El pastisser i economista urgellenc Josep Manel Busqueta (Sant Andreu de Llavaneres, 1973) va presentar dissabte passat a l'Ateneu La Pigassa de La Pobla de Segur el llibre 'L'Hora dels voltors' (2013), una teoria sobre la crisi econòmica actual des d'una perspectiva marxista. L'obra és un compendi de l'estudi del seminari d'economia crítica Taifa, del qual Busqueta n'és membre, i de la seva pròpia anàlisi, i persegueix com a finalitat ser "una eina per les persones per tenir arguments en la seva lluita quotidiana". La CUP dels Pallars va organitzar l'acte en el marc de la campanya 'Independència per canviar-ho tot' de l'esquerra independentista, presentada el mateix dissabte a l'Hospitalet de Llobregat.
'L'Hora dels voltors' va entrar en circulació el passat Sant Jordi i, segons J.M. Busqueta, és una anàlisi "des d'una perspectiva de base" sobre la crisi per anar més enllà de la sentència de que aquesta situació és culpa d'uns banquers "avariciosos" o d'una manca de control sobre el risc de les operacions financeres.
Per l'economista, les crisis es donen quan la lògica del funcionament del capitalisme s'interromp. La lògica del sistema, tal i com ho va desenvolupar Busqueta des d'un anàlisi marxista, és generar beneficis a costa, en primer lloc, de les relacions productives en la que la mà d'obra produeix més del que li donen en forma de salari -el que Busqueta qualifica com a "explotació" i "robatori legal"- i, en segon lloc, l'apropiació de recursos naturals pel procés productiu sense revertir en la societat -"acumulació per despossessió"-.
"La crisi és una situació inevitable i necessària per la dinàmica sistèmica del capitalisme", va descriure Busqueta, utilitzant el símil de l'arbre i la poda per visualitzar que amb la situació econòmica i social actual "el capitalisme és regenerat i recentralitzat" per tornar a un punt que torni "a generar beneficis".
A causa de la reestructuració del capitalisme als anys 70, els capitalistes haurien passat a obtenir beneficis amb operacions especulatives que no passarien pel procés productiu: mentre els salaris es desplomaven i la absorció de la producció real també queia, el mercat de divises va quadriplicar el seu volum entre 1990 i 2004, com va assenyalar Busqueta en la descripció de l'últim desenvolupament del capitalisme.
Amb la caiguda del sector financer "se'ns ha fet creure que ens havíem de comprometre col·lectivament a restituir el capitalisme" i, segons l'economista, "és vergonyós que la culpa recaigui sobre la població quan el model d'economia espanyola va condicionar de forma implacable les condicions de vida de la població per enriquir el capital". Busqueta va descriure l'acció governamental del PSOE i del PP com a "política del saqueig" per tal de reestructurar el capital a través de "l'expoli massiu del patrimoni col·lectiu de la societat".
Com a conclusió, Busqueta va sentenciar que "el capitalisme no és refundable", ja que els recursos del planeta "no ho podrien resistir" i no és viable una societat que "margini part de la humanitat" i que tingui lluny els àmbits de decisió. L'economista va defensar sortir del sistema a través del control col·lectiu dels mitjans de producció i amb "organització" i "alegria" ja que, seguint la idea mare del seminari Taifa, "acabar amb la crisi vol dir acabar amb el capitalisme".
Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!
A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.
Subscriu-t'hi