’autors coneguts de fora del Pallars.
Alguns exemples són:
- Crispetes de matinada, de Regina Rodríguez
- Després del naufragi, d’Albert Sánchez Piñol
- Cuines Pim Pam, d’Arnau París

Els infants també han comprat llibres.
Un llibre destacat és La colla, de Montse Milan.
El llibre té il·lustracions d’Eva Cañadas.

Les llibreries fan una valoració molt positiva.
Hi ha hagut bones vendes.
El sector del llibre té bones perspectives.

 

La Pobla de Segur estrena la nova biblioteca pública

Dia 27 d'abril de 2026
 

La consellera Hernández i l'alcalde, Marc Baró, inaugurant la biblioteca. Foto: Cultura


La Pobla de Segur té biblioteca des de 1959.
L’any 1997 la biblioteca va passar a ser municipal.
Amb els anys, el servei ha anat millorant.

L’abril del 2026, 
La Pobla de Segur ha inaugurat 
una nova biblioteca mes gran i més moderna.
Té una superfície de més de 450 metres quadrats.

A l’acte hi ha assistit la consellera de Cultura
Sònia Hernández.

L’edifici té 2 espais connectats entre ells,
i s’hi pot entrar per l’avinguda Madrid 
o l’avinguda Catalunya.

Les obres han costat més de 2 milions d’euros.
Els diners venen de l’Ajuntament de La Pobla de Segur,
el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya
i de la Diputació de Lleida.

La biblioteca forma part del Sistema de Lectura Pública 
de Catalunya (SLPC).

L’SLPC ofereix molts serveis, com préstec de llibres, 
accés a llibres digitals o activitats de lectura.

 

El Pallars celebra l’any Vigo aquest 2026

Dia 28 d'abril de 2026
 

Imatge de la presentació a la Biblioteca de Sort. Foto: Biblioteca de Sort


Fa 100 anys va morir Enric Vigo, 
un fuster i músic pallarès.

L’any 1912, 
Enric Vigo va recollir danses 
i cançons tradicionals en un llibre anomenat:
Records de les danses antigues de la meva terra. 

El llibre inclou partitures, 
lletres i esquemes de balls
com La morisca, el Ball pla i l’Indiot. 

El llibre de Vigo és un tresor cultural
perquè recull danses 
que formen part de la cultura del Pallars.

Ignasi Ros és l’historiador 
que va recuperar l’obra de Vigo l’any 2020. 

El divendres 24 d’abril,
es va fer un acte a Sort
per recordar a Enric Vigo
i presentar el seu llibre. 

Durant l’acte, Job Roig va tocar algunes danses de Vigo
amb el flabiol, la tarota i l’acordió.

La tarota és un instrument de vent de la família dels oboès.
Durant el 2026, 
es celebraran més actes, xerrades,
exposicions i tallers per tot el territori
per donar a conèixer Enric Vigo 
i les seves danses i cançons.

 
AMB EL SUPORT DE:

    
 

Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació