Dimarts, 12 de maig de 2026
fem-ho fàcil

Les notícies més destacades del 20 al 26 de novembre en Lectura Fàcil

Suplement setmanal de Pallars Digital i Alba Jussà amb el suport de la Diputació de Lleida

Pallars Digital Pallars Digital Pallars | 29 de novembre de 2025 a les 09:24


 IMPORTANT:
Recomanem llegir les notícies de la secció Fem-ho fàcil des de l'ordinador 
perquè el format s'ajusta a les pautes de Lectura Fàcil.
En cas de fer-ho des del mòbil, cal posar-lo en format horitzontal. 
 

Les escoles del Pallars Jussà 
comencen les sessions de natació 
a la piscina de l’AGBS

Dia 20 de novembre de 2025
 

Alumnes a punt d'iniciar l'activitat. Foto: ZER Pallars Jussà


Uns 180 infants de 1r i 2n de primària del Pallars Jussà
han començat aquesta setmana
l’activitat de natació escolar.

Les sessions es fan a la piscina coberta de l’AGBS,
que és l’Acadèmia General Bàsica de Suboficials,
a Talarn.

Aquesta piscina permet que les nenes i els nens
facin una activitat física. 
Fa molts anys que les escoles i famílies demanaven
fer servir la piscina. 

Aquesta setmana s’ha fet
la primera de les 5 sessions del curs.
Les activitats duraran
fins al mes de desembre.

Les escoles del Pallars Jussà expliquen
que és important que els infants aprenguin a nedar
durant l’horari escolar.

Volen assegurar que tots els infants
rebin una formació bàsica en natació
i també en seguretat dins l’aigua.

Aquest programa és possible
gràcies a un acord entre
el Consell Comarcal del Pallars Jussà,
i el Ministeri de Defensa espanyol.

També hi participa
el Consell Esportiu del Pallars Jussà,
que dona suport organitzatiu.

L’acord també permet que la ciutadania de la comarca
pugui utilitzar la piscina i la pista d’atletisme de l’AGBS.

 

Una persona queda ferida greu 
després de caure mentre treballava en una granja

Dia 21 de novembre de 2025

El dijous 20 de novembre al matí, 
una persona va tenir un accident 
en una granja de Figuerola d’Orcau, 
al municipi d’Isona i Conca Dellà.

La persona estava treballant a la part alta de la granja.
En un moment determinat, va caure a terra 
des d’uns 7 metres d’alçada.

Encara no se sap per què va passar l’accident.

El Sistema d’Emergències Mèdiques (SEM)
va enviar dues ambulàncies.
Els professionals l’han atès al lloc dels fets.

A causa de la caiguda, 
la persona ha resultat ferida greu.
Les ambulàncies l’han portat a l’Hospital del Pallars,
per continuar la seva atenció.

 

Els Bombers rescaten 2 joves 
que van quedar atrapats per la neu 
a la Vall Ferrera

Dia 24 de novembre de 2025
 

Moment en què l'helicòpter arriba a l'exterior del refugi de Baborte. Foto: Bombers


El diumenge 23 de novembre al matí,
els Bombers de la Generalitat van rescatar 2 joves.

Són veïns de Madrid.
Estaven atrapats pel fred i la neu
mentre feien una excursió a la Vall Ferrera.

La parella havia passat la nit al refugi de Baborte.
No podien sortir del refugi
a causa de la nevada intensa
i del fred molt fort.

Els joves van avisar els serveis
d’emergències dissabte a la tarda.

Deien que buscaven el refugi de Baborte.
Tot i que creien que hi eren a prop,
no el trobaven.
No podien contactar amb ningú
i començaven a tenir molt fred.

Davant la gravetat, els Bombers
van enviar 7 equips del Grup de Recolzament
d’Actuacions Especials (GRAE).

L’accés es va fer per terra,
perquè el mal temps no permetia entrar per aire.

Els rescatadors van buscar tota la nit.
A la matinada van trobar traces a la neu
que indicaven la direcció del refugi.
Ells havien aconseguit arribar pel seu compte.

Els joves tenien molt fred.
Un d’ells tenia principis de congelació en un peu.

Com que era massa perillós baixar de nit,
els Bombers van quedar a passar la nit amb ells.
Els van donar assistència i escalfor fins al matí.

Diumenge al matí,
l’objectiu era treure els joves amb helicòpter.
El mal temps va impedir fer-ho a primera hora.

Finalment, passades les 11 del matí,
l’helicòpter va poder aterrar a l’exterior del refugi.
Els Bombers van portar la parella fins a Àreu,
on tenien el cotxe.

Després, els joves van anar pel seu compte
al Centre d’Atenció Primària de Sort
per rebre atenció mèdica
i revisar possibles lesions pel fred.

 

El restaurant Fogony de Sort 
manté l’estrella Michelin

Dia 26 de novembre de 2025
 

L'equip del restaurant. Foto: Fogony


El dimarts 25 de novembre, 
la Guia Michelin va publicar els restaurants reconeguts 
per aquest 2026.

El restaurant Fogony de Sort 
ha renovat la seva estrella Michelin.
Ja fa 21 anys seguits que la té. 
És l’únic restaurant de tot el Pirineu 
amb aquesta distinció.

La xef Zaraida Cotonat dirigeix el restaurant.
Hi ha una carta extensa i variada.
També ofereix el menú Slow Food Km 0,
fets amb productes locals de petits productors.

A més, el restaurant El Raier, a la Pobla de Segur,
ha rebut la distinció Bib Gourmand per segon any.
Aquesta distinció premia la millor relació qualitat-preu.

Aquest any, Catalunya té 81 estrelles Michelin

 

El Govern dona 500.000 euros
per salvar l’estació de Tavascan

Dia 26 de novembre de 2025
 

El telecadira de Tavascan està pendent d'una revisió. Foto: M. Lluvich / ACN


El Govern ha aprovat donar
una subvenció d’uns 500.000 euros
a l’Ajuntament de Lladorre.

L’objectiu és garantir que l’estació de muntanya 
de Tavascan continuï oberta i funcionant.

Perquè l’estació funcioni bé,
Cal renovar i substituir les instal·lacions velles.
Especialment, arreglar el telecadira.

L’Ajuntament no té pressupost suficient
per pagar aquestes obres
ni les despeses de funcionament.

Per això, el Govern ha donat aquesta subvenció.

A més, el Govern ha encarregat 
a Ferrocarrils de la Generalitat (FGC)
fer un pla d’actuacions.
Aquest pla analitzarà com gestionar
i explotar l’estació.

La consellera Sílvia Paneque ha dit que l’estació
ha estat un motor econòmic de la Vall de Cardós,
i és clau per al turisme del Pallars Sobirà.

Aquesta temporada no es podrà fer esquí alpí.
L’ajut ha arribat massa tard
per obrir el telecadira aquest hivern.

L’alcalde Salvador Tomàs confia 
que la temporada 2026-27
Tavascan torni a oferir esquí alpí.

Encara que l’esquí alpí no estigui disponible,
sí que funcionaran:
- Els circuits d’esquí nòrdic.
- Els accessos i el refugi.
- La base de l’estació.
- Classes amb monitors.
- Lloguer de material de raquetes, nòrdic i de muntanya.
- La sala polivalent.


 
AMB EL SUPORT DE:

    
 

Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació