Dimarts, 7 de maig de 2024
pedregades

El Meteocat demana l'ajuda dels lleidatans per estudiar les pedregades

Es posa en marxa una campanya per recollir informació d'aquest fenomen a través de les imatges que pugui recollir la gent

Redacció 9 de març de 2017 a les 09:20
Pedregada sobre la Conca de Tremp, en imatge d'arxiu | SAM
El Servei Meteorològic de Catalunya (Meteocat) ha signat un conveni amb la Diputació de Lleida i la de Girona per tal d'estudiar les pedregades que tenen lloc en aquests dos punts del país i que perjudiquen especialment els cultius fructícoles. És per això que el conveni preveu una campanya que es desenvoluparà del 19 de març al 29 de setembre on s'insta als lleidatans i gironins a que cada vegada que tingui lloc una pedregada es captin imatges -en fotografia o vídeo- i posteriorment es facin arribar al Meteocat perquè les pugui estudiar.

Segons el director del Meteocat, Oriol Puig, les dades dels darrers 13 anys indiquen una mitjana de 140 episodis de pedra a Lleida entre juny i agost i uns 30 a Girona. Paral·lelament, la setmana que ve i en el marc de la Fira de Sant Josep de Mollerussa l'SMC presentarà el sistema Lightning Jump que permet preveure les pedregades amb 30 o 40 minuts d'antelació.

El president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé, ha destacat que el de les pedregades que cauen cada estiu al pla de Lleida és un dels temes que "més fa patir" sobretot al sector agrícola pels danys que provoquen als cultius fruiters i també al cereal o les hortalisses. Per aquest motiu, ha recalcat que qualsevol acció que es faci per poder millorar en la predicció i afinar els models actuals és positiu i les dues Diputacions han decidit col·laborar en la campanya, que també es farà a través de l'Agrupació de Defensa Vegetal de les Terres de Lleida, que ja fa anys que recullen dades sobre les pedregades.
 

El projecte s'ha presentat aquest dimecres a Lleida. Foto: Diputació de Lleida


La campanya on es demana aquesta col·laboració ciutadana per recollir el màxim possible d'imatges de les pedregades començarà coincidint a la Fira de Sant Josep de Mollerussa, que té lloc la setmana que ve, i acabarà coincidint amb la Fira de Sant Miquel de Lleida, el 29 de setembre. Posteriorment, s'elaborarà l'estudi i es presentaran les dades que en resultin.

El director del Servei Meteorològic, Oriol Puig, ha explicat que la campanya tindrà una àmplia difusió pels mitjans de comunicació radiofònics, digitals i de televisió i que s'incidirà especialment els dies en què els models de predicció indiquin la possibilitat de pedregades, sobretot a partir del migdia, que és quan s'acostumen a produir aquests fenòmens.

La campanya es presenta sota el lema "Plega la pedra!" per Lleida i "Caça la pedra!" per Girona, i es demana que les imatges s'enviïn amb la geolocalització del punt on s'ha recollit; una referència de la mida mesurant la pedra amb un altre objecte; i la data i l'hora. Per participar-hi es pot fer a través d'un correu electrònic; publicant-la a les xarxes socials amb el hashtag #meteocatpedra, o enviant-la per Whatsapp al telèfon 667.051.592.
 

Nectarines madures i verdes tocades per la pedregada, en imatge d'arxiu.  Foto: ACN


Puig també ha assenyalat que tota aquesta informació la demanen perquè al Meteocat tenen moltes eines que ajuden a saber quin és l'estat de l'atmosfera quan es produeix una pedregada però que també necessiten saber quines són les característiques d'aquesta quan es produeix sobre el terreny. En aquest sentit, ha fet referència a les dades recollides els darrers 13 anys que indiquen que entre juny i agost hi ha hagut una mitjana de 140 pedregades a Lleida i entre 20 i 30 a Girona.

Paral·lelament i en el marc de les jornades tècniques de la Fira de Sant Josep de Mollerussa, el Meteocat presentarà dimecres que ve el Lightning Jump, una eina que han desenvolupat i que serveix per pronosticar el temps sever (pedregades, esclafits o tornados) a curt termini, entre 30 i 40 minuts.

 

Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Fes-te subscriptor per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

Participació