Dimarts, 12 de maig de 2026
fem-ho fàcil

Les notícies més destacades del 18 al 24 de setembre en Lectura Fàcil

Suplement setmanal de Pallars Digital i Alba Jussà amb el suport de la Diputació de Lleida

Pallars Digital Pallars Digital Pallars | 26 de setembre de 2025 a les 12:52


 IMPORTANT:
Recomanem llegir les notícies de la secció Fem-ho fàcil des de l'ordinador 
perquè el format s'ajusta a les pautes de Lectura Fàcil.
En cas de fer-ho des del mòbil, cal posar-lo en format horitzontal. 
 

Casa Palanca i Casa Sansa de Tor 
han tornat a tenir conflictes

Dia 19 de setembre de 2025
 

Diverses cases de Tor en una imatge d'arxiu. Foto: M. Lluvich / ACN


El Jutjat de Tremp ha condemnat 
l’hereu de Casa Palanca de Tor.
Haurà de pagar una multa de 900 euros.

Un hereu és una persona 
que rep la propietat familiar
com per exemple una casa o una finca.
El motiu són amenaces i coaccions 
cap a l'hereu de Casa Sansa.

​Les amenaces són paraules 
o accions que volen fer por a algú.

Fer coacció és fer pressió o força
per obligar algú a fer 
o deixar de fer una cosa.
Els fets van passar a principis d’agost.
En una carretera d’Alins, l’hereu de Casa Palanca,
va aturar l'hereu de Casa Sansa i uns acompanyants.

No volia que pengessin cartells al poble de Tor.
Per això, els va insultar i els va dir:
“a Tor no es fa res sense el meu permís”.

Aquests insults i amenaces 
van fer por al denunciant,
que va decidir marxar.

Dos dies més tard, el denunciant i la seva parella 
esmorzaven en un bar d’Alins.
L’hereu de Casa Palanca, 
va parlar de manera indirecta,
dient que a certs forasters 
se’ls hauria de “fotre una bona pallissa”.
Aquestes paraules també es consideren una amenaça.

La condemna no és ferma.
Això vol dir que es pot recórrer.

De fet, l’hereu de Casa Palanca, 
ha demanat a l’Audiència de Lleida 
que anul·li la condemna 
o que rebaixi la multa a 150 euros. 

L’Audiència de Lleida decidirà 
si confirma o canvia la sentència.

 

Han detingut a 3 homes 
per cultivar marihuana en un bosc de Tremp

Dia 21 de setembre de 2025
 

Imatge de la marihuana plantada al mig del bosc. Foto: Mossos


Els Mossos d’Esquadra han detingut 3 homes a Tremp.
Són acusats de cultivar marihuana 
i de formar part d’un grup criminal.

Els policies van trobar la plantació el 9 de setembre.
Hi havia 4.500 plantes de marihuana.
Aquestes plantes podien tenir un valor 
d’uns 3 milions d’euros al mercat il·legal.

La plantació era en un bosc del Barranc d’Escarlà.
Era un lloc inaccessible amb cotxe.
Per això, els homes dormien allà en tendes de campanya
i vigilaven perquè ningú els descobrís.

La policia va començar a investigar 
a finals de 2024.
Van veure una zona de bosc tallada 
i amb signes de cultiu.
Més tard, a l’abril, van veure persones 
entrant i sortint de la zona
amb material per fer créixer les plantes.

El 9 de setembre hi va haver un gran operatiu policial.
Hi van participar uns 40 agents.

Van trobar les 4.500 plantes, 
de fins a 2 metres d’alçada,
repartides en 5 bancals.
També van trobar 4 tendes de campanya,
telèfons mòbils i objectes personals.

Els tres homes detinguts 
tenen entre 27 i 43 anys.
No tenien antecedents.
Van passar a disposició judicial l’11 de setembre.

 

Veïnes de Tremp tornen a demanar 
una piscina coberta

Dia 22 de setembre de 2025
 

Imatge d'arxiu d'una piscina coberta. Foto: Freepik


Un grup de ciutadanes de Tremp i comarca 
fa anys que demana la construcció 
d’una piscina coberta.

Ara han tornat a fer accions 
perquè aquesta piscina sigui una realitat.

L’any passat ja van fer una recollida de signatures.
Aquest any han demanat 
una reunió amb l’alcaldessa de Tremp, 
per explicar-li la seva petició.

Les veïnes recorden que el Pallars Jussà 
és una de les poques comarques de Catalunya 
sense piscina pública coberta.

Creuen que això és un desavantatge 
per a la gent del territori.
Diuen que la piscina és important 
per fer esport i cuidar la salut cada dia.

El col·lectiu no vol repetir les mateixes accions populars,
perquè estan cansats de rebre respostes negatives.
També critiquen que l’excusa 
sempre sigui el cost econòmic de la construcció 
i del manteniment.

Tot i això, les ciutadanes pensen que, 
si hi hagués voluntat política, 
es trobarien diners per fer la piscina.

Creuen que la inversió 
no ha de dependre només de l’Ajuntament,
i que cal buscar finançament d’altres institucions.

Aquesta no és la primera vegada 
que es reclama la piscina.
El 2023, un altre grup de ciutadans 
també va fer una recollida de signatures.

Aquell any, tres diputats pallaresos 
de diferents partits polítics 
van unir-se per demanar la piscina al Parlament.

El Parlament va aprovar una proposta 
perquè el Govern estudiés la construcció de la piscina.
Aquesta proposta també demanava 
un grup de treball i diners als pressupostos del 2024.

També altres partits i la comunitat educativa del Pallars 
han fet reunions amb el Govern.
Però la resposta ha estat negativa.

De moment, la piscina coberta 
encara és lluny de fer-se realitat.
Per això, el Consell Comarcal del Pallars Jussà 
va firmar un conveni amb la caserna militar de Talarn.

Gràcies a aquest acord, 
els escolars poden utilitzar la piscina 
amb l’ajuda econòmica dels ajuntaments.

Aquest setembre, la piscina militar 
ha reobert també per a ús civil.

 

Retiren un gran niu de vespa asiàtica a Tremp

Dia 23 de setembre de 2025
 

Imatge del niu de vespa asiàtica uns dies abans de la seva retirada. Foto: Evitec


Aquest dimarts al matí 
s’ha retirat un niu de vespa asiàtica 
al carrer Tarragona de Tremp.
El niu estava sota la teulada d’un edifici.

L’operació va començar a les 6 del matí.
La va fer l’empresa especialitzada Evitec.
També hi havia els Mossos d’Esquadra,
que van tallar el carrer per garantir la seguretat.

El niu feia 50 centímetres de diàmetre
i dins hi havia uns 1.800 exemplars de vespa asiàtica.
Aquesta espècie és perillosa perquè pot ser agressiva
i les seves picades poden fer molt mal.

El niu havia crescut molt de pressa.
A principis d’agost feia només 15 centímetres.
En menys de dos mesos havia crescut molt.
Per això, era urgent retirar-lo.

La presència del niu preocupava als veïns.
També ha provocat comentaris polítics.
El grup municipal d’ERC va criticar a l’Ajuntament de Tremp
perquè, segons ells, va trigar massa a retirar el niu.

 

Quatre estudiants de Geologia 
es van desorientar a Abella de la Conca
quan es va fer fosc

Dia 24 de setembre de 2025
 

Imatge del roc de Sarsús, a Abella de la Conca. Foto: Arxiu


Els estudiants de Geologia estaven fent un estudi
a la zona del roc del Sarsús. 
s’han desorientat quan s’ha fet fosc. 

Sis dotacions de Bombers els han anat a buscar
i els han trobat al cap d’una hora.

L’avís l’han donat a les passades les 8 de la tarda
i els Bombers han començat la recerca. 

Els Bombers s’han apropat tant com han pogut 
al peu de la muntanya amb els vehicles
i després han continuat caminant. 

Cap a les 10 de la nit, han trobat el grup 
i els han guiat cap a una zona segura.

 
AMB EL SUPORT DE:

    
 

Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació