Dimarts, 14 de juliol de 2026
Astronomia

El Montsec tindrà un dels telescopis robòtics més grans del món

El Govern destina 20 milions d'euros per iniciar la construcció d'aquest equipament científic que entrarà en funcionament el 2030

Pallars Digital Pallars Digital Sant Esteve de la Sarga | 14 de juliol de 2026 a les 09:00
L'observatori del Montsec | Cedida
La consellera de Recerca i Universitats, Núria Montserrat, ha presentat aquest dilluns el projecte del nou telescopi de l’Observatori del Montsec, una infraestructura científica de primer nivell que suposarà una inversió global de més de 20 milions d’euros i que es convertirà en un dels telescopis robòtics més grans del planeta quan entri en funcionament, l'any 2030. El nou aparell suposarà un salt de gegant respecte a la tecnologia actual, ja que comptarà amb un mirall de 2,5 metres de diàmetre, una capacitat d'observació molt superior a la de l'actual telescopi Joan Oró, el mirall primari del qual és de 0,8 metres.

Per posar en marxa el projecte de manera immediata, el Govern de la Generalitat destinarà pròximament una partida de 10.090.000 euros a la (IEEC), que és el centre de recerca CERCA encarregat de gestionar l'observatori pallarès. Aquesta aportació econòmica servirà per finançar les fases clau que comencen ara, concretament per abordar les inversions de licitació de la cúpula i el telescopi, la redacció del projecte executiu, la determinació de la instrumentació científica, l'obra civil i la possible contractació de nou personal.

La proposta de l'Institut d'Estudis Espacials de Catalunya defineix un telescopi Ritchey-Chrétien de gran polivalència, que estarà dotat d’un espectrògraf multifibra amb una unitat de camp integrada d'alta resolució. Aquesta tecnologia permetrà fer des de mesures de velocitat radial fins a la caracterització precisa de fenòmens astrofísics transitoris i variables. Atès l'alt valor ecològic de l'entorn, el director de l'institut, Xavier Luri, ha subratllat la importància de dissenyar una planificació d'accions mitigadores i correctores per minimitzar l'impacte ambiental de les noves estructures sobre el paisatge del Pallars Jussà.


De cara al 2027 i el 2030, hi ha planificada una darrera fase d'inversió de 8,1 milions d'euros que es destinarà al desenvolupament i la instal·lació de la instrumentació principal, com la càmera d'imatge i l'espectrògraf, a més del maquinari i programari per a la gestió de les dades obtingudes pel nou gegant científic.


Altres notícies que et poden interessar








Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació