Dilluns, 29 d'abril de 2024
trànsit

Els operaris treballen contra rellotge per reobrir parcialment la C-13 aquest vespre

El conseller Damià Calvet confirma que s'habilitarà un carril de pas alternatiu a la zona de l'esfondrament

Jordi Ubach / ACN 29 de desembre de 2019 a les 11:07
Obrers treballant a l'esllavissada de roques que talla la C-13 entre Rialp i Llavorsí | ACN
Els operaris treballen a contrarellotge aquest diumenge per reobrir parcialment la C-13 en les properes hores. La via porta bloquejada des de divendres a les 20h entre Rialp i Llavorsí per una esllavissada de roques i l'esfondrament de part d'un talús. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha confirmat que es mantenen les previsions d'obertura "per la tarda-vespre" i que s'habilitarà un carril de pas alternatiu a la zona, al quilòmetre 141,5 de la C-13.

"Pel pas alternatiu falten hores, però per una mobilitat normal a la via –amb dos carrils definitius- diria que setmanes", ha comentat Calvet al programa El Suplement de Catalunya Ràdio. Calvet ha avançat també que s'estan estudiant solucions més definitives com alguna visera o galeria en alguns dels punts més compromesos de la C-13, "però això ja estaríem parlant de mesos”.

"Quan tinguem obert el pas alternatiu això ens permetrà treballar en el talús, que s'ha d'acabar de sanejar i reforçar", ha continuat el conseller de Territori i Sostenibilitat, que ha precisat que els tècnics de l'Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya (ICGC) faran volar un dron "per veure si tot plegat està prou estabilitzat". "Llavors s'haurà de consolidar la zona amb ancoratges i malles de seguretat. I després tocarà obrir dues calçades, que encara no sabem si seran les originals", ha afegit Calvet.

"L'esllavissada ha estat un accident, però he de demanar disculpes a les persones del país que ara han de fer un tomb perquè no hi ha alternativa a la C-13", ha manifestat el conseller de Territori i Sostenibilitat. "Hem actuat d'emergència i ho hem fet ràpid i bé. El que hem de fer és reforçar encara més el manteniment de la carretera", ha reconegut Calvet.
 

Calvet ha visitat aquest dissabte la zona afectada. Foto: Territori


El despreniment de roques es va produir divendres a les 20h de la tarda a la zona coneguda com la moleta de Roní, tot i que al migdia ja es va haver de donar pas alternatiu a la circulació per esllavissades de roques en aquest mateix punt. Els tècnics que van treballar durant hores per restablir la circulació no van poder garantir la seguretat del trànsit, motiu pel qual es va optar per tallar la via, ja que durant la tarda va continuar baixant material de la muntanya.

Per sort, els despreniments més importants no van atrapar cap vehicle ni van provocar cap accident. En aquests moments el trànsit es desvia per vies alternatives, segons el Servei Català de Trànsit, i 11 dels 15 municipis del Pallars Sobirà es troben incomunicats pel sud. Per accedir i sortir de Llavorsí per aquesta zona cal donar un tomb de més de 100 quilòmetres per la N-260, creuant el Pont de Suert i Vielha passant pels ports de Perves, Viu de Llevata i de la Bonaigua.

A banda de l'afectació que el tall provoca als propis veïns i veïnes dels municipis de la zona, el sector turístic del Pallars Sobirà també s’ha vist afectat per aquests despreniments i tem greus pèrdues econòmiques per un cap de setmana “perdut” en plena campanya nadalenca i d’alta afluència de visitants.

"El 80% de la comarca viu del turisme. Això ens fa molt mal", ha afirmat l'alcalde d'Esterri d'Àneu, Pere Ticó, als micròfons de RAC1. "Hem d'exigir aquestes inversions. El manteniment de carreteres s'està fent, però no acompanyat d'inversions", ha sentenciat Ticó, que també ha lamentat que alguns mitjans només facin esment als problemes per accedir a les estacions d’esquí. "Nosaltres aquí hi vivim tot l'any. No només durant el cap de setmana", ha assenyalat l'alcalde d'Esterri.
 

TRÀNSIT: Consulta les incidències viàries en temps real

 

Mostra el teu compromís amb Pallars Digital.
Fes-te subscriptor per només 3€ al mes, perquè la informació de qualitat té un valor.

Fes-te subscriptor

Participació