Dimarts, 12 de maig de 2026
fem-ho fàcil

Les notícies més destacades del 4 al 10 de desembre en Lectura Fàcil

Suplement setmanal de Pallars Digital i Alba Jussà amb el suport de la Diputació de Lleida

Pallars Digital Pallars Digital Pallars | 13 de desembre de 2025 a les 09:21


 IMPORTANT:
Recomanem llegir les notícies de la secció Fem-ho fàcil des de l'ordinador 
perquè el format s'ajusta a les pautes de Lectura Fàcil.
En cas de fer-ho des del mòbil, cal posar-lo en format horitzontal. 
 

El llibre «Pedra de tartera» de Maria Barbal
compleix 40 anys

Dia 4 de desembre de 2025
 

Maria Barbal i Áurea López, autores del llibre. Foto: P. Francesch / ACN


L’editorial Columna celebra els 40 anys
de la publicació del llibre “Pedra de tartera”,
de Maria Barbal.

Ho han celebrat amb la publicació
d'una nova edició.
Aquesta té dibuixos d’Áurea López
i el guió d’I. L. Escudero.

Maria Barbal explica que la novel·la il·lustrada
permet veure millor els personatges:
les seves cares, les seves emocions,
els llocs on viuen i els espais de les cases
com les cuines o el foc.

Maria Barbal diu que el llibre manté la seva força
perquè parla de la memòria històrica.

L’escriptora espera 
que les persones que llegeixen còmics
s’interessin per la història.

També vol explicar què vol dir viure una guerra
i una postguerra a partir d’una història
d’una família del Pallars.

La il·lustradora Áurea López explica
que va tenir una dificultat:
buscar informació del Pallars de l’any 1915.

López diu que el Pallars del 1915
no és igual que la Barcelona del 1915.
Tampoc hi havia moltes fotografies
del dia a dia de la gent.
Aquesta informació era molt important per a ella.

Per això va anar a l’Arxiu Comarcal del Pallars Jussà.
Allà va buscar documents i de vegades feia preguntes
que no podien respondre.

La història té com a protagonista
una dona pallaresa que es diu la Conxa
La Conxa parla de la seva vida quan ja és gran.
Són com unes memòries.
Hi ha 3 etapes importants de la vida de la Conxa.

López diu que al principi imaginava la Conxa
com una persona tendra.
El més difícil per a ella va ser dibuixar la Conxa
quan es fa gran.

Durant el procés de creació,
López treballava sola.
Però feia preguntes a Maria Barbal
quan un dubte no sortia al llibre
ni als documents.

La presentació del llibre il·lustrat
va ser el divendres 5 de desembre
a la Biblioteca Maria Barbal de Tremp.

El llibre original té unes 70 edicions diferents.
El llibre s’ha traduït a 18 llengües.
També ha venut més de 500 mil llibres.
A més, té 2 versions teatrals:
una de Joaquim Vilà Folch
i una altra de Marc Rosich.

 

El Pallars guanya habitants 
però els pobles petits perden veïns

Dia 9 de desembre de 2025
 

La Pobla de Segur lidera el creixement de població al Pallars. Foto: Ajuntament de la Pobla de Segur


Les dades del cens mostren que el Pallars ha guanyat 
més de 270 habitants aquest any.
Ara hi viuen 20.985 persones.
Al Pallars Jussà hi ha 13.653 habitants.
Al Pallars Sobirà hi ha 7.332 habitants.

Un cens és un recompte de persones 
que viuen en un lloc concret, 
com un poble, una comarca o un país.

Gràcies al cens, les administracions 
poden planificar serveis com escoles, 
hospitals o transports.
Al Pallars Jussà han arribat 220 habitants nous.
Al Pallars Sobirà n’han arribat 54.

Els pobles propers a capitals comarcals 
com Tremp, Sort o la Pobla de Segur creixen més.
Tenen més serveis i bones comunicacions.

Els pobles amb menys de 200 habitants, 
continuen perdent població.

Els municipis del Pallars Jussà 
que més població han guanyat són:
La Pobla de Segur, Salàs del Pallars, 
Talarn i Senterada. 

I els que més n’han perdut són: 
Castell de Mur, Sant Esteve de la Sarga, 
Torre de Capdella i Sarroca de Bellera. 

Els municipis del Pallars Sobirà
que han guanyat més població són: 
Vall de Cardós, Llavorsí, Baix Pallars i Sort. 

Els que més n’han perdut són: 
Farrera, Tírvia i Lladorre. 

A Catalunya hi viuen més de 8 milions de persones.

 

La Pobla de Segur demana un pla 
d’energies renovables més just al Pallars Jussà

Dia 10 de desembre de 2025

L’alcalde de la Pobla de Segur, Marc Baró, 
ha escrit un article per demanar al Govern 
que canviï el pla d’energies renovables al Pallars Jussà.

Vol que es busquin alternatives amb energia de l’aigua.
També vol que l’energia renovable 
es reparteixi de manera justa i equilibrada.

L’alcalde diu que les energies renovables són importants,
però no es poden fer a qualsevol preu.
El Pallars no vol tornar a ser castigat 
amb més infraestructures.

El Pallars Jussà ja té preses, canals 
i línies d’alta tensió.
Aquestes infraestructures generen energia neta 
per tot Catalunya.
Segons Baró, és injust posar noves infraestructures 
en un territori que ja ha donat molt.

Barcelona i altres zones grans 
són les que es beneficien més de l’energia 
que produeix el Pallars.

El Govern vol instal·lar plaques fotovoltaiques
i també aerogeneradors.
Tot això ocuparia més de 800 hectàrees 
al Pallars Jussà i al Pallars Sobirà.

Marc Baró proposa: 
- Una central reversible nova
al costat de la central de Sallente-Estany Gento.
- Netejar i gestionar sediments dels pantans
per recuperar capacitat d’embassament.
- Posar turbines petites als embassaments
per aprofitar millor la força de l’aigua.

Aquest pla d’energies renovables
entra dins un projecte que es diu PLATER. 
Aquest és un pla del Govern 
per ordenar les energies renovables a Catalunya.

Serveix per organitzar l’energia solar 
amb plaques fotovoltaiques i l’energia del vent 
amb aerogeneradors.

 

Una avaria atura el telecadira principal de Port Ainé

Dia 10 de desembre de 2025
 

A la dreta el telecadira Jet Cim i a l'esquerra el Pic de l'Orri. Foto: FGC


El telecadira principal de Port Ainé
es diu Jet Cim.
Aquest dimarts no ha pogut funcionar
perquè s’hi ha trobat una avaria
durant la revisió que es fa cada dia.

Els tècnics de Ferrocarrils de la Generalitat
estan revisant el problema.
Volen arreglar-lo aviat
i garantir totes les mesures de seguretat.

L’estació ha posat en marxa un altre telecadira:
el Pic de l’Orri, amb tres places.
Així, els esquiadors poden arribar 
a la part alta de l’estació.
FGC no sap encara quan podrà reobrir 
el telecadira Jet Cim.

El Jet Cim és un telecadira modern.
Té 6 places i uneix la zona de l’Hotel Port Ainé
amb el punt més alt de l’estació,
a més de 2.400 metres d’altitud.
Es va inaugurar l’any 2005.

No és l’únic telecadira amb problemes
a les estacions del Pallars.
A Tavascan, l’únic telecadira
no ha pogut obrir aquesta temporada
perquè l’estació no pot pagar
la revisió obligatòria.

El Govern ha anunciat
un ajut de 500.000 euros
per garantir el futur de l’estació de Tavascan.

 

Mascareta obligatòria en centres de salut, 
hospitals i residències per frenar la grip

Dia 10 de desembre de 2025
 

Una dona amb una mascareta Foto: M. Aladern / ACN


A Catalunya torna a ser obligatori portar mascareta
en llocs on es cuida la salut de les persones.
La mesura s’aplica perquè els casos de grip
i altres infeccions respiratòries
han pujat molt durant els últims dies.

La grip d’aquest hivern s’ha avançat
quatre setmanes respecte d’altres anys.

Has de portar mascareta si tens 6 anys o més
i entres a un dels llocs següents:
- Centres d’atenció primària (CAP).
- Hospitals.
- Centres d’atenció intermèdia.
- Centres de salut mental.
- Residències de gent gran.
- Centres residencials
per a persones amb discapacitat.

Han de portar mascareta
les persones que hi treballen,
els pacients i les persones que visiten familiars o amics.
Les persones ingressades
no han de portar mascareta dins de la seva habitació.

Hi ha persones que no han de portar mascareta:
- Persones amb malalties respiratòries
que empitjoren amb mascareta.
- Persones que, per la seva discapacitat o dependència,
no poden treure’s la mascareta soles.
- Situacions on la mascareta no es pot fer servir
per motius de salut o d’activitat.

La mesura té una durada de 15 dies.
Ha començat aquest dimecres.

 
AMB EL SUPORT DE:

    
 

Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació