Dijous, 13 d'agost de 2026
Fem-ho fàcil

Les notícies més destacades del 18 al 24 de juny en Lectura Fàcil

Suplement setmanal de Pallars Digital i Alba Jussà amb el suport de la Diputació de Lleida

Pallars Digital Pallars Digital Pallars | 28 de juny de 2026 a les 08:32


 IMPORTANT:
Recomanem llegir les notícies de la secció Fem-ho fàcil des de l'ordinador 
perquè el format s'ajusta a les pautes de Lectura Fàcil.
En cas de fer-ho des del mòbil, cal posar-lo en format horitzontal. 
 

Blanca Sorigué i Neus Tomàs,
entre les 50 dones més destacades de Catalunya

Dia 19 de juny de 2026
 

Neus Tomàs i Blanca Sorigué, representació pallaresa a la llista Forbes. Foto: Forbes


La revista Forbes Women
ha publicat una llista
de les 50 dones més destacades
de Catalunya.

La revista Forbes Women és una revista
que publica notícies i reportatges sobre dones importants 
en diferents sectors. Per exemple, política o ciència.
Aquest any, en aquesta llista hi ha 2 dones del Pallars:
Blanca Sorigué, de la Pobla de Segur;
i Neus Tomàs, de Tavascan. 

Qui és Blanca Sorigué?

Blanca Sorigué és de la Pobla de Segur.

Des de l’any 2018,
Blanca Sorigué és la directora general
del Consorci de la Zona Franca de Barcelona.

El Consorci de la Zona Franca de Barcelona
és una entitat pública que ajuda a empreses,
indústries i nous projectes econòmics a Barcelona.
Ella va ser la primera dona a ocupar aquest càrrec. 

Durant la seva etapa de directora
ha donat suport a projectes importants
relacionats amb la tecnologia i la innovació. 

Blanca Sorigué també treballa 
per promoure la igualtat entre homes i dones
en el món empresarial i industrial. 

També forma part de la llista 
de les 100 dones més importants d’Espanya.

Qui és Neus Tomàs?

Neus Tomàs és de Tavascan.

Va estudiar periodisme 
a la Universitat Autònoma de Barcelona.

És periodista experta en temes polítics
i ha treballat en diferents mitjans de comunicació.
Per exemple, la Cadena SER o El Periódico.  

També va ser directora de l’Oficina del Portaveu
de la Generalitat de Catalunya.

Actualment és directora adjunta del diari digital elDiario.es.

Una directora adjunta és una persona
que ajuda a dirigir una organització o mitjà de comunicació.
També participa en debats i tertúlies polítiques
en programes de ràdio i televisió.

Un grup d’experts ha escollit les dones
que formen part d’aquestes llistes.

Hi ha dones de diferents sectors:
empresa, política, ciència i tecnologia,
cultura, comunicació i esport, entre d’altres. 

L’objectiu és donar a conèixer les dones
que tenen un paper important a la societat.

 

El Teleport de Sant Esteve de la Sarga
comença a comunicar-se amb satèl·lits

Dia 19 de juny de 2026
 

Imatge del Teleport de Sant Esteve, a l'Observatori del Montsec. Foto: Govern


L’Observatori del Montsec ha posat en marxa
el Teleport de Sant Esteve.

L’Observatori del Montsec és un centre on s’estudien 
els planetes, les estrelles, els satèl·lits i altres objectes de l’espai.
Està situat al Montsec.

Un Teleport és una instal·lació que permet comunicar-se amb satèl·lits.
Aquesta instal·lació envia i rep informació dels satèl·lits 
que hi ha a l’espai. 

Un satèl·lit és un aparell que gira al voltant de la Terra
i envia o rep informació.
El Teleport de Sant Esteve és un projecte
de la Generalitat de Catalunya
i l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya. 

És el primera instal·lació de Catalunya
que està preparada per donar suport
al funcionament dels satèl·lits. 

Leaf Space és l’empresa que gestiona
el Teleport de Sant Esteve.

Està previst que el Teleport creixi abans del 2028
amb 3 nous projectes:

- Un sistema per provar la comunicació 5G amb satèl·lits.
- Un laboratori per estudiar comunicacions amb làser
- Una estació per calcular amb més precisió 
on estan situats els satèl·lits.

El 5G és una tecnologia que permet que els dispositius 
es connectin més ràpid. 

El làser és una llum molt intensa i precisa
que es pot utilitzar per mesurar, comunicar i fer altres treballs.
El Teleport de Sant Esteve és important
perquè ajudarà a tirar endavant projectes
del sector espacial de Catalunya.

A més, oferirà serveis tant a Catalunya
com a d’altres països.

 

Sort inaugura una nova sala 
per preparar i vendre carn

Dia 22 de juny de 2026
 

El conseller Ordeig durant la seva visita a les noves instal·lacions. Foto: M. Lluvich / ACN


L’Ajuntament de Sort i la Cooperativa Agrària 
i Ramadera del Pallars han inaugurat una nova sala de desfer

Una sala de desfer és un espai on es talla,
es prepara i s’envasa la carn.
Aquesta sala permetrà preparar
i elaborar la carn dels ramaders
dins la mateixa comarca.

Els ramaders també podran vendre la seva carn
d'una manera més fàcil.

També s’ha inaugurat un nou punt
de neteja de vehicles que transporten animals.

A la inauguració hi ha assistit representants
del món polític, ramader i empresarial. 

Han visitat l'escorxador municipal, 
la sala de desfer i el punt de neteja de vehicles. 

Els assistents han expressat que aquestes instal·lacions
ajudaran a l’economia i a la ramaderia del territori.

El conseller d’Agricultura, Òscar Ordeig, 
ha anunciat que de cara l’any 2027
oferiran ajudes per pagar el funcionament
d’aquestes instal·lacions.

La Cooperativa Agrària i Ramadera del Pallars
gestionarà la nova sala de desfer.

La mateixa cooperativa dirigeix l’escorxador
des de fa 15 anys.

 

Ja han arribat els ramats a la muntanya de Llessui

Dia 22 de juny de 2026
 

Ramaders mirant com els ramats de vaques pugen muntanya amunt a Llessui. Foto: M. Lluvich / ACN


La muntanya de Llessui
torna a ser un dels llocs preferits
dels ramaders i les ramaderes de Catalunya.

Aquestes setmanes,
estan arribant a Llessui 1.500 vaques,
uns 500 cavalls i 4.000 ovelles. 

Els animals es quedaran a la muntanya
durant 4 mesos.

Els ramaders i les ramaderes diuen 
que Llessui és un lloc excel·lent 
perquè és un espai molt gran, 
no té gairebé arbres i té molta aigua.

El terreny permet moure els animals fàcilment,
l'herba és de molt bona qualitat 
i a més hi ha un vaquer durant tot l’estiu. 

Un vaquer és una persona que cuida les vaques 
i altres animals.
Aquest vaquer es diu Albert Baqueró.
Fa 8 anys s'instal·la en una cabana de muntanya
a 2.000 metres d’altitud. 

Baqueró s'encarrega de vigilar la salut dels animals,
vigilar i gestionar els límits de la zona de pastura
i comunicar-se amb els ramaders si hi ha algun problema. 

Cada any hi ha menys explotacions ramaderes.
Però les explotacions que continuen
tenen més animals que abans.

Per això, els ramaders i les ramaderes
busquen pastures fora del seu municipi.

A Llessui hi porten animals del Pallars, 
la Cerdanya, el Ripollès, el Berguedà i el Solsonès.

Albert Sobirana és ramader de Montellà, a la Cerdanya.
Sobirana explica que en molts llocs de Catalunya
hi ha cada vegada més bosc i menys espai
per fer pasturar als animals.

En canvi, diu que Llessui és un lloc obert, 
sense arbres i amb molta aigua.

Marta Pons és ramadera
i porta els seus animals des de Berga.
Pons diu que la feina del vaquer
és molt important.

Explica que en altres muntanyes
no hi ha un vaquer fix.

A Llessui també hi van més de 4.000 ovelles.
Aquestes ovelles són de 12 ramaders diferents.
Les ovelles arriben a començaments de juliol.

Hi ha un pastor que s'encarrega de cuidar-les a totes.

En total, a la muntanya de Llessui
hi ha aproximadament 6.000 animals
entre vaques, cavalls i ovelles.

 

Un incendi forestal ha cremat més de 4 hectàrees
a la serra de Gurp

Dia 23 de juny de 2026
 

Imatge de l'incendi forestal declarat aquest dimarts a la tarda. Foto: Bombers


El dimarts 23 de juny cap a les 3 de la tarda,  
hi va haver un incendi a la serra de Gurp, 
al terme municipal de Tremp. 

El lloc exacte es diu Forat del Graller.
És una zona difícil d'arribar-hi.

L’incendi va començar a les 3 de la tarda, 
i va cremar més de 4 hectàrees 
de vegetació forestal com arbres i matolls. 

Una hectàrea és una mida de terreny.
Equival, aproximadament, a un camp de futbol.
Els Bombers de la Generalitat van treballar
amb 12 equips per terra, 4 helicòpters 
i 3 avions bombarders. 
A les 7 de la tarda, l’incendi ja estava estabilitzat. 

La mateixa tarda del dimarts, 
hi va haver una tempesta.
Uns llamps van caure a la zona
i la ciutat de Tremp es va quedar sense llum. 

El dia abans, dilluns, també hi va haver tempestes.
Aquell dia hi va haver 4 incendis al Pallars
gairebé a la mateixa hora.

 
AMB EL SUPORT DE:

    
 

Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació