Diumenge, 15 de febrer de 2026
Patrimoni

El Castell de València d’Àneu recupera la seva esplendor amb una inversió de 600.000 euros

La intervenció, emmarcada en el programa "Temps de Gòtic", inclou la restauració de trams de muralla i la millora de la il·luminació i els accessos

Pallars Digital Pallars Digital València d'Àneu | 30 de gener de 2026 a les 09:35
Imatge de les obres de rehabilitació de la muralla del Castell de València d’Àneu | Departament de Cultura
El Castell de València d'Àneu, un dels elements patrimonials més emblemàtics del Pallars Sobirà, rebrà una nova empenta gràcies a les actuacions de restauració que s'hi estan efectuant a través del programa Temps de Gòtic, impulsat pel Departament de Cultura i la Fundació ‘la Caixa’, que encara la seva recta final amb actuacions clau arreu de Catalunya.

Les obres, que compten amb un pressupost de 600.000 euros, van començar la passada tardor. Tot i que actualment els treballs es troben temporalment aturats a causa de les baixes temperatures i la neu pròpies de l'hivern, la intervenció ja ha començat a transformar la fisonomia d'aquest conjunt històric situat sobre la plana d'Esterri d'Àneu.
 

Un nou accés i muralles consolidades

L'objectiu principal de l'actuació és la consolidació de diversos trams de la muralla, concretament al vessant sud del recinte jussà i al nord-oest del recinte sobirà. Aquesta intervenció és vital per frenar el deteriorament de les estructures medievals, que al llarg dels segles han patit modificacions i fins i tot l’ús de les seves fosses com a trinxeres durant la Guerra Civil.

Més enllà de la pedra, el projecte també mira cap a la ciutadania i el turisme cultural. S’està treballant en la creació d'un nou camí d’accés per a vianants que enllaçarà directament el castell amb el barri de Sant Cosme.

 
A més, s’instal·larà enllumenat tant al recinte com al camí, permetent una millor visibilitat i seguretat per als visitants que vulguin apropar-se a conèixer la que va ser seu del Comtat de Pallars. Està previst que, amb l’arribada de la primavera i la millora de la meteorologia, les màquines i els operaris tornin al turó per finalitzar els treballs.
 

Una intervenció d'abast nacional

El projecte a València d’Àneu no és una acció aïllada. Temps de Gòtic és una iniciativa ambiciosa dotada amb 6,34 milions d’euros per posar en valor el llegat gòtic català en 11 monuments del país.

Mentre al Pallars s'espera el desglaç per continuar, a les comarques gironines el programa també ha deixat empremta. A la ciutat de Girona, ja s’ha finalitzat la restauració de les façanes de l’església de Sant Domènec i s’està executant la rehabilitació del Palau Episcopal, seu del Museu d’Art, amb una inversió que supera el milió d’euros.

Aquestes intervencions s’uneixen a les ja realitzades en altres punts de Catalunya, com la Seu de Manresa, l'església de Sant Llorenç de Lleida, la muralla de Tortosa o el claustre de Santes Creus.


Altres notícies que et poden interessar








Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació