Dilluns, 13 de juliol de 2026
fem-ho fàcil

Les notícies més destacades del 19 al 25 de febrer en Lectura Fàcil

Suplement setmanal de Pallars Digital i Alba Jussà amb el suport de la Diputació de Lleida

Pallars Digital Pallars Digital Pallars | 28 de febrer de 2026 a les 09:45


 IMPORTANT:
Recomanem llegir les notícies de la secció Fem-ho fàcil des de l'ordinador 
perquè el format s'ajusta a les pautes de Lectura Fàcil.
En cas de fer-ho des del mòbil, cal posar-lo en format horitzontal. 
 

El Pallars crea un projecte 
per ajudar les criatures a aprendre pallarès

Dia 19 de febrer de 2026
 

Els presidents comarcals i membres de Cambuleta presentant el projecte. Foto: M. Lluvich / ACN


S’ha presentat una nova campanya 
per protegir el pallarès.
El pallarès és un dialecte del català 
pròpia del territori del Pallars Jussà i Sobirà.

La campanya es diu “Morralet lingüístic”.
L’impulsa l’Associació Cultural Cambuleta, 
amb el suport dels consells comarcals 
del Pallars Sobirà i del Pallars Jussà.

L’objectiu és que els infants creixin 
escoltant i parlant pallarès.

Segons els experts, 
el pallarès s’utilitza cada vegada menys.
Cada dia es perden paraules i expressions pallareses.

Un morralet és una bossa petita 
que es feia servir per portar menjar a la muntanya.

En aquest cas, el morralet porta materials 
per apropar el pallarès als infants 
i a les seves famílies.

El lot inclou:
- Un conte escrit en pallarès.
- Un CD amb cançons tradicionals i locals.
- Un pitet amb una paraula pallaresa.

Aquest regal es donarà a les famílies 
dels nadons nascuts l’any 2026.
Els pares i mares el rebran 
quan vagin a registrar el seu fill o filla a l’ajuntament.

De moment, la campanya es farà aquest any
però la idea és repetir-la cada any.

Cambuleta i els consells comarcals 
expliquen que aquesta manera de parlar 
és un patrimoni cultural molt important.
Per això volen ajudar a conservar-la.

Creuen que si els nens i nenes parlen pallarès, 
la llengua no es perdrà.

L’objectiu final és que els nous habitants del Pallars 
puguin créixer parlant la llengua 
dels seus padrins i padrines.

 

Unes 450 persones es manifesten a la Pobla de Segur
contra el porta a porta

Dia 23 de febrer de 2026
 

Imatge de la manifestació pels carrers de la Pobla de Segur. Foto: Cedida


El diumenge 22 de febrer, 
unes 450 persones es van manifestar 
a la Pobla de Segur.

La protesta era contra el porta a porta, 
el nou sistema de recollida de residus. 
Aquest sistema va començar a funcionar 
el dijous 19 de febrer al Pallars Jussà.

Els manifestants es van reunir 
a les 11:30 del matí a l’estació de tren 
i van caminar fins la plaça de la Pedrera.

Allà van llegir un manifest de protesta. 

El manifest explicava que l’administració 
no ha escoltat la ciutadania.

També deien que no estan en contra 
del reciclatge ni de la sostenibilitat.
Critiquen la manera com s’ha aplicat el nou sistema.

Els manifestants també van explicar 
que han sortit al carrer 
perquè s’han sentit ignorats.

Per això, van anunciar  
que continuaran amb les protestes. 

Han presentat un recurs als jutjats 
per intentar aturar el servei.
També han recollit més de 1.100 signatures 
en contra del nou model.

Tot i això, el Consell Comarcal del Pallars Jussà 
manté la decisió.

El seu president, Ramon Jordana, 
ha dit que el canvi és necessari 
per complir les normes europees de reciclatge.

La protesta va acabar sense incidents.

 

Un incendi crema un pis a Rialp

Dia 23 de febrer de 2026
 

L'incendi ha afectat un 5è pis de l'edifici. Foto: Oriol Torres


La matinada del diumenge 22 de febrer,
un incendi va cremar un pis sencer a Rialp.

El foc va ser al carrer Vall d’Àssua, número 2.

L’avís als serveis d’emergència 
es va fer passades les 5 del matí.
Fins al lloc hi van anar 8 dotacions dels Bombers.

El foc va afectar un pis de la planta 5.
Aquest habitatge es va cremar sencer.

Els altres pisos del mateix replà 
també van patir danys pel fum i la calor.
Algunes portes es van cremar. 

El sostre entre la planta 5 i 6 
també va quedar malmès.
A causa d’això, un dels pisos de la planta 6 
no es pot habitar per motius de seguretat.

Un pis de la planta 4 va tenir filtracions de l’aigua.
Els bombers van aprofitar aquesta aigua
per apagar el foc. 

Tot l’edifici s’ha quedat sense llum,
i l’ascensor no funciona.

Els serveis d’emergència van desallotjar
a tot el veïnat de l’edifici. 
No hi van haver persones ferides.

Cap a les 7 del matí, 
la majoria dels veïns van poder tornar a casa.
Només els residents dels pisos més afectats 
no hi van poder tornar.

Ara mateix, ningú sap com es va produir l’incendi.

 

Demanen recuperar el Jutjat de Sort

Dia 25 de febrer de 2026
 

Vista de Sort, en imatge d'arxiu. Foto: TGE


Un grup de persones amb càrrecs polítics 
demanen recuperar el Jutjat de Sort.

Han enviat una carta a Ramon Espadaler,
conseller de justícia de la Generalitat de Catalunya.

Entre les persones que signen la carta hi ha:
les exsenadores Anna Azamar i Mayte Rivero,
les exdiputades al Parlament Carmina Castellví i Imma Gallardo,
l’exalcalde de Sort Agustí López,
el professor d’Història del dret Sebastià Solé
i l’historiador Josep Maria Bringué.

El Jutjat de Sort es va crear l’any 1834
i el govern franquista el va suprimir l’any 1965.

Durant els últims 20 anys,
s'ha demanat recuperar el jutjat
i valorar la importància històrica que té.

Recuperar-lo voldria dir facilitar els tràmits 
i apropar la justícia a la població
que viu a les comarques de muntanya. 

A dia d’avui, la població del Pallars Sobirà
han de desplaçar-se al Jutjat de Tremp
per fer els tràmits judicials.

 

Tremp es queda sense l’helicòpter del SEM
de manera temporal

Dia 24 de febrer de 2026
 

El nou helicòpter del SEM, a la base de Tremp. Foto: SEM


La Generalitat de Catalunya ha posat fi al contracte
que tenia amb l’empresa Eliance.

Aquesta empresa gestionava els helicòpters medicalitzats
del Servei d’Emergències Mèdiques (SEM)
de les bases de Girona i Móra d’Ebre. 

La Generalitat ha posat fi al contracte
perquè Eliance no complia els acords del servei.
Per exemple, no substituïa els helicòpters amb rapidesa
quan estaven avariats. 

El servei de l’helicòpter de Girona s’ha pogut reestablir,
però el de Móra d’Ebre encara no. 

Amb la fi del contracte,
Catalunya es queda amb 3 helicòpters:
el de Tremp, Sabadell i Girona. 

De manera temporal, 
la Generalitat ha reorganitzat les bases d’helicòpters 
per poder cobrir les emergències de tot el territori. 

Això vol dir que, durant un temps,
Tremp deixarà de tenir helicòpter.

Els 3 helicòpters estaran repartits
entre les bases de la Seu d’Urgell,
Girona i Reus.

La Generalitat de Catalunya ha contractat 
l’empresa SAF Helicoptères 
per gestionar el servei
de les bases de Girona i Móra d’Ebre

Aquesta empresa és la mateixa 
que gestiona la base de Tremp i Sabadell
des de fa 1 any.

La base de Girona ja torna a funcionar
i aviat posarà en marxa de nou la base de Móra d’Ebre. 

Es preveu que Tremp torni a tenir helicòpter
el mes de març de 2026. 

Mentrestant, la Generalitat de Catalunya 
prepara un concurs públic
per adjudicar el servei dels 4 helicòpters.

L’adjudicació es preveu per l’any 2027.

 
AMB EL SUPORT DE:

    
 

Amb tu, el periodisme al Pallars és possible!

A Pallars Digital treballem per oferir-te una informació rigorosa, lliure i honesta. Per mantenir-ho, necessitem el suport i el compromís de persones com tu.

Subscriu-t'hi
Participació