Dilluns, 11 de maig de 2026
fem-ho fàcil

Les notícies més destacades del 12 al 18 de març en Lectura Fàcil

Suplement setmanal de Pallars Digital i Alba Jussà amb el suport de la Diputació de Lleida

Pallars Digital Pallars Digital Pallars | 22 de març de 2026 a les 11:43


 IMPORTANT:
Recomanem llegir les notícies de la secció Fem-ho fàcil des de l'ordinador 
perquè el format s'ajusta a les pautes de Lectura Fàcil.
En cas de fer-ho des del mòbil, cal posar-lo en format horitzontal. 
 

El govern estudia si el Pallars té minerals importants

Dia 13 de març de 2026
 

Interior d'una mina de potassa del Bages en una imatge d'arxiu. Foto: N. Escolà / ACN


El govern d’Espanya presenta un nou pla miner.

El pla estudia els recursos de minerals del Pallars,
perquè hi ha possibilitat que n’hi hagi d’importants. 

Al Pallars hi pot haver: plom, zinc, coure,
wolframi i cobalt. 
Aquests minerals són útils per a la tecnologia
o per material de defensa. 

La Unió Europea vol conèixer on hi ha aquests minerals
per no comprar-los a altres països de fora d’Europa. 

El wolframi és un material molt valorat.
S’utilitza en electrònica de precisió.

A França hi ha mines importants de wolframi.
Aquestes mines poden continuar cap al Pallars.
Algunes empreses ja estudien aquesta opció.

Buscar minerals és un procés llarg
i pot durar més de 10 anys.
Només 1 de cada 1.000 casos acaba en una mina activa.

Algunes persones veuen la mineria com una oportunitat.
La mineria pot crear llocs de treball
i pot evitar que la gent marxi del territori. 

Altres persones tenen dubtes.
La mineria pot afectar el medi ambient.
Les normes ambientals actuals són molt estrictes.

El govern preveu invertir més de 180 milions d’euros
en investigar el subsòl.
Ho farà amb drons i satèl·lits.

El subsòl és la part de terra que està sota la superfície.
Un dron és un aparell que vola sense pilot dins.

 

L'Hospital del Pallars i Lleida 
faran servir drons per al transport sanitari

Dia 5 de març de 2026
 

La consellera Pané ha assistit al primer vol sanitari del dron. Foto: M. Lluvich / ACN


L’Hospital Arnau de Vilanova de Lleida 
i l’Hospital Comarcal del Pallars de Tremp
utilitzaran drons per transportar material sanitari, 
medicaments, mostres biològiques o bosses de sang.

Aquest és un projecte nou a Catalunya,
i començarà a l’estiu. 

El servei de transport amb drons 
ajudarà a les zones rurals i de muntanya. 

El temps de viatge serà més curt.
Abans el viatge era d’1 hora i 15 minuts
i ara durarà uns 40 minuts.

Els drons contaminen menys,
redueixen gairebé totes les emissions de CO2.
A més, el material sanitari arribarà en millor estat.

Amb aquest projecte la Generalitat
ha identificat 10 zones on fer servir
els drons entre hospitals. 

S’està estudiant crear noves rutes que connectin
Tremp amb Sort i Vielha.

 

Busquen l’Ares, una jove de Tremp

Dia 16 de març de 2026
 

Cartells per trobar l'Ares, desapareguda el passat dia 7. Foto: Cedida


Els Mossos d’Esquadra busquen l’Ares,
una jove de 17 anys de Tremp.

El dia 7 de març va ser l’últim cop
que la van veure. 

L’Ares va marxar d’un centre terapèutic
de l’Hospital Sant Joan de Déu, a Lleida.

La família està angoixada
perquè no saben on està
i no porta telèfon mòbil.

Els familiars i amics de l’Ares han compartit imatges
i anuncis de la desaparició
en diferents punts de la ciutat de Lleida.

Demanen que qualsevol persona
que la vegi o sàpiga alguna cosa
es posi en contacte immediatament amb la família, 
emergències o els Mossos d’Esquadra. 

El telèfon d’emergències és el 112
i el de contacte familiar el 630 919 591.

 

Uns esquiadors graven una ossa amb 2 cadells
a la muntanya de Tavascan

Dia 18 de març de 2026
 

Petjades d'ossos a la neu a Tavascan. Foto: Cedida


Una parella d’esquiadors han gravat una ossa
amb els seus 2 cadells.

Al vídeo es veuen els ossos corrent
pel cim de la muntanya de Tavascan,
a la zona de l’estació d’esquí. 

Els treballadors també han pogut veure petjades
dels ossos a la neu.

A la primavera,
els ossos es desperten de la hibernació
i ja es deixen veure. 

La hibernació és el període en què els animals 
dormen o descansen durant l’hivern.
Durant aquest temps, menjen poc i el seu cos 
funciona més lentament.
L’abril de l’any passat,
al Pirineu català hi havia 47 ossos.

Durant l’any 2024 es calcula
que van néixer uns 10 cadells.

 

Mor un excursionista per una allau al Pallars

Dia 18 de març de 2026
 

Imatge del dispositiu de rescat amb l'allau i el ferit al fons. Foto: Bombers


Un excursionista ha mort 
després de quedar atrapat per una allau.
L’home tenia 37 anys i era de Torelló (Osona).

L’accident va passar el dilluns 16 de març 
entre el coll de Bassiero i l’Estany Gelat 
al municipi d’Alt Àneu (Pallars Sobirà). 

En aquesta zona hi havia perill d’allaus,
el nivell era de 3 sobre 5.
Aquest nivell indica perill important. 

En el rescat hi van participar:
- 2 helicòpters del Grup de Recolzament d’Actuacions Especials (GRAE) dels Bombers de la Generalitat. 
- el Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM).
- i els Pompièrs d’Aran (Bombers de la Vall d’Aran).

L’home estava en estat crític
i el van traslladar amb helicòpter 
a l’Hospital Vall d’Hebron de Barcelona.

L’home va morir a l’hospital.
Els metges no van poder fer res la seva vida.
Fa 1 mes, hi va haver un altre accident.
Un esquiador va quedar atrapat per una allau.
Aquest accident va passar a la Vall de Cardós.
L’home va tenir ferides en una cama.

 
AMB EL SUPORT DE:

    
 

Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació