ACN / REDACCIÓ | Protecció Civil ha recomanat als ajuntaments de les poblacions de les comarques de la Vall d'Aran, Alta Ribagorça, Pallars Sobirà i també de la part nord del Pallars Jussà que evacuïn les persones que viuen en cases situades a les lleres del riu, a cotes baixes i a zones inundables. La zona de més risc es concentra a la Vall d'Aran i en el recorregut del riu Garona. El risc de desbordament dels rius Noguera Pallaresa i el Noguera de Cardós és menor.
El conseller d'Interior Ramon Espadaler ha mostrat la seva preocupació pel temporal de pluja que afectarà aquest territori fins a les vuit del vespre. L'evacuació no serà llarga ja que el temps millorarà aquesta mateixa nit.
Activat el pla INUNCAT
Protecció Civil ha activat a primera hora d'aquest matí el pla Inuncat i demana extremar les mesures de seguretat per la crescuda dels rius Garona, Noguera de Cardós i Noguera Pallaresa.La pujada de les temperatures dels darrers dies que han provocat una acceleració del desgel i les pluges intenses de les darreres hores estan provocant que els rius del Pallars baixin carregats d'aigua. A les 8h, el cabal de la Garona a Bossòst ja superava els 90 m³/s.
Els cabals de les Nogueres a primera hora del matí eren els següents:
- La Noguera de Cardós a Tírvia supera els 90 m³/s.
- La Noguera Pallaresa a Escaló supera els 130 m³/s.
Afectacions
L'augment del cabal dels rius han tallat els accessos a la carretera d'accés als pobles d'Aidí i d'Escalarre. Segons informen els serveis informatius de TV3, a hores d'ara s'espera maquinària per tractar d'assegurar el pont de Llavorsí per tal que no s'embossi.
A hores d'ara preocupen les previsions de la Confederació Hidrogràfica de l'Ebre, que avisen de l'empitjorament de les condicions meteorològiques, que podrien afavorir la crescuda dels rius de cara a aquesta tarda.
Paral·lelament, el Servei Meteorològic de Catalunya té activats els avisos per vent i pluja intensa a totes les comarques del Pirineu de Lleida.
Les pluges més importants registrades des d'ahir al migdia fins al matí de dimarts són:
76 mm a la Bonaigua, 2.300 metres.
69 mm a l'estany Gento, 2.200 metres.
54 mm a Certascan, 2.400 metres.
53 mm a Espot, 2.500 metres.
Tota aquesta aigua obliga els embasaments, ja plens amb més del 95% de la seva capacitat, a mantenir les comportes obertes. L'embassament de Sant Antoni ha obert una tercera comporta i desaigua 275 m³/s.
EN DIRECTE | Segueix tota la informació i la última hora dels desbordaments i de les crescudes de cabal dels rius pallaresos a través del nostre
Twitter i el nostre
Facebook.
Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!
A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.
Subscriu-t'hi