Dissabte, 20 d'abril de 2024
contingut patrocinat

Els drets dels consumidors i dels ciutadans davant la transició energètica

L'assessora en polítiques energètiques, Marine Cornelis, ens explica tot allò que hem de tenir en compte davant els reptes energètics que ens arriben

Redacció Pallars | 28 de febrer de 2023 a les 09:57
Plaques solars al sostre d'un habitatge | Arxiu
Plaques solars al sostre d'un habitatge | Arxiu

Quins són els drets que, com a consumidors i ciutadans, tenim davant la transició energètica? Avui intentem respondre a aquesta pregunta i ho fem en base al capítol del passat 21 de febrer emès a Lo Pedrís de Ràdio Tremp. Un programa per parlar d’energia de forma clara i entenedora i que podeu recuperar en aquest enllaç o sota aquestes línies.



Avui parlem amb Marine Cornelis, una persona que els últims anys ha estat la Secretaria General d'una organització que es diu NEON, que agrupa els Defensors del Poble de diferents països europeus especialitzats en temes energètics. 

En Rafael Ribó en va ser el principal impulsor i sembla que amb la seva sortida l’organització ha perdut força, de manera que la Marine ha creat la seva pròpia empresa, que es diu Next Energy Consumer, des d’on assessora en polítiques energètiques tota mena d’entitats a Europa, Sud-Amèrica i Àfrica. Val a dir que el Defensor del Poble espanyol no participava en aquesta organització, i que en Rafael Ribó era el representant de Catalunya.

Marine Cornelis explica que la normativa es fa per al consumidor mitjà, que no existeix. La gent té la seva professió i els seus propis interessos, i ningú es pot assimilar a aquest prototip que vol ser el consumidor mitjà. Per fer la transició energètica, doncs, és imprescindible que es tinguin en compte les individualitats. La Comissió Europea ha desenvolupat polítiques per posar la ciutadania al centre de la transició energètica, però falta l’interès d’aquestes persones per implicar-se.

La pobresa energètica és aquella situació en la que famílies no poden escalfar la seva llar o aconseguir el que seria el nivell de confort estàndard, per falta d’ingressos, per l’alt preu de l’energia, o perquè la llar no està prou aïllada. La Marine tracta aquesta problemàtica des de diferents aspectes i amb diferents entitats, socials i governs, definint polítiques de suport, i també intervenint en el disseny de les factures i la informació que contenen, perquè és un problema molt complex i transversal.

No disposar d’energia té impacte negatiu en l’educació, la salut mental i la salut en general. Les solucions han de ser globals i s’han de basar en un diàleg entre parts que no saben com parlar els uns amb els altres.

La informació que es proveeix pel que fa la transició energètica no és prou clara per a tothom, i confon les persones. A més, no tothom pot navegar per Internet i millorar la qualitat de la informació. La factura pel consum d’electricitat, a més, no facilita la presa de decisions per millorar els moments de consum i reduir l’impacte de les nostres decisions.

A Àfrica, on la Marine també treballa, no hi ha electricitat per tothom, i planteja com una solució el desenvolupament de la flexibilitat de la demanda, que vol dir que si s’optimitzen els moments de consum serà més fàcil distribuir l’electricitat disponible. Dissortadament, aquestes estratègies estan trigant molt en desenvolupar-se a Espanya.

Estan passant moltes coses a Europa. La guerra a Ucraïna ha posat en alerta a tothom i s’ha fet evident la necessitat de disposar de la màxima sobirania energètica possible, que s’ha de basar en renovables, sense oblidar posar el focus a favor de qui més ho necessita.

Santi Martínez Farrero
President de la cooperativa Energia del Pallars Jussà


AMB EL SUPORT DE:

 

Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Fes-te subscriptor per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

Participació