Dimecres, 17 de juny de 2026
Fem-ho fàcil

Les notícies més destacades del 2 al 8 d'abril en Lectura Fàcil

Suplement setmanal de Pallars Digital i Alba Jussà amb el suport de la Diputació de Lleida

Pallars Digital Pallars Digital Pallars | 10 d'abril de 2026 a les 16:47


 IMPORTANT:
Recomanem llegir les notícies de la secció Fem-ho fàcil des de l'ordinador 
perquè el format s'ajusta a les pautes de Lectura Fàcil.
En cas de fer-ho des del mòbil, cal posar-lo en format horitzontal. 
 

El Pallars Jussà reforça el sistema porta a porta

Dia 2 d'abril de 2026
 

imatge de la sessió plenària d'aquest dimecres. Foto: CCPJ


El Consell Comarcal del Pallars Jussà 
ha aprovat l’ordenança del porta a porta. 

Una ordenança és una normativa 
que explica com funciona un servei públic.
La decisió es va prendre 
dimecres 1 d’abril de 2026 en un ple comarcal.

Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) 
i Partit Socialista de Catalunya (PSC) hi van votar a favor.
Junts hi va votar en contra.

Junts ha explicat el seu vot negatiu.
Junts considera que falten passos administratius
i que no s’ha consultat a la població.

Junts també ha criticat les multes previstes 
a qui no recicli bé.  
A més, ha demanat un calendari oficial del servei.

El Consell Comarcal ha defensat el sistema porta a porta.
Expliquen que hi ha estudis tècnics 
que demostren que funciona 
i que s’adapta a la comarca.

A més, el servei preveu ajuda per a persones vulnerables.
Per exemple, gent gran o persones amb mobilitat reduïda.

El Consell Comarcal ha rebut 48 queixes 
o millores de l’ordenança 
durant la fase d’al·legacions.

D’aquestes 48 queixes,
el Consell n’ha descartat 46
que qüestionaven el model del porta a porta. 

La fase d’al·legacions és un període de temps
en què les persones, empreses o entitats 
poden llegir una norma i enviar opinions, 
propostes o queixes abans que sigui definitiva.
El text final de l’ordenança 
ha incorporat 2 canvis tècnics.

Les empreses poden triar 
fer la gestió dels residus
a través d’una empresa privada. 

En aquest cas, no necessiten autorització per fer-ho.
Hauran de presentar una documentació
per demostrar com fan la gestió dels residus.

Als edificis amb diversos pisos, 
la responsabilitat de què el porta a porta funcioni 
serà de la comunitat de veïns.
Això passarà si no es pot saber qui ha comès la infracció.

 

El Pallars tanca una Setmana Santa
amb molts visitants i una temporada d’esquí històrica

Dia 7 d'abril de 2026
 

Dos esquiadors a un telecadira de Port Ainé el passat gener. Foto: J. Borràs / ACN


La temporada d’hivern al Pallars
s’ha acabat per Setmana Santa. 

Aquest any han vingut molts visitants a esquiar, 
fer activitats d’aventura i de muntanya. 
Els hotels i allotjaments han tingut molta feina.
De cada 10 allotjaments, 8 estaven plens. 

Les estacions d’esquí gestionades 
per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC)
han tancat una temporada excepcional. 

Aquest ha sigut el primer any 
que el conjunt d’estacions 
han rebut més d’1 milió de visitants. 

L’estació de Port Ainé ha obert tota la temporada.
Ha rebut més de 120.000 visitants
i ha tingut més de 3 metres de neu acumulada. 

Port Ainé és l’estació d’esquí de referència al Pallars
pels esquiadors de freeride

El freeride és una modalitat d’esquí
que es fa fora de les pistes marcades.
La persona baixa per zones amb neu natural.
Aquest any han celebrat 2 competicions freeride:
la Freenight i la Betula.

Fa 10 anys que es fa la Betula. 

L’estació d’Espot Esquí també ha pogut obrir
tota la temporada i s’ha consolidat 
com una estació familiar i de competició. 

Aquest any han fet la Copa Espanya d’esquí de muntanya
i també el circuit català de freeride júnior.

Espot ha rebut més de 80.000 visitants
i ha tingut gairebé 3 metres de neu acumulada.

Tavascan ha tingut una temporada diferent.
L’estació no ha pogut oferir esquí alpí
perquè el telecadira està pendent de revisió.

L’estació ha ofert activitats de muntanya 
i esquí nòrdic.

L’esquí nòrdic és una modalitat d’esquí
que es fa en terrenys plans o amb poca pendent.


L’Ajuntament de Lladorre 
dona les gràcies a tots els visitants
i ha explicat que l’any vinent vol recuperar
tots els serveis de l’estació.

L’estació de Baqueira Beret ha viscut 
la segona millor temporada de la seva història.
L’estació ha superat el milió de visitants.

Aquest Dilluns de Pasqua, 
les estacions han tancat la temporada.
L’hivern ha tingut molta neu i molts visitants.

Les 11 estacions del Pirineu de Lleida 
han venut 95.000 forfets durant la Setmana Santa.

 

Sort redueix l’impost de pisos de lloguer social

Dia 7 d'abril de 2026
 

El poble de Sort, en imatge d'arxiu. Foto: Ajuntament de Sort


L’Ajuntament de Sort ha reduït a la meitat 
l’Impost sobre Béns Immobles (IBI). 

La mesura va començar l’any 2025,
i aquest any afectarà 56 habitatges de lloguer social.

L’Impost sobre Béns Immobles (IBI) és un impost 
que paguen els propietaris per tenir un pis o una casa.
Aquests diners ajuden als municipis a fer el manteniment
dels carrers o dels serveis del municipi.
Aquesta reducció és per a propietaris 
que lloguen el seu habitatge 
a través de la Borsa de Lloguer Social.

La borsa la gestiona l’Oficina d’Habitatge
del Consell Comarcal del Pallars Sobirà. 

La Borsa de Lloguer Social és un servei gratuït
que posa en contacte propietaris i llogaters. 
Ofereix lloguers a preus assequibles
i seguretat per als propietaris. 

L’objectiu de la mesura és augmentar 
els pisos de lloguer social disponibles
per facilitar l’accés a l’habitatge. 
El Consell Comarcal ha fet una valoració positiva
perquè molts propietaris han respost bé a la iniciativa.
Cada any hi ha més habitatges inscrits a la borsa.

 

L’acadèmia militar de Talarn tindrà nou director

Dia 8 d'abril de 2026
 

Pérez Díaz, a la dreta, substitueix Rodríguez Gallo, a l'esquerra, amb Crespín al centre. Foto: Govern espanyol


Antonio Pérez Díaz serà el nou coronel director 
de l’acadèmia militar de Talarn.
Ell substituirà Ángel Rodríguez Gallo.

Un coronel és un càrrec militar de responsabilitat.
Rodríguez Gallo ha ocupat el càrrec durant 3 anys.
El canvi es farà divendres 10 d’abril de 2026
a la mateixa acadèmia.

El dimecres 8 d’abril, 
tots dos han anat a la Subdelegació 
del Govern espanyol a Lleida.
Allà els ha rebut José Crespín.

La trobada ha servit 
per agrair la feina feta a Rodríguez Gallo
i per donar la benvinguda a Antonio Pérez Díaz.

Crespín li ha desitjat molta sort en la nova etapa.

Segons José Crespín, 
l’acadèmia és molt important per al Pallars Jussà.

L’acadèmia forma professionals militars
però també ajuda l’activitat social 
i econòmica de la comarca.

La subdelegació i l’acadèmia continuaran col·laborant
per beneficiar el territori i la població.
Durant la visita a Lleida, Pérez i Gallo 
també han visitat la Guàrdia Urbana.
Allà els ha rebut la tinent d’alcalde de la ciutat,
Cristina Morón.

 

Signen un acord per cuidar i dinamitzar 
les esglésies de les Valls d’Àneu

Dia 8 d'abril de 2026
 

Els signants s'han fotografiat un cop ratificat l'acord. Foto: Bisbat d'Urgell


El Bisbat de la Seu d’Urgell ha signat un acord
per conservar i millorar les esglésies de les Valls d’Àneu.

Hi ha 40 esglésies.
Totes tenen un gran valor històric, 
arquitectònic, artístic i espiritual.

El document l’han signat diferents alcaldes
i responsables d’equipaments culturals de les Valls d’àneu,
rectors i representants del Bisbat. ument l’han aprovat i signat: 

Joan Ganyet, de la Generalitat de Catalunya,
també ha assistit a l’acte.

Ha destacat la importància de treballar junts 
per protegir millor el patrimoni.

El patrimoni és el conjunt de coses antigues i importants 
per la cultura i la història d’un poble o país.
L’acord ha creat una comissió mixta
que es reunirà 1 cop l’any.
La comissió s’encarregarà de coordinar 
el manteniment de les esglésies.

També promourà activitats culturals, socials i artístiques.

L’acord equilibra turisme i cultura 
amb la conservació dels espais.

Les esglésies continuaran sent espais de culte 
per al veïnat dels pobles.
S’hauran de respectar les misses
i les celebracions religioses. 

El bisbe Josep-Lluís Serrano 
vol que es treballi conjuntament
perquè la població pugui gaudir del patrimoni. 

El bisbe ha subratllat 
que cal cuidar el patrimoni 
per a les futures generacions.

 
AMB EL SUPORT DE:

    
 

Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació