Dijous, 13 d'agost de 2026
Fem-ho fàcil

Les notícies més destacades del 9 al 15 de juliol en Lectura Fàcil

Suplement setmanal de Pallars Digital i Alba Jussà amb el suport de la Diputació de Lleida

Pallars Digital Pallars Digital Pallars | 19 de juliol de 2026 a les 09:46


 IMPORTANT:
Recomanem llegir les notícies de la secció Fem-ho fàcil des de l'ordinador 
perquè el format s'ajusta a les pautes de Lectura Fàcil.
En cas de fer-ho des del mòbil, cal posar-lo en format horitzontal. 
 

Els Bombers controlen un incendi a Salàs de Pallars

Dia 10 de juliol de 2026
 

Imatge de l'incendi d'aquest dijous a Salàs de Pallars. Foto: GEM


El dijous 9 de juliol a les 8 del vespre,
els Bombers van rebre un avís d’incendi
al terme municipal de Salàs de Pallars.

L'incendi va cremar una zona de bosc.
Tot apunta que el va provocar un llamp.

Els Bombers hi van treballar amb:
- 7 equips per terra.
- 2 hidroavions que llençaven aigua des de l’aire
per frenar les flames. 

Gràcies a la ràpida intervenció,
l'incendi es va estabilitzar
poc després de rebre l'avís.
A la nit ja estava controlat.

Aquest és l’incendi número 3
als voltants de Salàs de Pallars
en poques setmanes.

El primer incendi va cremar 1,5 hectàrees
a la zona de la Tossa, 
entre Salàs de Pallars i Talarn.

El segon incendi va cremar 3,1 hectàrees
a prop d'una granja,
al costat de la carretera C-13.

L'onada de calor persistent
augmenta molt el risc d'incendi.

Les previsions meteorològiques
diuen que la setmana que ve
farà una calor extrema.

Les autoritats demanen
molta precaució a la ciutadania.

Si veus fum,
truca immediatament al 112.

 

L'Ajuntament de Tremp redueix l'horari 
d'un bar musical

Dia 10 de juliol de 2026
 

Imatge de l'avinguda Espanya de Tremp. Foto: GSV


L'Ajuntament de Tremp
ha decidit reduir l'horari de tancament
d'un bar musical a l'avinguda Espanya.

Els veïns i les veïnes de la zona han presentat queixes 
pels sorolls i les molèsties que causava el bar.

En alguns casos,
també hi ha hagut baralles al carrer.

L'Ajuntament va avisar el bar diverses vegades
perquè solucionés la situació.
Com que les queixes continuaven,
l'Ajuntament ha decidit reduir l'horari de tancament.

Abans, aquest bar musical podia estar obert
fins les 2:30 de la matinada els diumenges i dijous. 
Els divendres, dissabtes i vigílies de festiu
podia tancar a les 3 de la matinada. 

Amb la nova resolució, aquest bar haurà de tancar
a les 12:30 de la matinada.
Tindrà 30 minuts més per recollir l'establiment.

Això és 2 hores menys
que la resta de bars musicals.

Amb aquesta mesura, l’ajuntament vol
reduir les molèsties als veïns i veïnes i
evitar les baralles i aldarulls al carrer. 

L'Ajuntament reconeix
que els bars i l'oci nocturn
són importants per a l'economia de Tremp.

Però recorda que les activitats nocturnes
han de ser compatibles
amb el descans i la convivència del veïnat.

 

La Generalitat invertirà 400 milions d'euros 
en municipis rurals fins al 2029

Dia 13 de juliol de 2026
 

Imatge del poble de Sorre, al Pallars Sobirà. Foto: Arxiu


El president de la Generalitat,
Salvador Illa,
ha anunciat el nou Pla de Pobles.

El Pla de Pobles és un pla d'ajudes
per als municipis rurals de Catalunya.

Un municipi rural és un poble amb poca població.
El pla preveu una inversió de 400 milions d'euros
fins l’any 2029.

Podran demanar l’ajuda 
els municipis de menys de 5.000 habitants
i les capitals de comarca de menys de 15.000 habitants.

Això vol dir que tots els municipis
del Pallars ho podran demanar.

La primera convocatòria d'ajuts
serà a l'octubre d'aquest any.

Tindrà 100 milions d'euros.
Els ajuts es repartiran així:
- Municipis de menys de 500 habitants:
fins a 500.000 euros.
- Municipis de fins a 2.000 habitants:
fins a 1 milió d'euros.
- Municipis de 2.000 a 5.000 habitants:
fins a 2 milions d'euros.
- Capitals de comarca de menys de 15.000 habitants:
fins a 6 milions d'euros.

Es preveu que entre 80 i 100 municipis
rebin ajuts en aquesta primera convocatòria.

El calendari previst és:
- Juliol 2026: es publiquen les bases del pla.
- Octubre 2026: primera convocatòria d'ajuts.
- Desembre 2026 o gener 2027:
primera llista de municipis seleccionats.
- Febrer o març 2027:
període per presentar al·legacions.
- Abril 2027: resolució definitiva.

Els municipis han de presentar projectes
que incloguin accions en 4 àmbits:

- Millorar els carrers i places dels pobles.
Per exemple: millora de l'accessibilitat,
la il·luminació o el paviment dels carrers.

- Conservar el patrimoni del poble.
Per exemple: rehabilitar edificis antics,
recuperar fonts o camins històrics
o impulsar el turisme rural.

- Rehabilitar habitatges antics.
Per exemple: millorar l'eficiència energètica,
comprar habitatges per llogar-los a bon preu.

- Crear polígons d'activitat econòmica.

Un polígon d'activitat econòmica
és una zona on s'instal·len empreses i negocis.
Molts pobles petits de Catalunya
perden habitants cada any.
Aquest pla vol ajudar els pobles a créixer
i a oferir més serveis a les persones que hi viuen.

Més de 200 alcaldes i alcaldesses
han assistit a l'acte d'anunci del pla.
Han rebut la notícia de manera molt positiva.

 

La policia identifica més de 120 persones 
en un dispositiu al Pallars

Dia 14 de juliol de 2026
 

Imatge d'un dels controls realitzats a la Pobla de Segur. Foto: Mossos


El cap de setmana de l’11 i 12 de juliol,
diversos cossos de policia
han fet un gran dispositiu de seguretat al Pallars.

Han participat:
- Els Mossos d'Esquadra.
- La Policia Nacional.
- La Guàrdia Civil.
- La Policia Local de Tremp.

El dispositiu forma part del pla Kanpai.
Kanpai és una paraula japonesa
que significa "buidar el got".

Fa referència a l'objectiu del pla:
treure els delinqüents habituals dels carrers.

El pla Kanpai es va posar en marxa
a mitjans de 2025.

Consisteix en operacions policials
d'alta intensitat on participen 
diversos cossos de policia alhora.

El dispositiu s'ha fet
entre les 7 de la tarda del dissabte 11
i les 4 de la matinada del diumenge 12.

Els policies han actuat a Tremp, Sort 
i la Pobla de Segur.

Durant les 9 hores del dispositiu, la policia:
- Ha identificat 122 persones 
- Ha controlat 45 vehicles. 
- Ha fet 7 denúncies administratives.
- Ha fet 2 denúncies de trànsit.
- Ha retirat un patinet elèctric. 
- Ha obert 3 expedients a locals d'oci i establiments.

La policia vol que les persones del Pallars
se sentin segures.
També vol dissuadir les persones 
amb molts antecedents que actuen a la zona.

 

El vi Turritela del Pallars guanya la Medalla de Plata 
als Premis Vinari 2026

Dia 15 de juliol de 2026
 

Ampolles del vi Turritela a la Collada de les Cargolines Foto: Albert Farré


El vi Turritela Rosat 2024
ha guanyat la Medalla de Plata
als Premis Vinari de Vins Joves 2026.

Els Premis Vinari són uns premis molt importants
per als vins catalans.
Els organitza el mitjà especialitzat Vadevi.

El Turritela és un vi rosat
elaborat pel celler El Vinyer,
de Fígols de Tremp.

El vi Turritela l'ha creat l'Eva Carmona.
El celler El Vinyer era de la família de l'Eva.
Ara ella continua el treball dels seus pares.

El nom Turritela té 2 significats:
- El primer és personal: quan era petita, 
l'Eva anava a buscar fòssils de caragols de mar 
anomenats turritel·les.
- El segon és geològic: el terreny on creixen els ceps del vi
va ser un fons marí fa molts anys.

En aquesta edició dels Vinari, altres vins de la zona
també han guanyat premis.

El vi negre Alts del Castell, del celler Castell del Remei,
ha guanyat el Gran Vinari Or.
És el premi màxim del certamen.

La Garnatxa de Cèrvoles, del celler Cèrvoles Cellers,
ha guanyat una Medalla de Plata.

Els 3 vins formen part 
de la denominació d'origen Costers del Segre.

Una denominació d'origen és un segell de qualitat
que garanteix que el vi és d'una zona concreta.

 
AMB EL SUPORT DE:

    
 

Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació